PROVOKATION: Venner. MedAminos. Etablerede & Spirrende Iværksættere. Webshopejere. Det er fuldstændig ligemeget om din hjemmeside er gul eller grøn. Det betyder ikke en skid om du ligger på side 1 eller side 10. Og skide være med om du kan levere på 1 dag eller om det tager 3 uger! Der er rigtig mange indlæg herinde der handler om optimering af hjemmeside. Det er som om at driver man en webshop i Danmark, så er online marketing, seo, konverteringsoptimering oma. simpelthen biblen og den eneste vej til succes. Men venner. Det er altså ikke anderledes at drive en webshop end hvilkensomhelst anden virksomhed. Jeg synes debatterne herinde er enormt ensporet. Der mangler nuancer. Der mangler bredde. At drive en succesfuld virksomhed handler tit og ofte om noget så basalt og gammeldaws som godt købmandsskab: Sælg de rigtige varer til den rette pris. Jeg har i dag flere websjops. På papiret burde jeg ikke tjene en krone. for delt på de forskellige shops, så laver jeg ALLE fejlene: - Jeg har 3 ugers leveringstid - nogle konkurrenter har 1-2 dage - Min side er mega sløv - Jeg eksisterer ikke på de første 10 sider på nogen keywords overhovedet - Mit design er forfærdeligt - Jeg tager selv mine produktbilleder - Min side er ikke mobil-venlig - Jeg eksisterer ikke på FB, Trustpilot, G+ eller andet Men det går faktisk godt. Og hvorfor? Hvordan? Jeg laver jo spandevis af fejl. Alle fejl burde koste mig kassen. Det der er min force er at jeg er god til at finde leverandører. JEg bruger MEGET tid på at finde leverandører og samarbejdspartnere. Det betyder at jeg kan levere varer der er unikke, billige eller giver høj værdi. Altså godt gammeldags købmandsskab. At du vælger en webshop er altså blot et valg om salgskanal. Der er stadig mange andre ting du kan gøre for at sikre din succes. Husk det når du skal arbejde videre, når du skal udvikle din forretning, når du skal finde leverandører, når du skal prissætte osv. Hilsen Morten |
Du har fuldstændig ret - der er et enormt hul i forståelsen af at drive en forretning online.
Jeg har lavet e-handelsløsninger i 17 år nu og bl.a. stået bag udviklingen af 7 generationer af B2C / B2B e-handelssoftware.
Det slår mig igen og igen at folk som har opbygget en successful forretning ude i "virkeligheden" fuldstændigt har glemt hvad det vil sige at drive en forretning i samme øjeblik det går online.
Faktisk handler de fleste e-handels projektet for mig næsten i højere grad om en mental omstilling hos kunderne til at tage deres e-handel seriøst og lægge den samme energi, kræfter og købmandskab i deres online forretninger, som de gør i deres offline forretninger - og som de netop har haft succes med.
Det betyder dog ikke at et eneste af de eksempler du nævner er noget man ikke skal arbejde med - som jeg ser det er du faktisk min favoritkundetype. Du forstår at det grundlæggende handler om at drive en god forretning og så er alt det uden om det teknologiske som vi typisk assistere med.
Din forretning har uden tvivl et enormt potentiale for at optimere online delen - og det potentiale er det som det i bund og grund handler om.
Hvis du ved at finde den rigtige leverandør kan øge din fortjeneste med 25% eller sælge varen 20% billigere så er det fordi du er dygtig til det du gør - hvis vi kan optimere din e-handel så du får dobbelt så mange besøgende og sælger noget til 2-3 gange så mange af dem fordi det tekniske og kommunikative fungere optimalt så er vi dygtige.
I den lange ende handler det netop om nuancerne og det er man som købmand alliere sig med folk der forstår og formår at skabe en helhed der fungere optimalt hvor netop købmandskabet er i fokus.