Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan bogføres "Rolling reserve"?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Apr 11
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 09:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Vi er løbet ind i en lille udfordring med bogføringen, som der sikkert findes en nem løsning til - vi kender den bare ikke. :)

Vi har en abbonnementsløsning kørende med noget konsulentarbejde, og vores kunder betaler med kreditkort som automatisk trækkes hvér måned, afhængig af arbejde osv.. Vores betalingsudbyder "gemmer" dog 10 % af omsætningen i noget der hedder "Rolling reserver" i 6 måneder.

D.v.s. at hvis 10 kunder betaler 1000 kr. i alt i Januar, så får vi en samlet betaling på 900 kr. med en opgørelse der forklarer at 100 kr. er gemt i "Rolling reserve" hos betalingsudbyderen.

Hvordan bogfører vi lige dette? For kunderne har jo betalt, så vi skal vel undgå at der står et forfaldent beløb - men samtidig har vi jo ikke fået alle pengene ind på kontoen, så hvad søren gør vi? :-)

På forhånd tak! Smile

Håber der er en skarp bogholder der kan hjælpe.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

henrikladefoged:

Hvordan bogfører vi lige dette? For kunderne har jo betalt, så vi skal vel undgå at der står et forfaldent beløb - men samtidig har vi jo ikke fået alle pengene ind på kontoen, så hvad søren gør vi? :-)

Som jeg forstår din problemstilling, er det indeholdte beløb hos udbyderen juridisk set dine penge men du kan bare ikke disponere over dem før om 6 mdr. Derfor mener jeg at hele omsætningen skal ind på salgstidspunktet.

Med udgangspunkt i dit taleksempel skal det bogføres som følgende;

På salgstidspunkt:

omsætning: krediteres 1.000 kr.

andre tilgodehavender ("rolling reserve"): debet 100 kr.

bankkonti (likvider): debet 900 kr.

På udbetalingstidspunkt for reserven:

andre tilgodehavender ("rolling reserve"): krediteres 100 kr.

bankkonti (likvider): debet 100 kr.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :

I mine øjne er det afgørende, om de penge, der står i "reserve" kan risikere at gå retur til kunden, hvis noget går skævt.

Hvis sikkerheden er kundens, har du jo netop ikke fået alle pengene fra kunden endnu.

Men hvis de penge er deponeret hos betalingsyderen, vil det vel være et mellemværende mellem ham og dig, hvis han ikke udbetaler dem i sidste ende?

Jeg er bestemt ikke sikker, men kunne man bogføre hele beløbet ind på kunden, så der ikke står et forfaldent beløb og så - i samme postering - trække de 100 kr. ud på en mellemkonto, der hedder "Rolling reserve"?

Håber, Cookie eller en anden regnskabskyndig kommer på banen :-)

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

På salgstidspunkt:

omsætning: krediteres 1.000 kr.

andre tilgodehavender ("rolling reserve"): debet 100 kr.

bankkonti (likvider): debet 900 kr.

Yes

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Birte Andersen:

I mine øjne er det afgørende, om de penge, der står i "reserve" kan risikere at gå retur til kunden, hvis noget går skævt.

Hvis sikkerheden er kundens, har du jo netop ikke fået alle pengene fra kunden endnu.

Alle handler kan jo risikere at skulle gå retur. En forøget risiko gør jo ikke man skal undlade at bogføre en del af omsætningen.

I de tilfælde hvor handlen skal gå tilbage, skal der jo laves en kreditnota. Hvorfra pengene i så fald går retur til kunden, fra en reserve eller firmaets bankkonti, er for så vidt irelevant.

 

Det man kan gøre hvis der er risiko for at ens indtægter går retur, er at man særskilt kan indregne en garantiforpligtigelse.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Alle handler kan jo risikere at skulle gå retur. En forøget risiko gør jo ikke man skal undlade at bogføre en del af omsætningen.

Jamen, du har da helt ret. Og jeg ville også gøre, præcis som du skriver.

Men hvis kunden har indbetalt det fulde beløb, mener jeg også at beløbet skal bogføres, så kunden ikke står med en forfalden gæld til leverandøren. Det var bare det, jeg mente.

 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)