Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konvertibelt lån - fordel eller?

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

nej desværre ikke - men jeg kunne høre Bent om han vil komme med det - der er som nævnt tale om anfordringsvilkår som jo i sig selv ikke har "forfald"

vh John H

Hvis det er den som whiskey henviser til ovenfor, så er skatterådets begrundelse at betingelserne (forhånd aftalt tidspunkt og indfrielseskurs) i den konkrete sag er opfyldt. 

Så det bekræfter vel at der gerne må være anfordringsvilkår indbygget i en konvertibel obligation, og stadig omfattet af aktieavancebeskatningsloven. Men grundbetingelserne for en konvertibel obligation (jf. din link til artikel fra BDO) skal være opfyldt?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Hvis det er den som whiskey henviser til ovenfor, så er skatterådets begrundelse at betingelserne (forhånd aftalt tidspunkt og indfrielseskurs) i den konkrete sag er opfyldt. 

Så det bekræfter vel at der gerne må være anfordringsvilkår indbygget i en konvertibel obligation, og stadig omfattet af aktieavancebeskatningsloven. Men grundbetingelserne for en konvertibel obligation (jf. din link til artikel fra BDO) skal være opfyldt?

ja det må være betingelsen - men det er jo også klart muligt i de fald en aktionær skal låne sit selskab penge - og dermed gøre det konvertibelt og kunne få fradrag for tabet hvis selskabet går konkurs og der ikke er indfriet. Jeg tror absolut det er den "dom" som Whiskey refererer til og ja - alle regler skal være overholdt, som vel kort kan beskrives som:

Beslutning om konvertibelt gældsbrev træffes på generalforsamling i selskabet
Beslutningen anmeldes til erhvervsstyrelsen
Vedtægter ændres så vilkår for konvertibelt gældsbrev fremgår - vilkår om forrentning, forfaldstidspunkt, regler for konvertering, tidspunktet samt konverteringskursen.
Vedtægterne skal også rumme bestemmelse om betydning af evt. ændringer i kapitalgrundlaget inden konverteringstidspunktet

Så bør det vel være muligt, at anvende konvertibelt lån hvis man skal "skyde" 100.000 kr ind i sit selskab?

Jeg ser den anden revisor/advokat i facebook tråden skrive, at hun ved stiftelse af selskaber indbygger muligheden som bemyndigelse til ledelsen ved stiftelse af selskaber, for at undgå lidt af papirarbejdet hvis situationen opstår - men jeg mener klart man skal ha advokat/revisor med ind over, hvis man opretter et sådan konvertibelt lån hver gang?

venligst John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)