Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

EU købsmoms

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Feb 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:24
Hvor mange stjerner giver du? :

WARNING: dum spørgsmål!!!

Jeg har enkeltmandsfirma og jeg køber ting som jeg bruger i mit arbejde fra andre EU lander. 

Jeg siger til dem at jeg er en firma og så laver de en faktura med 0 VAT

Hvordan ser sådan en køb så i min MOMS opgørelse? 

Jeg skal ikke betaler EU MOMS, vel?

Jeg har ingen revisor, jeg bruger e-conomic og de giver mig bare en link som jeg ikke kan forstå :(

Tusind tak for heres råd!

Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 1202
Fra  Cartoonkids.dk Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :

I Dinero skal du vælge "EU-Erhvervelser varer", så finder den selv ud af det med momsen. Jeg gætter på, det er det samme man gør i e-conomic.

- Kim -

www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer

Tilmeldt 3. Oct 14
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej yytcb

Det lyder måske som en kliché, men der findes ingen dumme spørgsmål. :-)

Når du handler med andre erhvervsdrivende inden for EU, skal du ikke pålægge moms til fakturaen. Det er helt korrekt. Dette skyldes, at virksomheder, der handler med hinanden inden for EU er pålagt ”Reversed charge” (også kendt som omvendt betalingspligt), og du skal derfor beregne momsen af fakturaen.

Det betyder at du skal pålægge både købsmoms og salgsmoms til din postering i regnskabet.
Derfor findes der følgende koder til køb af varer/ydelser inden for EU:
IV25 – Indgående Varer EU 25%
IY25 – Indgående ydelser 25%

Hvis disse koder ikke findes i din opsætning i e-conomic, må du meget gerne kontakte supporten, så hjælper vi dig med at oprette dem.

For at postere korrekt med disse koder (og dermed få dem inkluderet i momsopgørelsen) skal du oprette posteringen som Leverandørfaktura på en konto, der har IV25 tilknyttet. Leverandøren skal samtidig have momszone ”EU (rubrik A)”. Så vil momsopgørelsen læse denne leverandørs oplysninger og påføre leverandøren og posteringen i Rubrik A på momsopgørelsen.

Og så en hurtig opsummering:

  • Der skal ikke betales moms, den skal dog beregnes
  • Momsen bliver vist på din momsopgørelse i ”Købsmoms” og under ”Salgsmoms - Moms af varekøb i udlandet (både EU og tredjelande)”  
  • Rubrik A bliver udfyldt med leverandøroplysninger, samt værdien af dit varekøb

Hvis du ønsker en mere grundig forklaring og guide, så skal du være velkommen til at ringe til os, så hjælper vi dig igennem opsætningen.

Venlig hilsen Tanja, e-conomic

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)