I forbindelse med opstart af mit firma, har jeg to spørgsmål i forhold til fakturaer.
1. Hvad gør man når man har en fakturablok med f.eks 50 stk. fortløbende nummerede fakturaer og har brugt det sidste blad i blokken? Jeg antager at man blot begynder på en ny, men hvad gør jeg så i forhold til min bogføring i Dinero, som jo så vil være kommet til nr. 51?
2. Nogle salg vil foregå gennem butik, hvor jeg vil lave mine fakturaer fysisk på den førnævnte fakturablok, mens andre vil ske over webshop. I disse tilfælde forestiller jeg mig blot at oprette en faktura i dinero og sende den til kunden. Er det i disse tilfælde nødvendigt stadig at lave kvitteringen på den fysiske blok for at gemme dem som bilag, eller vil det være fint nok at springe pågældende numre over i blokken og kun have den "bogførte" kvittering fra Dinero som bilag?
1 du må skriver 51 - 52 osv på dem så det kommer til at passe
2 Jeg synes måske du skulle bruge et kasseapparat som lever op til skats krav i butikken og så bogføre kassestrimmel delt i cash og evt kortbetaling -
Bruger du nummeret i dinero - så sæt streg over det i bloggen og bare skriv, brugt dette nummer i dinero kan du ikke klare dig med kasseapparat og så ellers fakturaer fra Dinero
3 du må godt ha 2 forskellige faktura nummer serier hvis du har forskelligt nummer først - ex A 2015001 som starter den ene og B 2015001 som starter den anden men så skal de følges ad
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Det skal måske lige nævnes, at der ikke er tale om en fast butik med stor daglig indtjening, men en pop-up shop, som holder åbent en weekend om måneden og formentlig ikke kommer til at have et stort antal salg dagligt. Så i første omgang er der ikke planer om hverken kasseapparat eller kortterminal, men betaling via en Swipp erhvervskonto, kontant og bankoverførsel :-)
Ændrer det på noget?
Og i forhold til det første du skriver, mener du så, at jeg gerne selv må skrive nye numre på den nye blok, når jeg får brug for den?
Og i forhold til det første du skriver, mener du så, at jeg gerne selv må skrive nye numre på den nye blok, når jeg får brug for den?
ja forudsat dine fakturaer overholder faktura reglen må du skrive i hånden - du må læse den her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/11/faktura-krav-til-faktura.html om faktura krav - og jeg tør ikke sige om du kan være under forenklede krav - en lille kasse - eller måske bærbar og lille i shoppen
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Men i og med, at jeg opretter fakturaen som finansbilag, får den jo samme nummerrækkefølge som købsbilag mm. Vil det sige, at faktura nr. 1, som i mit tilfælde vil have bilagsnummer nr. 27, fysisk skal sættes ind i samme mappe, som jeg indsætter mine købsbilag i?
Okay, så - bare lige for at jeg er sikker på, at jeg har forstået det rigtigt - så har du f.eks bilag der hedder nr. 1, 2, 3, 4, 5 i din købsmappe, bilag nr. 6, 7 i din salgsmappe og så 8, 9, 10 osv. i købsmappen? :-)