Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tidligere ansat stjæler kunder!!!

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Skive
Tilmeldt 6. Jul 10
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer Smile

Jeg er kommet i den situation at en af mine tidligere ansatte (i rengørings branchen) nu har "stjålet" 2 af mine kunder. Jeg har efter den første kunde henvendt mig til den tidligere ansatte (lad os kalde personen X) og fortalt X at det var i strid med markedsføringsloven. Jeg er klar over at der er fri-markedsføring i landet, men X har gjort brug af oplysninger samt adresser og kunde relationer hun har fået gennem sin ansættelse hos mig. Hun ville ikke lytte og er nu fortsat med hendes "ulovlige" markedsføring, og det er lykkedes hende at snuppe en stor erhvervskunde. Kunden var ikke glad for at give hendes oplysninger til mig, men da jeg endelig kom til bunds i det hele, viste det sig at det endnu engang er X der via mit kundekardotek og mine oplysninger om kunden har fået en aftale hjem. 

Jeg har brug for en skarp advokat der kan hjælpe mig med dette problem hurtigst muligt, da jeg er bange for at hun har haft fat i mange flere kunder. 

Må jeg tage fat i mine kunder og spørge pænt/oplyse omkring X og X's firma, om hun har kontaktet dem i samme relation som de 2 andre tilfælde??

Hvor hurtigt kan jeg i teorien få nedlagt et fogedforbud på X? -Og kan X få lov at beholde de kunder hun på forkert vis har fået?

Beklager den lange smørre på en hellig lørdag Smile

God weekend derude!

Mvh Birgitte P.

Tilmeldt 8. Feb 14
Indlæg ialt: 380
Fra  Opsvinget.dk Skrevet kl. 17:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Smid opgaven ind på www.agera.dk og få tilbud på opgaven og så burde en advokat kunne se på det som det første mandag morgen. Bedste og billigste måde :)

Find din elevplads på Opsvinget.dk - Her er alle elevpladser samlet et sted.

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 17:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Har person X underskrevet en konkurrence klausul der siger at hun ikke må ? Og hvor længe er den så gældende for?

Hvis person X ikke har underskrevet en konkurrence klausul, så er der ikke noget at gøre set i min optik. Så følger person x loven. 

Hvis personen har stjålet en kopi af din kundedatabase, kan du anklage personen for tyveri, men hvis det er realistisk at vedkommende kan huske alle de nødvendige informationer i hovedet, så er der intet at komme efter. 

Du kan evt. finde en advokat på Agera. 

Fra Skive
Tilmeldt 6. Jul 10
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :

X har ikke underskrevet en klausul, men har benyttet nogle af mine erhvervshemmeligheder til at få kontakt til kunden. 

Nu har mit firma endnu ikke så mange kunder, at X ikke kan holde styr på dem. Eller det vil sige at X har været faste steder og gøre rent, og har derved en liste over adresser mm samt skabt en relation til kunden på baggrund af hendes ansættelse hos mit firma. 

Fra Svenstrup J
Tilmeldt 20. Aug 12
Indlæg ialt: 487
Fra  Happykids Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har selv været i samme branche, hvor en tidligere sælger i den virksomhed jeg var i, gjorde det samme.

Chefen var helt oppe og kører, advokat, fogedret osv. Men da han fik snakket med advokaten, blev det hurtigt klart at han intet kunne gøre. Så derfor vil mit tip til dig være, tjek først om du har det mindste at komme med, sammen med en advokat og ellers, ud og tage fandt i de kunder din tidligere sælger havde og gør alt hvad du kan for, at de er dig tro.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 17:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Birgitte,

Jeg skal ikke kunne udtale mig om hvad du kan gøre ved X, men hvis jeg var dig, ville jeg for alvor starte en ALVORLIG charme offensiv overfor ALLE mine nuværende kunder, der sikre at hun ikke napper flere.

Kontakt dem, og sørg for at du i det mindste for mulighed for at byde mod hende, skulle hun kontakte dem du har tilbage!. Og nej, det behøver ikke kun være prisen der gør forskellen :)

Fra Skive
Tilmeldt 6. Jul 10
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :

X har jo en klar fordel da hun i min branche og som konkurrent har oplysninger der er afgørende for et samarbejde. X kender priser, timeantal til rengøringen og kan derved give min virksomhed øget konkurrence i forhold til de andre konkurenter. Det vil jeg jo ikke mene at der er fair. 

havde hun kontaktet kunden som enhver anden konkurrent ville det være helt fint, men hun bruger jo direkte oplysningerne fra mit firma til at få fat i kunderne.. 

Tilmeldt 21. Sep 14
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det kan være en overtrædelse af markedsføringsloven §19, så tal med en advokat.

Fra Skive
Tilmeldt 6. Jul 10
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 18:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Karsten - Tak :) Ja det var lige den paragraf jeg mente. 

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Karsten Hansen:
Det kan være en overtrædelse af markedsføringsloven §19,

Det sværeste i sådanne sager er at fremlægge en klar bevisførelse for, at en tidligere medarbejder retsstridigt har udnyttet erhvervshemmeligheder for at overtage kunden. Herunder vurderes i øvrigt hvilken stilling medarbejderen har haft i virksomheden. 

Som sagen udlægges har medarbejderen været menig rengøringsassistent med en specifik arbejdsliste og en daglig kontakt til en kunde. Dette kan alene ikke anses som udnyttelse af erhvervshemmeligheder. Medarbejderen har (som jeg forstår det) ikke haft adgang til en overordnet kundedatabase eller prisdatabase. 

Det er alene trådstarter, der har bevisførelsen for, at medarbejderen har "stjålet kunden med baggrund i trådstartes erhvervshemmeligheder" og ikke har blot erhvervet denne på "almindelige markedsvilkår" - eller hvad der anses for at være "almen viden". 

Som jeg vurderer nærværende sag, så vil en evt. retshandling med baggrund i MFL §19 ikke kunne bringe noget med sig. 

Omvendt kan det diskuteres om medarbejderen har overholdt sin loyalitetspligt. Det tyder  jo lidt på, at medarbejderen og kunden har snakket "lidt for godt" sammen under medarbejderens ansættelse hos trådstarter. 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)