Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring for webshop i Dinero

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 3. Apr 10
Indlæg ialt: 297
Fra  SNEAKERLACES.DK Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er,

Har siddet hele weekenden og kigget på nettet angående korrekt bogføring af vare købt til webshop/lager og korrekt bogføring når nogle af disse vare sælges. Det er lige til at blive rundtosset af. Så vidt jeg kan forstå må man ikke bare bogføre sine nyindkøbte vare (der skal sælges via shoppen = lager) da det i bund og grund blot er penge byttet til vare og derfor kan du først trække momsen fra når varen er solgt. Er dette korrekt forstået? Hvordan bogføre jeg det så korrekt i Dinero? Er der en venlig sjæl der vil skære det ud i pap for mig så jeg ikke gør det forkert.

Case: 

Lad os antage at jeg køber 15 par sko til en samlet værdi á 5000 kr. Disse sko er købt i Holland uden moms (hvilket vil sige de skal bogføres som EU varekøb)

Der er fragtomkostninger for 150 kr.

Hvad gør jeg for at bogføre dette korrekt?

Hvad gør jeg når jeg fx har solgt 2 par sko til for tilsammen 1600 kr? Hvordan bogføre jeg dette salg så der er styr på det? 

Kan en venlig amino guide mig igennem fra køb til slutsalg? 

Takker mange gange :D

SNEAKERLACES.DK - Snørebånd og skopleje fra Mr. Lacy, Lace Jam, Relace, Staeckler, Angelus og Jason Markk.

Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 1202
Fra  Cartoonkids.dk Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke så svært som det måske lyder, men jeg har selv været lige så forvirret som dig da jeg gik i gang :)

Når jeg køber varer hjem, så splitter jeg ikke købet op i fragt og varer. Jeg bøgføre den samlet pris på købet under - Køb - Opret køb - Faktura fra leverandør.

Når du køber varer hjem for eks 5.000 kr, så bogføre du dem som et køb, som jeg lige skrev for oven. Det betyder at der bliver hævet 5.000 kr fra din bankbog. Men disse penge er jo nogle du bare har omsat til varer, så faktisk skal du tilføje 5.000 kr til dit lager så Dinero ved at du ikke er blevet 5.000 kr fattigere. https://dinero.dk/support/hvordan-handtere-jeg-varelager-og-momsen-hertil/

Når du sælger nogle varer, trykker du bare på Ny faktura, og taster ind.

Sig endelig til, hvis der er mere - hvilket der sikkert er :)

- Kim -

www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer

Tilmeldt 3. Apr 10
Indlæg ialt: 297
Fra  SNEAKERLACES.DK Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Kim,

Godt at høre jeg ikke er den eneste der står/har stået i denne situation :D

Der hvor jeg forvirres er netop hvordan jeg gør når jeg har lavet et køb som du beskriver men skal fortælle Dinero at det er varekøb. Jeg kan sagtens oprette et køb og et salg men det er processen efter. Det er med vareregulering jeg ikke er helt med på? Skal det gøres hver gang, 1 gang om måneden eller en gang om året. Går ikke ud fra at Dinero selv finder ud af at jeg har solgt en vare så den trækker fra varelager? eller hvad? vil bare gerne have at mit vareforbrug registreres rigtigt. :D

Det ville være fedt hvis der var en video der fortalt hele processen. Det link du har sendt er netop det jeg forvirres af. Det første billede i linket ved eksemplet fortæller ikke hvor jeg skal gøre det henne hvorimod længere nede står der hvor jeg skal gå hen. Er det bare i køb de går ind? det ser bare lidt anderledes ud i opstillingen og mangler Crowden.

Jonas

SNEAKERLACES.DK - Snørebånd og skopleje fra Mr. Lacy, Lace Jam, Relace, Staeckler, Angelus og Jason Markk.

Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 1202
Fra  Cartoonkids.dk Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan godt hører der er mange løse ender :)

Når du har oprettet et køb, som beskrevet, så venter du på at pengene bliver trukket fra din konto. Når du kan se at pengene er trukket, går du ind i Dinero og registrere betalingen. Så man kan sige at et køb består af to punkter. Når du laver købet og når du senere registrere at nu er pengene trukket på din konto.

Dit varerlager skal opgøres den 31.12 hvert år, så skat og Dinero ved hvor meget værdi dit lager har. Dinero har ikke lagerstyring, så når du laver et salg, så bliver det ikke automatisk trukket fra dit lager. Jeg har selv en access database hvor jeg taster alle mine varer ind med deres indkøbspris. Så kan jeg hele tiden se hvor meget jeg har på lager. Når jeg sælger noget, så trækker jeg det fra min database og kan se at værdien af mit lager bliver mindre. Når jeg gider - hvilket er med mellemrum, måske en gang hver anden måned, så tager jeg værdien af mit lager og smider ind i Dinero, som vist i linket. Lige nu tror Dinero at jeg har omkring 20.000 kr på lager, men faktisk er det nok omkring 15.000 kr, da jeg ikke har taget mig sammen til at indtaste den nye lager status. 

Hvis du bruger Dinero, er du nød til, på et papir eller andet, feks access, at have styr på dit lager.

www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer

Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 1202
Fra  Cartoonkids.dk Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har oprettet to firmaer i Dinero. Et til mit firma og et til at teste med. Hvis der er noget jeg er i tvivl om, prøver jeg det først i mit test-regnskab.

