Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af donation i regnskab?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Hvidovre
Tilmeldt 19. Jan 12
Indlæg ialt: 192
Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvordan skal jeg bogføre en donation?

Vi sælger f.eks. et smykke til 150. Også går halvdelen til donation. Hvordan skal det bogføres?

Inspiration Web Design - DsignersCorner.com

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:10
Hvor mange stjerner giver du? :

hva for en donation. Du kan ikke forære ting væk sådan bare - du kan gi til velgørenhed - men kun til godkendte foreninger efter en liste skat har og kun op til en vis % af dit overskud

Ellers kan du jo gi det væk du vil, som udgift, men der er så ikke fradrag for det - og så er det vel ikke lige det du vil - men du må forklare hvad det er for en donation du påtænker og google skattefri velgørende formål osv som her f.eks http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=2061734  - for det er ikke noget du bare kan gøre (med mindre modtager er skattepligtig af beløbet men så er det jo ikke en donation

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 19. Jan 12
Indlæg ialt: 192
Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var velgørenhed jeg mente selvfølgelig :)

Det foregår på den måde at jeg holder en auktion, hvor halvdelen af beløbet går til velgørenhed. I dette tilfælde Inges Kattehjem, som er på skat's liste over godkendte foreninger.

Inspiration Web Design - DsignersCorner.com

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :

hvis kattehjemmet er på skats liste OG det udgør max 15% af din skattepligtige indkomst  og kattehjemmet indberetter  så vil du kunne bogføre som udgift som jeg ser det - men da det er ret stramme regler, så synes jeg du skal få en revisor til at sætte det korrekt op for dig - og ikke kun lige gøre det for EN aktion - da der er tale om årstal osv. i reglerne mig bekendt http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=2061734 så jeg vil mene du skal har godt overblik over om det så kommer til at passe i slutresultatet

vh John H 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 19. Jan 12
Indlæg ialt: 192
Skrevet kl. 23:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad menes der med de max 15% af min skattepligtige indkomst? Vil det sige jeg ikke kan give det til velgørenhed hvis man kører med underskud?

Jeg ved det lyder logisk at man så ikke skal give det til velgørenhed hvis man har underskud. Men hvis jeg på trods af velgørenheden tjener 300% på det jeg sælger ser jeg det som en god handel. Profitten er der fra min side i auktionerne, og de hjælper til at dække andre udgifter, som lige præcis gør at der kommer lidt underskud.

Inspiration Web Design - DsignersCorner.com

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Alexander Rasmussen:
Hvad menes der med de max 15% af min skattepligtige indkomst? Vil det sige jeg ikke kan give det til velgørenhed hvis man kører med underskud?

Se bort fra tidligere svar i tråden. Al snak om 15 % har ingen betydning for dig - det er relevant for donationer til foreninger omfattet af Ligninglovens (LL) § 12.

Inges Kattehjem er kun godkendt efter LL § 8 A som giver dem mulighed for at modtage  gaver med fradragsret for dig. For 2015 kan der højst gives 15.000 kr med fradragsret for dig.  Husk at du skal have en kvittering fra Inges Kattehjem for indbetalingen for at du kan få dit fradrag.

Som svar på dit oprindelige spørgsmål omkring bogføring.

Salget på auktionen bogføres som normalt salg.

Donationen må så på en konto for "Donationer" eller gaver (Debet) og Bank (hvis de overføres derfra) Kredit. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

super Whiskey

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 19. Jan 12
Indlæg ialt: 192
Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt i orden, det var til at forstå :)

Inspiration Web Design - DsignersCorner.com

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)