Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Distributøren/grossistens forpligtelser

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Mar 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har mulighed for at få en distributør-aftale. Det er jo rigtigt lækkert.

Dog er jeg i tvivl om rollen på et punkt, da man jo er bindeled mellem producent og detailforhandlere.

I tilfælde af reklamationer ved defekt mv., hvad gør man typisk så?

Jeg ved ikke om der er nogen standard inden for dette, derfor er jeg lidt ude efter hvad normal praksis er.

Tilmeldt 7. May 14
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Det afhænger i rigtig høj grad af, hvor din producent er fra.

Forudsat at alle led i kæden er i Danmark, gælder købeloven. Dvs. at en køber af et mangelfuldt produkt kan rette krav mod alle tidligere led i handelskæden, inkl. dig som distributør. Den, køber i første omgang retter sit krav mod, har så regres mod andre mellemhandlere og producenten. Denne regres imellem mellemhandlerne (heriblandt dig) kan ofte være reguleret i aftalerne. Vær derfor meget opmærksom på en ansvarsbegrænsning fra din producents side i din distributørkontrakt og løb den forbi en advokat.

Spørgsmålet kompliceres, hvis produktet på et tidspunkt har været udenfor EUs grænse. Her er det meget vigtigt at være opmærksom på, at du ikke har været den første til at sælge produktet videre i EU. Er det tilfældet, kan du ende med at hænge på hele kravet fra køberen, hvorefter det så er op til dig selv at rette regreskrav mod din udenlandske sælger.

Det ovenstående gælder i øvrigt kun for 'almindelige' mangler ved det solgte. En anden problemstilling opstår, hvis det defekte produkt forårsager person- eller forbrugertingsskade. Bliver din vare solgt videre til forbugere?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)