Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aps salg af boliger

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Sep 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Hvis en aps skal købe og sælge boliger, hvad skal man betale skatter og afgifter af. ?.

Hvordan kan man eksempel regne det ud, (hvis man køber en lejlighed til 1. mio)

Har søgt lidt på skat.dk, fandt intet.

Takker på forhånd.

Hilsen Allan

Fra Holbæk
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 19:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Der skal betales de sædvanlige omkostninger ved drift af en ejendom - ejendomsskat, vedligeholdelse osv.
Når ejendommen sælges skal der laves en ejendomsavanceberegning.

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Er virksomhedens primære opgave er salg køb af ejendomme udregnes overskudet som salg minus køb og ikke ejendomsavance

men du må lige google det er svært at finde noget

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Sun-shine tryk:

Hvis en aps skal købe og sælge boliger, hvad skal man betale skatter og afgifter af. ?.

Hej Allan,

Nu forsøger jeg med det tredje svar på samme spørgsmål!

I forhold til skatten er der et forhold som gøre sig gældende, og det er hvorvidt dit ApS betragtes som værende i næring eller ej? 

Hvis selskabet er i næring, beregnes avancen (og dermed det som selskabet betaler skat) ud fra et simpelt nettoprincip, altså hvad har du solgt den faste ejendom for fratrukket de udgifter du har haft til køb samt eventuelle handelsomkostninger.

Hvis selskabet IKKE er i næring, så skal avancen opgøres efter ejendomsavancebeskatningsloven. Denne lov fungerer i princippet også på samme måde (salgspris - købspris) men opgørelsen af hhv. salgspris og købspris har nogle skemalagte elementer som skal medtages i beregningen.

Så du skal som det første starte med at finde ud af om du er i næring! vurderingen heraf er en helhedsvurdering, hvor parametre såsom selskabets vedtægtsmæssige formål, omfanget af ejendomshandler og derudover er der også en afsmitningsfaktor at tage højde for (er hovedaktionær beskæftiget i ejendomsbranchen vil det påvirke vurderingen)

 

I forhold til afgift, skal man huske ikke at glemme momsen. Nu ved jeg ikke hvilke typer af ejendomme du påtænker at handle, men momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 9 omfatter ikke nye bygninger eller byggegrunde. Endvidere skal man ved køb af ejendomme være opmærksom på om en bygning indeholder en momsreguleringsforpligtigelse, og hvis der er om man overtager denne eller ej!

Sun-shine tryk:

Har søgt lidt på skat.dk, fandt intet.

I forhold til næringsbegrebet vil jeg råde dig til at kigge på skats juridiske vejledning, afsnit C.H.2.3 om næring. Særligt afsnit C.H.2.3.2.4 om kapitalselskabers næringsvurdering.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)