Hej Amino'er, Har siddet hele weekenden og kigget på nettet angående korrekt bogføring af vare købt til webshop/lager og korrekt bogføring når nogle af disse vare sælges. Det er lige til at blive rundtosset af. Så vidt jeg kan forstå må man ikke bare bogføre sine nyindkøbte vare (der skal sælges via shoppen = lager) da det i bund og grund blot er penge byttet til vare og derfor kan du først trække momsen fra når varen er solgt. Er dette korrekt forstået? Hvordan bogføre jeg det så korrekt i Dinero? Er der en venlig sjæl der vil skære det ud i pap for mig så jeg ikke gør det forkert. Case: Lad os antage at jeg køber 15 par sko til en samlet værdi á 5000 kr. Disse sko er købt i Holland uden moms (hvilket vil sige de skal bogføres som EU varekøb) Der er fragtomkostninger for 150 kr. Hvad gør jeg for at bogføre dette korrekt? Hvad gør jeg når jeg fx har solgt 2 par sko til for tilsammen 1600 kr? Hvordan bogføre jeg dette salg så der er styr på det? Kan en venlig amino guide mig igennem fra køb til slutsalg? Takker mange gange :D |
Det er ikke så svært som det måske lyder, men jeg har selv været lige så forvirret som dig da jeg gik i gang :)
Når jeg køber varer hjem, så splitter jeg ikke købet op i fragt og varer. Jeg bøgføre den samlet pris på købet under - Køb - Opret køb - Faktura fra leverandør.
Når du køber varer hjem for eks 5.000 kr, så bogføre du dem som et køb, som jeg lige skrev for oven. Det betyder at der bliver hævet 5.000 kr fra din bankbog. Men disse penge er jo nogle du bare har omsat til varer, så faktisk skal du tilføje 5.000 kr til dit lager så Dinero ved at du ikke er blevet 5.000 kr fattigere. https://dinero.dk/support/hvordan-handtere-jeg-varelager-og-momsen-hertil/
Når du sælger nogle varer, trykker du bare på Ny faktura, og taster ind.
Sig endelig til, hvis der er mere - hvilket der sikkert er :)
- Kim -