Må sige at jeg er overrasket over at min bank har en aftale med øvrige pengeinstitutter om at de andre dækker over min fejl såfremt jeg laver en fejloverførsel.
muligt men sådan er det. Det er for at skabe tillid til systemet. Normalt vil man jo få pengene igen fra modtageren - men hvis ikke modtageren har penge og bare har hævet - så tager banken ansvaret - også for returvarer betalt med kreditkort (og via betalingsløsninger gør nets f.eks.)
Her lidt om det http://johnhannover.blogspot.dk/2014/09/ny-konto-i-banken.html -og et uddrag fra det hvor det frem går fra andre
Først link fra POLITIKEN og bare lidt af citatet
Når du har betalt med betalings- eller kreditkort ved at indtaste kortnummer, udløbsdato og kontrolcifre, kan banken tilbageføre pengene til din konto:
- hvis varen eller ydelsen ikke bliver leveret
- hvis sælgeren opkræver mere end det aftalte beløb
- hvis du udnytter din fortrydelsesret ved at undlade at modtage varen
- hvis der er hævet på din konto uden din tilladelse
Hvis banken skal tilbageføre pengene, er det vigtigt, at du er aktiv i sagen. Kontakt derfor straks banken, hvis du har problemer fx med at få penge retur ved fortrydelse.
Og her link fra typisk fælles betingelser i citat fra mig bekendt alle bankers betingelser:
5.2. Bankens pligt til at føre penge tilbage
Er der ved en fejl hævet beløb, som du ikke kan godkende, vil banken sætte beløbet ind på din konto igen. Hvis det derefter viser sig, at der alligevel ikke var tale om en fejl, vil vi igen hæve beløbet på din konto og give dig besked.
5.3. Bankens ret til at føre penge tilbage
Banken kan tilbageføre beløb, der er sat ind på din konto ved en åbenbar fejl fra bankens side, f.eks. hvis det samme beløb sættes ind to gange. Det samme gælder, hvis vi - iflg. aftale med andre danske pengeinstitutter - er forpligtet til at foretage tilbageførsler. Fører banken et beløb tilbage, får du besked.
citat slut
Den med - er forpligtet til at foretage tilbageførsler ER aftalen hvor de garanterer kunder, hvis kunden får tastet et 0 for meget - om det er lovkrav tror jeg ikke
Det er formentlig en aftale som skal gøre, at folk føler sig trygge ved at bruge systemet - og om banker altid går det er jeg ikke sten sikker på - Den gælder også hvor der er tastet forkert konto nummer ved fejl - Der er domme hvor pengeinstitut er dømt til at tilbagebetale, fordi kunden tastede navn på modtager OG konto nummer (og hvor konto nummer var forkert) Kunden fik ret i, at denne burde kunne ha tillid til banksystemet stoppede overførsel hvis ikke modtager navn og konto svarede til hinanden - så der domme der kræver at banken så tilbagebetaler også der.
Ved returvarer er det mig bekendt tilmed lovkrav, og det sker oftere end man tror - at ting købes, 14 dages returret udnyttes - og så hæves penge og der er ikke penge når kunden udnytter returret
Det er givet en årsag til at mange ikke fatter at banker ikke bare stikker erhvervskonti ud - men sådan er det altså - og som sagt returvare risiko + at moms som tilmeldes, trækkes uden det ses i kommende betalinger hos banken - og så vil konto også kunne gå i minus
Sådan er verden i erhvervskonti og konti tilknyttet CVR.
Private konti kan laves så der kun er hævekort (ikke dankort men som gammel bankbog) og uden tilladelse til PBS betalinger, så folk selv skal betale løbende når der er penge på konto, men det kan erhvervskonti ikke. OM nogen en dag laver sådan en konto?? Jeg tror det ikke, for det giver slet ikke mening at ha en konto til et CVR hvor man ikke kan tilknytte betalinger og ikke gi kunder mulighed for at betale penge ind på
Staten arbejder med det (folketingsudvalg) - Vil gerne gøre det lettere, men støder hovedet mod samme mur - der kan ikke findes risiko frihed med mindre staten vil garantere, og det vil den IKKE
vh John Hannover