Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Redningsplan for Anpartskapitalen

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Ishøj
Tilmeldt 24. Mar 12
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 17:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Står i en situation, hvor jeg skal tage stilling til at gå ind i et selskab, hvor jeg ikke har majoriteten af anparterne.

Den sælgende part laver handlen, så selskabets egenkapital er nul kroner. Det vil sige der heller ikke er de 80.000 i anpartskapital.

Den sælgende part sælger så majoriteten af resterende anparter til en anden person, som så skal drive virksomheden sammen med mig efterfølgende.

Hvilken modeller, kan lovmæssig, bruges for at genetablerer en plan for anpartkapitalen, inden næste årsregnskab skal afleveres i 2016?

Hvad er lovligt og hvor kan man læse om det ?

Hvilke værdier i virksomheden, kan lovligt bruges, som værdi til anpartskapitalen ?  Har hørt Goodwill er en af det, men er i tvivl..!

Nogen som kan give mig en fornuftig forklaring på mit problem og hvordan jeg burde håndterer det ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Planen skal jo blot være, at I har en driftsplan der peger frem mod overskud og dermed genetablering af kapitalen. Der er ikke som sådan en tidsfrist - heller ikke en der hedder 2016, men det I ikke må komme ud i, er hvis I stifter videre på gæld, og det burde være oplagt, at I ikke kan betale for det I køber, for så KAN i ryge i hæftelsesgennembrud og personlig hæftelse.

Selve det at genetablere betyder blot, at I sætter jeg ned, og finder en plan der kan vise et budget der peger mod overskud og genetablering af kapitalen, men der er ikke egentlige krav til de ting - hverken skriftlig plan eller budget - selv om det jo er oplagt I bør lave det, blot I som ledelse har gjort jeg det klart og seriøst regner med genetablering af kapitalen.

I skal ikke regne med at kunne bruge værdier og slet ikke immaterielle værdier som goodwill i genetableringen.  Det vil i alle fald forudsætte, at i bør ha fat i en revisor og med denne vurdere, om nogle af aktiverne er skrevet klart for hårdt ned - Goodwill lyder det ikke meget som, hvis kapitalen er tabt men en revisor kan lave goodwill beregning

I må jo ha en plan med det i gør, for ellers var det nok billigere hvis du og den nye stiftede noget nyt, men er der betydende kunder eller andet som kan være loyalt bundet til det nuværende, så kan det jo være fornuft. Ellers er der jo en klar risiko for, at der kan være skeletter i den tidligere ejers omgang med det ApS - som i som nye ejere, via det ApS jo er forpligtede overfor - kreditorer, erstatningskrav, løn, skat, moms for at nævne nogle af de ting man møder.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Ishøj
Tilmeldt 24. Mar 12
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Vi overtager blot ejerskab af virksomheden, med kunder, ansatte og det hele.

Det vil sige sælger får penge for sine anparter, af hver ejer og så laver vi en ny forretnings plan, som aldrig har eksisteret, for driften af virksomheden.

Vi indtræder samtidigt i en bestyrelse (5 mand stor), som bliver oprettet i ejeraftalen.

Jeg skal bare være sikker på, at hvis jeg accepterer en nul løsning, som det jo reelt er, at jeg så roligt kan underskrive og selv iværksætte en genetablering af anpartkapitalen, over den periode det nu måtte tage.

Hvad med årsregnskabet, er den skriftlige rednings plan så dokumentation nok for erhvervstyreselen ?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Selskabsloven er jo klar og kræver indenfor 6 måneder efter konstatering af kapitaltabet, at ledelsen tager stilling til en reetablering af egenkapitalen, herunder i sær ved en reetablering ved egen indtjening, at der udarbejdes budgetter m.v., som kan underbygge og godtgøre, at der forventes et overskud i selskabet.

Et "skrantende" selskab skal næppe påbegynde en opskrivning af aktiver, men derimod satse på overskud på driften.

Goodwill kan kun komme i betragtning, hvis der købes en goodwill af trediemand, idet det ikke er muligt at aktivere egen oparbejdet goodwill.

Derfor, som John også er inde på, pas på hæftelsesgennembrud og dispositioner, som gældsætter selskabet uden udsigt til at kunne betale kreditorerne.

Tonny

Fra Ishøj
Tilmeldt 24. Mar 12
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

OK, tak for jeres råd, det er hermed taget med videre til forhandlingsbordet..

God Påske..!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Kraak Jessen:

1

Det vil sige sælger får penge for sine anparter, af hver ejer og så laver vi en ny forretnings plan, som aldrig har eksisteret, for driften af virksomheden.

2

Vi indtræder samtidigt i en bestyrelse (5 mand stor), som bliver oprettet i ejeraftalen.

1 ja der må I jo så bestemmer hvad I vil gi for 0 kapital men tillid til fremtid og at der ikke er skeletter i skabene

2  Himmel dog en stor bestyrelse - som jo alle har et officielt ansvar og jeg skal gi dig ska jeg. Er det selskab stort nok til at bære det, eller skal man finde udveje uden at sætte 5 mand i officielt bestyrelse

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)