Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Betalingsbetingelser - kan de ændres?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Nykøbing F
Tilmeldt 29. Jun 10
Indlæg ialt: 789
Fra  Glad Gruppen Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har en problemstilling, som jeg vil høre om andre har prøvet før. Det er heldigvis ikke mig der står i den, men det har stor betydning for en god kammerat.

En it-virksomhed har en række servicekontrakter, hvor der er beskrevet nogle betingelser. En vigtig betingelse er betalingsfristen. Den har ligget på løbende måned + 8 - 20 dage afhængig af kunde.

Den nye ledelse vælger at ændre på dette. Uden advisering af kunderne ændrer de nu faktureringen til fremsendelse den 20. i hver måned med betalingsfrist til den 1. Kan man det?

I mine øjne skal der underskrives nye kontrakter, hvor kunderne accepterer de nye betingelser. Ellers er det i mine øjne misligehold i henhold til betingelserne. Men jeg tager måske helt fejl?

Venligst

Brian Phillip

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Det afhænger af om der ER indgået en kontrakt som siger x dages betalingsbetingelser med de enkle kunder. Ellers kan betalingsbetingelse ændres fra ordre til ordre - Ikke for en igangværende ordre som er bekræftet men fremover.

Er der en kontrakt så kan betalingsbetingelser generelt ændres som alt andet i den kontrakt - eller den kan opsiges med det aftalte opsigelsesvarsel for kontrakten til begge sider. 

Er der ikke et opsigelsesvarsel er det en fejl, men retten vil ikke pålægge en leverandør bare at blive ved at f.eks at levere hvis det fører til tab i al evighed, så også jer vil man selv i det tossede fald, som kunde være nødt til at acceptere en rimelig opsigelse - men den kunne godt være 6 mdr - da det vil være en klar fejl for begge parter at han en for evigt uopsigelig kontrakt - hvilket retten normalt også vil komme frem til

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian Ph.:

Den nye ledelse vælger at ændre på dette. Uden advisering af kunderne ændrer de nu faktureringen til fremsendelse den 20. i hver måned med betalingsfrist til den 1. Kan man det?

I mine øjne skal der underskrives nye kontrakter, hvor kunderne accepterer de nye betingelser. Ellers er det i mine øjne misligehold i henhold til betingelserne. Men jeg tager måske helt fejl?

Hvis der er lavet en skriftlig kundeaftale, uden forbehold for ændringer af disse betalingsbetingelser, kan man med udgangspunkt i aftaleretten ikke bare ændre vilkårene. Så jo, din kammerat har jo muligheden for (med forbehold for den præcise tekst i aftalen) at opsige aftalen. 

 

Men det må den nye ledelse jo også have været klar over, typisk foretager en virksomhed jo denne type ændringer fordi de mener at de ikke mister en væsentlig andel af deres kunder på den ændring. Så spørgsmålet din kammerat må stille sig selv, kan han leve med de ændrede betingelser eller skal han finde sig en ny leverandør?

Fra Nykøbing F
Tilmeldt 29. Jun 10
Indlæg ialt: 789
Fra  Glad Gruppen Skrevet kl. 00:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak til jer begge

Venligst

Brian Phillip

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)