Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg få mine penge retur (fortrydelsesret i netbutikker)?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Jun 13
Indlæg ialt: 65
Fra  Warmthru Denmark Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Langt de fleste netbutikker er gode til at præcisere købers fortrydelsesret i butikkens handelsbetingelser og lign. Problemet er bare, at rigtig mange købere på netbutikker ofte undlader at læse disse betingelser. Det gør jeg såmænd heller ikke, men det skyldes at jeg mener, at jeg kender dem. Det gør mange købere derimod ikke, og så opstår der misforståelser, problemer, stridigheder og evt. dårlige anmeldelser på Trustpilot og lign. Det sker ikke ofte, men det hænder for mit vedkommende et par gange om året, fordi de pågældende købere har en forestilling om at de frit kan returnere en vare indkøbt i min netbutik i hele garantiperioden på to år og få fuld refusion samtidig. Det kan de ikke. Hvorfor ikke? Hovedårsagen er at jeg sælger beklædningsgenstande, som køber har haft på sin nøgne krop hvis han/hun har afprøvet og brugt dem.

Varens art spiller en rolle for hvor meget refusion, der kan ydes for brugte og afprøvede varer. En radio, der har været tændt for at afprøve dens lydgengivelse, vil som regel ikke have tabt i værdi. Sælger vil fortsat kunne sælge den som ny og ubrugt til en anden køber. Men det siger sig selv at en sælger ikke mere kan afsætte et par underbukser som ny og ubrugt, hvis køber har afprøvet dem i 3 dage. I så fald vil værdien være reduceret til det rene ingenting. Med andre ord: Refusionens størrelse vil altid også være afhængig af varens art. Er vi enige om det?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Ove Peters:

 Med andre ord: Refusionens størrelse vil altid også være afhængig af varens art. Er vi enige om det?

Ikke helt enige, men tæt på.

Retten til at hæve et køb og få refunderet købesummen afhænger af fejl eller mangler ved produktet, det må kunne forventes at nogen typer af varer slides og ældes hurtigere end andre hvorfor en indsigelse mod fejl eller mangler ved produktet kræver en bedre begrundelse.

 

Når det er sagt, er jeg da på sin hvis enig med dig i at et par underbukser der været brugt i 3 dage ikke kan returneres da ikke længere er i samme stand som ved selve købet, hvorimod en radio i højere grad kan siges at holde samme stand i en længere periode. Men det er nærmere et spørgsmål om hvordan fortrydelsesretten skal bruges, idet en del af fortrydelsesretten netop indebærer at varen skal leveres tilbage i samme stand. 

Hvis ikke varen tilbageleveres i samme stand i forbindelse med at fortrydelsesretten gøres gældende, kan du som sælger fratrække den værdiforringelse som varen har undergået.

Tilmeldt 14. Jun 13
Indlæg ialt: 65
Fra  Warmthru Denmark Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er det så jeg mener at værdiforingelsen er lig med 100 %, når det drejer sig om underbukser. Skype-Wink

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Ove Peters:
Der er det så jeg mener at værdiforingelsen er lig med 100 %, når det drejer sig om underbukser. Skype-Wink
ja hvis man har gået med dem et par dage - nej hvis det er emballagen der er brudt  - men ja det er sælger der bedømmer og så - hvis uening - forbrugerombudsmand ind over eller domstol, men jeg tror det meste giver sig selv

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Ove Peters:

Langt de fleste netbutikker er gode til at præcisere købers fortrydelsesret i butikkens handelsbetingelser og lign. Problemet er bare, at rigtig mange købere på netbutikker ofte undlader at læse disse betingelser. Det gør jeg såmænd heller ikke, men det skyldes at jeg mener, at jeg kender dem. Det gør mange købere derimod ikke, og så opstår der misforståelser, problemer, stridigheder og evt. dårlige anmeldelser på Trustpilot og lign. Det sker ikke ofte, men det hænder for mit vedkommende et par gange om året, fordi de pågældende købere har en forestilling om at de frit kan returnere en vare indkøbt i min netbutik i hele garantiperioden på to år og få fuld refusion samtidig. Det kan de ikke. Hvorfor ikke? Hovedårsagen er at jeg sælger beklædningsgenstande, som køber har haft på sin nøgne krop hvis han/hun har afprøvet og brugt dem.

Varens art spiller en rolle for hvor meget refusion, der kan ydes for brugte og afprøvede varer. En radio, der har været tændt for at afprøve dens lydgengivelse, vil som regel ikke have tabt i værdi. Sælger vil fortsat kunne sælge den som ny og ubrugt til en anden køber. Men det siger sig selv at en sælger ikke mere kan afsætte et par underbukser som ny og ubrugt, hvis køber har afprøvet dem i 3 dage. I så fald vil værdien være reduceret til det rene ingenting. Med andre ord: Refusionens størrelse vil altid også være afhængig af varens art. Er vi enige om det?

Jeg synes du blandet to ting sammen.

Ved online handel er der 14 dages fortrydesesret. I den periode kan forbrugeren meddele butikken at han/hun ønsker at fortryde købet. Herefter har forbrugeren 14 dage til at returnere varen. Butikken skal værdisætte værdiforringelsen af varen, og kunden får det beløb tilbage der udgør varens værdi. - Her har nogle varer selvfølgelig mere tendens til at tabe værdi ved brug/afprøvning end andre.

Derefter er der reklamationsretten. Den er på 24 måneder, hvor man i de første seks måneder har en formodningsregel. - Denne reklamationsret har ALENE noget at gøre med fejl der var på varen da denne blev solgt, og har INTET med slitage at gøre. - Hvis der er en fejl der skal dækkes under reklamationsretten, og dette ikke er muligt kan køber vælge at hæve handlen. Og her skal køber have det fulde beløb tilbage, også efter to år.

Tilmeldt 14. Jun 13
Indlæg ialt: 65
Fra  Warmthru Denmark Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Nej - jeg blander ikke noget sammen. Det er kunder, der kan finde på at blande ting sammen. Det skyldes i første omgang manglende viden og i anden manglende interesse i at læse butikkens handelsbetingelser. Det er altid uvidenhed og manglende lyst til at sætte sig ind i reglerne, der skaber tvisterne.

Fra Slagelse
Tilmeldt 4. Jun 07
Indlæg ialt: 148
Fra  Swingcar.dk - Drøn sjovt legetøj til børn Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lidt firkantet sagt er BUTIKKENS handelsbetingelser ligegyldige i alm. b2c forhold, der er altid loven der er gældende. Man kan stille kunden bedre end loven og skrive det ind i handelsbetingelserne, men aldrig ringere.

Det er langt vigtigere at have styr på simple formalier som f.eks. standardfortrydelsesformular da man ellers risikerer at fortrydelsesfristen forlænges fra 14 dage til 1 år jf nye forbrugerlov.

Bortset fra det er jeg enig i at det at kunden må bruge varen og fortryde købet er noget underligt noget og svært at håndtere - sikkert afhængig af branche.

Mht. Trustpilot og lignende skal man overveje hvad der er dyret, luk sagen og giv kunde ret/glad eller... sikkert også meget afhængig af branche.

Mvh/Kjeld

Har du set den nye alu løbecykel fra Puky?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)