Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til lov. Snydt af håndværkerfirma!

Side 2 ud af 3 (29 indlæg)
Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 19:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej du kan ikke trække dit tab fra i skat.

Det ville da heller ikke være rimeligt, at andre skatteydere skulle være med til at betale dit tab via skattebetalingenTongue Tied.

Det er selvfølgelig rigtig surt for dig.

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2491
Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :

dlrma_:

Har kun søgt på navnet, vil prøve at søge på cvr nummeret istedet. 

Har umiddelbart meldt manden for bedrageri, da min nye advokat bad mig om det, men når manden fortæller politiet, at vinduerne er leveret, og den så muligvis er stoppet her, så kan systemet rende mig, for at sige det mildt! 

Er der mulighed for at jeg kan trække pengene fra i skat ? 

Afdrager nu over de næste 8-10 år på gælden. Det må da være muligt at trække fra i skat på en måde? 

Hvis han påstår at vinduerne er leveret, kan han vel dokumentere det?

Omvendt kan du/I vel bevise at de ikke er leveret.

At se sig sur på systemet, og ville trække fra i skat, kommer du ikke videre af.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Statsaut. revisor:

Nej du kan ikke trække dit tab fra i skat.

Er du helt sikker på det ?

Hvis man læser juridisk vejledning afsnit C.B.1.4.2.2 så er man skattepligtig af tab og gevinst på fordringer over bundgrænsen på 2.000 kr. (og det er trådstarter da vist lige på den rigtige side af)

Visse betingelser skal være opfyldt; der må ikke være tale om nærtstående (Når trådstarters indlæg, for jeg ikke indtryk af det er tilfældet) Derudover skal fordringen være omfattet af kursgevinstloven, jf. juridisk vejledning afsnit C.B.1.4.1, skal der foreligge et retligt krav som kan gøre gældende ved en domstol (Og det må man da i høj grad sige det kan her)

Tilmeldt 8. Feb 15
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 09:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Se nu begynder det at ligne noget. Det ville jo redde økonomien fuldstendig, hvis det var en mulighed. 

Og jo, at se sig sur på systemet så andre skatteydere kan betale mig,kald det hvad du vil, for ja det vil jeg med glæde. Skal siges at både mig og personen det også drejer sig om, har betalt langt mere end det beløb i skat gennem årene, så moralen er helt på plads.

Kan ikke helt tolke den paragraf du nævner. Bør jeg kontakte en advokat og forhøre mig yderligere?

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2667
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :

dlrma_:
Bør jeg kontakte en advokat og forhøre mig yderligere?
Under alle omstændigheder bør du kontakte en advokat. 170000 DKK er en slags penge -

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :

dlrma_:

Kan ikke helt tolke den paragraf du nævner. Bør jeg kontakte en advokat og forhøre mig yderligere?

Det synes jeg måske er lidt "overkill" !

Jeg ville i stedet bruge kontaktmodullet på tastselv skat, og i første omgang spørge om de er af den opfattelse at dit tab er omfattet af kursgevinstlovens § 14.

I den forbindelse (ville jeg) først henvise til den juridiske vejledning C.B.1.4.1 og gøre klart at du opfatter kravet som værende omfattet af kursgevinstlovens § 1, da der er tale om et retligt krav som kan forfølges ved en domstol (måske lidt om hvad du allerede har foretaget dig for at finde svindleren)

Dernæst henvise til juridiske vejledning C.B.1.4.2.2 og ligeledes gøre klart at du opfatter kravet skal behandles efter kursgevinstlovens § 14, og deraf bliver kravet skattepligtigt (hvilket betyder du kan selvangive tabet).

Jeg vil ikke mene der er nødvendigt at henvise til retspraksis, da denne jo allerede fremgår af juridisk vejledning.

 

Hvis ellers Skat deler opfattelse med dig, kan jeg ikke se hvad advokaten skal bruges til.

Tilmeldt 15. Feb 10
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

dlrma_:

Og jo, at se sig sur på systemet så andre skatteydere kan betale mig,kald det hvad du vil, for ja det vil jeg med glæde. Skal siges at både mig og personen det også drejer sig om, har betalt langt mere end det beløb i skat gennem årene, så moralen er helt på plads.

Jeg vil med glæde betale skat, for at hjælpe andre (som dig) når de står i en træls situation, men lidt ydmyghed kunne være på sin plads.

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 21:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper, problemet er, at fordringen i skattemæssig henseende endnu ikke er tabt og derfor er der ikke fradrag. For at et tab er fradragsberettiget skal tabet være konstateres tabt fx ved skyldners konkurs. Og spørgeren har jo fx. ikke indgivet en en konkursbegæring. Så spørger kan ikke trække det fra.

