Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart sammen med en ven

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Mar 15
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. Starter tømrerfirma op sammen med en god ven. Dog har jeg selv haft firma der blev lukket med momsgæld , som jeg afdrager på . Så det bliver åbnet som enmandsfirma i vennens navn. Men så er spørgsmålet.... Kan jeg dække mig ind så vennen ikke bare kan " fyrer" mig om 2 år når firmaet kører godt ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Først starter du ikke sammen med en god ven - for så er I uanset hvad - defacto I/S med to - Din ven starter - og tal ikke om det som andet, for så vil du  kunne være med i hæftelse. Han ansætter så dig  med helt almindelig A løn ansættelse - og så kan I lave en aftale med lang opsigelsestid - MEN jeg ville jo aldrig, hvis jeg var vennen, være forpligtet til at skulle betale dig løn om 2 år hvis - samarbejdet ikke virker som ønsket, eller - ja firmaet tjener penge, men vennen mener det er ham der er årsagen, eller - firmaet tjener ikke penge.

En aftale med opsigelse over 6 mdr er MEGET usædvanlig og vil efter min bedste overbevisning ikke føre til positivt resultat. En egentlig overskud andel i enkeltmands er også besværligt og uklart generelt set - da du jo ikke overordnet kan tvinge bestemt økonomisk politik igennem

Der kan måske laves aftaler om, at din løn skal svare til xx% af overskud - men uha en masse ting der så skal gennemtænkes og vurderes holdbarhed af. Nemmere er det måske at lave aftale projekt for projekt - hvor du skal ha løn svarende til et fast beløb per projekt, ud fra det overskud din vej budgetterer og så skal han holde tungen lige i munden og ha et sikkerhedsbeløb så han tar hensyn til, at budget kan skride og hvad ved jeg

Der er meget at tænke over - nok mindst lige så meget for vennen der skal ansætte dig som A løn medarbejder og hvor du ønsker ansættelses garanti.  Ansættelse som a-lønnet er jo nødvendig - når det er vens firma og du ikke selv må/kan få CVR som jeg husker det fra tidligere.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)