- Kim -

www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer

Tilmeldt 3. Apr 10
Indlæg ialt: 297
Fra  SNEAKERLACES.DK Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har sådan set styr på både køb og salg og bogføring der. Det som forvirre mig er bare alt det med momsfradrag når varen endnu ikke er solgt. og sådan som jeg forstår det ud fra de guides på dinero så trækker man egentlig fra i løbet af året og når året er færdig og man har holdt status så regulere man sit lager så man fx har en 1/3 tilbage. Men vil det ikke resultere i at man skal betale noget moms tilbage som man har trukket fra i løbet af året eller er det bare mig der lade mig forvirre? 

forstår ikke at man ikke bare kan trække moms fra på alt uanset om det er en kontorartikel som bruges eller om det er et varelager der skal sælges af. Moms med det samme og så er den skid løst :D

Men hvis jeg blot gør sådan som du har skrevet og som der står på dinero med at oprette et køb og oprette et salg så kan jeg 31/12 regulere mit varelager fra fx 5000 kr. til 2000 kr. dvs et vareforbrug på 3000 kr.??? Korrekt?

Hvis jeg blot opretter køb som vareforbrug vil der så stå at jeg har en lagerbeholdning? eller bare vareforbrug?

Nu har jeg oprette et nyt firma i dinero så jeg kan teste min nye viden af fra scratch. Blev meget forvirret over alle de tal jeg bare havde eksperimenteret med. og tror det er ved at give mening. :D

SNEAKERLACES.DK - Snørebånd og skopleje fra Mr. Lacy, Lace Jam, Relace, Staeckler, Angelus og Jason Markk.

Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 1202
Fra  Cartoonkids.dk Skrevet kl. 14:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Moms skal opgøres hvert kvartal, sådan er det hos mig, og muligvis også hos dig.

Når jeg køber feks papir til at pakke mine ordre ind i, og bogføre det i Dinero, så har jeg den moms til gode lige nu, hvis man kan sige det sådan. Når jeg sælger noget, så skylder jeg moms, lige nu. Når kvartalet er gået, så minusser/plusser  Dinero alle disse tal med hinanden, så du kan se hvad du skylder eller har til gode samlet set. Det du har liggende på lager lige nu, har som sådan ikke noget med dit momsregnskab at gøre, for du ved jeg ikke hvad du lige får den trøje solgt for, som du købte sidste måned.

Lad og sige du køber en computer lige nu til 10.000 kr. Så er de 2.000 kr moms (8.000 + 2.000) = 10.000 kr. De 2.000 kr kan du få tilbage, når du opgør dit momsregnskab hvert kvartal...med mindre at du ikke får solgt nogle vare. Lad og sige at du sælger varer i dette kvartal som du købte din computer i, for 20.000 kr. Så er de 4.000 kr moms (16.000 + 4.000) = 20.000 kr. Når kvartalet så er ved at være slut, så laver Dinero dette regnestykke: 4.000 kr - 2.000 kr = 2.000 kr. Så skylder du "kun" 2.000 kr i skat. 

Når du opretter et køb, så kommer dit køb ikke automatisk over på dit lager, det skal du selv gøre bagefter. Det er lidt ulempen med Dinero. 

Jeg skal til at smutte, men skal nok vende tilbage senere :)

- Kim -

www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer

Tilmeldt 3. Apr 10
Indlæg ialt: 297
Fra  SNEAKERLACES.DK Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak.. Du har været fantastisk hjælp. :D

Jeg har helt styr på moms og afregning så længe det ikke er varelager. Jeg har styr på alt det du skrev men er kun i tvivl omkring mit varelager. Hvordan det skal behandles i deniro så jeg ikke trækker moms fra på de produkter der ikke er solgt endnu :D

SNEAKERLACES.DK - Snørebånd og skopleje fra Mr. Lacy, Lace Jam, Relace, Staeckler, Angelus og Jason Markk.

Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 1202
Fra  Cartoonkids.dk Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan prøve at se om jeg kan lave en lille guide med varerlageret, om hvordan du tilføre varer og hvordan du fjerner varer.

De varer du ikke har solgt endnu, har som sådan ikke noget med dit moms regnskab at gøre - du ved jo ikke hvad du for solgt dem til, kun hvad du har købt dem for. 

Det er kun når du køber varer hjem at du skal beregne momsen, og når du sælger dem. Ikke mens de er på lager.

Hvis du køber varer hjem lige nu for 10.000 kr, så er de 2000 kr moms (hvis de er købt i DK). Lad os sige at du de næste 3 måneder (kvartal) kun sælger for 100 kr, så er de 20 kr moms. Så skal du have 2000 kr - 20 kr = 1980 kr tilbage i moms. Det lager du så har tilbage på, lad os sige 9900 kr, har intet med dette regnskab at gøre. De varer ligger bare og venter på at du får dem solgt, om en dag, en måned, et år eller mere. Du skal kun beregne moms når du køber og så når du sælger igen.

www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer

Tilmeldt 3. Apr 10
Indlæg ialt: 297
Fra  SNEAKERLACES.DK Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Se det var sådan en forklaring jeg søgte :D Så når man siger at man først må trække den fra så er det fordi man snakker om salgsmomsen og det er klart at du ikke kan trække den fra før end den er solgt :) har hele tiden tænkt på da jeg købte. Kunne ikke få det til at stemme. Det var ikke logisk nemlig. så er jeg væsentligt mindre forvirret nu :D

Du må meget gerne prøve at lave en guide. Du har været til kæmpe hjælp indtil videre. Mange tak.

Sidespørgsmål :-): Når jeg starter fra scratch så skal der jo tilføres en hvis form for økonomi til virksomheden. Lad os sige at jeg tilføre 10.000 kr til den. Det kan jeg vel bare bogføre på konto 'bank' med modkonto indskudt kontant eller hvad?

SNEAKERLACES.DK - Snørebånd og skopleje fra Mr. Lacy, Lace Jam, Relace, Staeckler, Angelus og Jason Markk.

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)