Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørselsgodtgørelse

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Mar 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer

Hvordan forholder det sig vedr. kørselsgodtgørelse i lånt bil, når bilen er udlånt af en kollega i virksomheden. 

Kan man udbetale kørselgodtgørelsen til kollegaen, hvis bil blev brugt til arbejds-kørsel af en anden person i virksomheden?

Iflg. reglerne skal det jo være egen bil, men jeg er i tvivl om det også skal være samme person, som rent faktisk kører i bilen.

Mvh Esben

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener bestemt det skal være samme person, ellers giver kørsel i egen bil ikke helt mening - men omvendt- det lyder rimeligt om man måtte. Du må nu nok forklare lidt mere. 

Er det her et selskab med ansatte eller personlig virksomhed og er det dig der er ejer og så er der EN ansat som har en bil privat og låner sin bil ud til en anden ansat som kører for dit firma, og så vil du betale kørepenge efter statens takster til den ansatte der ejer bilen men ikke kører i den?

HVIS man må, og det ved jeg ikke, så er der i alle fald ikke tvivl om at begge skal i alle fald være helt regulære lønmodtagere i virksomheden, så kørepenge aldrig erstatter løn

Det ville jo engenlig lyde rimeligt nok MEN det er ikke lige beskrevet i de gængse regler jeg kender, og så usædvanligt at jeg synes du skal høre en revisor (eller få bindende svar fra skat hvis ikke andre svarer og du ikke har nogen at spørge)  Om casen er ret forstået så er det:

A ejer firma og har B og C som ansatte.

B ejer bil og lader kollega C køre for A´s firma. Kan A udbetale kørselsgodtgørelse efter statens takster til B der stiller bilen til rådighed for virksomheden men ikke selv kører den.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Mar 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for dit indput John.

Jeg vil her forsøge at beskrive sagen nærmere:

Virksomheden er et aktieselskab, som er fonds ejet.

Direktøren, som også er bestyrelsesmedlem i fonden, har udlånt vedkommendes private bil til en sælger i virksomheden, da hans var på værkstedet.

Sælgeren laver en fint detaljeret kørebog for turen.

Men nu er vi kommet i tvivl, om hvorvidt det er tilladt at udbetale en skattefri kørselsgodtgørelse til vores direktør. 

Mvh Esben

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Esbenta:

Virksomheden er et aktieselskab, som er fonds ejet.

Direktøren, som også er bestyrelsesmedlem i fonden, har udlånt vedkommendes private bil til en sælger i virksomheden, da hans var på værkstedet.

Sælgeren laver en fint detaljeret kørebog for turen.

Men nu er vi kommet i tvivl, om hvorvidt det er tilladt at udbetale en skattefri kørselsgodtgørelse til vores direktør. 

ok ja lidt det scenarie jeg gættede på - og jeg tør ikke svare - så enten andre - en revisor som I vel har i fondsejet aktieselskab, kan givet svare

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)