Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Splitmoms

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Mar 14
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

I mit Holding har jeg en ejendom, hvor der opkræves moms af husleje. Jeg er derfor netop blevet momsregistreret.

Eneste anden aktivitet i selskabet er køb/salg af værdipapirer, som er momsfritaget.

Der skal derfor beregnes splitmoms af diverse admnistrationsudgifter.

Min revisor mener at splitmomsen beregnes som (lejeindtægt ex moms/ bogført salgsværdi finansielle aktiver) x momssats

Jeg mener derimod, at der kun i nævneren skal indgå provenuet af finansielle transaktioner.

Hvem har ret?

På forhånd tak!

 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:11
Hvor mange stjerner giver du? :

ThisCharmingMan:

Hvem har ret?

Jeg er af den opfattelse ingen af jeres forslag er det korrekte.

I stedet mener jeg svaret skal findes i momslovens § 38, stk. 2, hvor der anføres ” fradrag for den del af afgiften, der skønsmæssigt svarer til de pågældende varers og ydelsers fradragsberettigede brug i den registreringspligtige virksomhed

Begrebet skønsmæssigt giver ikke nogen konkret løsning, men der er afsagt kendelser på denne paragraf af såvel EU-domstolen (C-437/06, Securenta) samt danske domstole (SKM.2005.474.VLR). Hvad gør dig gældende i disse sager er, at der skal skønnes (og ikke beregnes) en fordeling på det delvise fradrag.

Du skal (efter min mening) derfor lave et skøn over hvor meget din investerings/holdingaktivitet udgør i forhold til ejendomsaktiviteterne. Og så har du delvis fradragsret for de fælles administrationsomkostninger ud fra den procentsats du skønner.

 

Momslovens § 38, stk. 2, har netop til formål at eliminere de beregninger som åbenlyst skævvrider beregningen af den delvise fradragsret, og specielt i sager hvor der er involveret transaktioner som eksempelvis handel med værdipapirer, da omsætningen ikke er så lige til at definere.

Tilmeldt 16. Mar 14
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper_nl

Tak for det.

Det lyder som et mere sandsynligt svar.

Som du selv skriver, sker der gevaldig skævvridning. Sådan salg på tasken er indtægten fra de 2 aktiviteter ca. lige stor. Men beregnes momsfradraget som revisor foreslår, forsvinder momsfradraget pga. "på papiret" stor omsætning.

Jeg kan dog også se, at der kan være problemer med mit udgangspunkt i den situation, at der f.eks er negativt afkast af finansielle aktiviteter.

Jeg vil tage din argumentation videre til min revisor.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Begrebet skønsmæssigt giver ikke nogen konkret løsning, men der er afsagt kendelser på denne paragraf af såvel EU-domstolen (C-437/06, Securenta) samt danske domstole (SKM.2005.474.VLR). Hvad gør dig gældende i disse sager er, at der skal skønnes (og ikke beregnes) en fordeling på det delvise fradrag.
om ikke jeg husker galt, så laver man en skønsmæssig vurdering - men ved årsafslut skal man kontrollere den mod de tal man faktisk kan se i regnskabet ud fra omsætningsforelingen (og her ved jeg ikke hvordan papir indtægter ses som omsætning) og her skal momsen korrigeres hen til den faktiske fordeling. År 2 bruger man så den % fordeling som viste sig faktisk år 1 - og igen korrigerer man momsen i slutningen af året 

Her kunne sådan en som Whiskey falde nyttigt forbi Smile

Det jeg kan finde om skønsmæssig  og siden regulering når faktisk oms. fordeling kender sådan lige hurtigt er fra http://www.tax.dk/jv/da/D_A_11_4_2_1.htm  hvor der også lidt over det citerede står noget om hoved reglen:

Foreløbig opgørelse af den delvise fradragsret

Ved beregningen af afgiftstilsvaret for den enkelte afgiftsperiode foretages en foreløbig opgørelse af den del af købsmomsen, der kan fradrages efter ML § 38, stk. 1. Denne opgørelse foretages på grundlag af omsætningen i det foregående regnskabsår. Efter regnskabsårets udløb foretages endelig regulering af afgiftstilsvaret. Se ML § 38, stk. 4 og momsbekendtgørelsens § 17.

For nyetablerede virksomheder sker den foreløbige opgørelse i det første regnskabsår på grundlag af omsætningen i de enkelte momsperioder.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Det skal beregnes som

Samlet salg  feks 300.000

 Salg af momspligtige vare og ydelser      100.000

Fradragspocent (100.000/300.000)*100  

ligner det ikke noget din revisor siger og det kan jo nok først gøresw endelig op ved årsafslutning som cooki siger    

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

om ikke jeg husker galt, så laver man en skønsmæssig vurdering - men ved årsafslut skal man kontrollere den mod de tal man faktisk kan se i regnskabet ud fra omsætningsforelingen (og her ved jeg ikke hvordan papir indtægter ses som omsætning) og her skal momsen korrigeres hen til den faktiske fordeling. År 2 bruger man så den % fordeling som viste sig faktisk år 1 - og igen korrigerer man momsen i slutningen af året 

I forhold til opgørelse efter momslovens § 38, stk. 1, så er jeg helt enig i at det er fremgangsmåden. Og det er netop også den lovbestemmelse både tax.dk og JV henviser til.

 

Men i forhold til problemet i det konkrete eksempel, vil det grundet værdipapirhandel være meget svært (hvis ikke praktisk umuligt) at beregne den faktiske fordeling.

Endvidere er det min opfattelse at holding- og investeringsaktiviteten falder udenfor momslovens anvendelsesområde (altså ikke virksomhed efter momslovens § 3) og derfor er virksomhedens uvedkomne, hvorfor det derfor skal opgøres efter momslovens § 38, stk. 2. (altså den skønsmæssige opgørelse)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)