I dit tidligere link til ligningsvejledningen er også gengivet retspraksis. Læs f.eks SKM2011.847.SR der minder meget om spørgerens situation. I sagen havde personen forudbetalt flere beløb til en skole for undervisning. Skolen gik så konkurs og pengene var tabt. Men læg mærke til at SKAT skriver:

"Det er Skatteministeriets opfattelse, at ved skolens konkurs (læg mærke til ordet "konkurs") overgår Spørgers fordring, til at være en fordring i penge. Fordringer omfattet af kursgevinstloven er fordringer i penge, og spørgers fordring i penge er stiftet på konkurstidspunktet. Fordringen er således stiftet efter 27. januar 2010."

Og ud fra dette har spørgeren endnu ikke en fordring på penge, men på at få lavet det bestilte arbejdet (modydelsen). Og så længe det ikke er en fordring på penge, er der intet fradragsberettiget tab. Så spørgeren skal i gang med at begære modparten konkurs eller på anden måde kunne overbevise SKAT om at modydelsen ikke vil blive leveret, og der dermed er opstået en pengefording. 

Læs også : http://www.fsr.dk/Faglige_informationer/SMV/Faglige%20notater%20og%20artikler/RR-klumme-fradrag-for%20fordringer og læg igen mærke til ordet "konkurs". (= krav for fradrag).

Så som situationen for spørgeren er lige pt. er det min opfattelse, at mit tidligere svar stadig er korrekt. Så spørgsmålet er, om spørgeren kan få modparten erklæret konkurs og om det kan betale sig i forhold til skatteværdien af tabet (ca. 1/3 af tabet).

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 07:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Statsaut. revisor:

Så som situationen for spørgeren er lige pt. er det min opfattelse, at mit tidligere svar stadig er korrekt. Så spørgsmålet er, om spørgeren kan få modparten erklæret konkurs og om det kan betale sig i forhold til skatteværdien af tabet (ca. 1/3 af tabet).

Hej Henrik,

tak for dit svar. Men jeg må nøjes med at sige vi stadig er uenige.

 

Jeg er af den holdning, at det ikke er nødvendigt med en konkurs. Det baserer jeg ud fra teksten i kgl § 14, der står intet sted i denne paragraf anført at den begrænses til kun at omfatte en reel konkurs, heller ikke i den juridiske vejledning for kgl § 14 (C.B.1.4.2.2) står denne begrænsning anført. Og til med i den artikel fra FSR du linker til, står at det gælder ved "fx. konkurs" og ikke kun ved konkurs! Jeg kan i øvrigt heller ikke ved gennemlæsning af SKM2011.847.SR se der noget sted i dommen henvises til at en konkurs er en betingelse som SKAL være opfyldt.

Derudover henviser den juridiske vejledning (C.B.1.4.2.2) for afgrænsningen til kgl § 1. Afgrænsningen af den paragraf nævner i juridiske vejledning C.B.1.4.1 at der blot skal være tale om et retligt krav. Dette argument understøttes af såvel Karnovs noter samt lovforarbejderne til både kgl § 1 og kgl § 14. 

Og hvis ellers den juridiske vejledning C.B.1.4.1 har ret, så mener jeg i den konkrete sag at der kan opnås skattefradrag. Ud fra den begrundelse at det specifikke krav kan forfølges ved en domstol og dermed kan karakteriseres som retligt. (og som en sidebemærkning, så er den eneste betingelse jeg ikke har kommenteret på bagatelgrænsen på 2.000 kr. i det konkrete tilfælde i hvert fald opfyldt)

Det er jo heller ikke sikkert at man i alle tilfælde kan erklære skyldneren konkurs, hvis eksempelvis der anvendes falsk identitet og svindeleren efterfølgende ikke kan findes. Så ville den type tab jo de facto være afskåret fra et skattemæssigt tab.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 08:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

dlrma_:
Er godt nok ulykkelig over, at det lader til jeg ikke kan få en krone retur.

Hvorfor skal du have penge retur? Så vidt jeg har forstået er det en i din familie der har forudbetalt til en håndværker - det skal du da ikke have penge retur for!

Ravn:
Umiddelbart læser jeg det sådan at advokaten har gennemgået kontrakten før der blev betalt penge - Er det sandt må man jo virkeligt sige at advokaten ikke har godt sit arbejde forsvarligt. 

Det kan hverken du eller jeg sige noget om uden at kende kontraktens indhold - det er ikke unormalt at forudbetale en del af kontraktsummen ved større arbejder.

/Brian

Side 2 ud af 3 (29 indlæg)