Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af enhed fra to forskellige konti

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 1. Mar 15
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Jeg er i gang med at starte et tæppefirma, som skal sælge marokkanske tæpper. I denne sammenhæng har jeg været i Marokko for at købe nogle tæpper og her blev et af købene lavet på to forskellige visakort - fra min egen konto og fra min firmakonto (vi er to som ejer firmaet, hvis det gør nogen forskel).

Nu kommer problemet, når dette jo både er et udlæg af en ansat (mig), men også et køb fra firmaet. Jeg benytter dinero til at lave mit regnskab og jeg kan ikke finde ud af, hvordan dette skal splittes op. Skal jeg lave to forskellige bilag?

De bedste hilsner

Hannibal -- Tæppekompagniet

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Hannibal,

Hvis det var mig der stod i din situation, ville jeg blot bogfører det som et enkelt bilag via kassekladden. Et eksempel kunne være:

debet varekøb kr. 1.000

kredit bank (firma) kr. -500

kredit mellemregning med dig kr. -500

Tilmeldt 1. Mar 15
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mathias.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan dette skal gøres. Hvordan fungerer kassekladden? Og hvordan kan dette gøres med bare én kassekladde? Skal der ikke laves et købsbilag?

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Keblovszki:

Hej Mathias.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan dette skal gøres. Hvordan fungerer kassekladden? Og hvordan kan dette gøres med bare én kassekladde? Skal der ikke laves et købsbilag?

Mit varmeste råd vil være, at du bruger lidt kroner på at få en bogholder til at sætte dig ind i de grundlæggende regler og teknikker omkring bogføring. Ellers ser jeg problemer forude.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :

En kassekladde er et redskab til at bogføre mange posteringer samtidig (med forskellige bilagsnumre, datoer, konti osv.). Bilaget er den kvittering du modtog ved køb af tæpperne. Du vælger f.eks. bilagsnummer, dato, posteringtekst så vælger du kontoen for varekøb og taster ifølge eksemplet kr. 1.000 hvorefter du skifter til næste linje, denne gang vælger samme bilagsnummer, dato og posteringstekst men kontoen for banken og krediterer denne med kr. 500 (posteringen går altså på nuværende tidspunkt ikke i nul). Dernæst skifter du linje for sidste gang og vælger kontoen for mellemregning og krediterer de resterende kr. 500.

Hvis du ønsker det, viser jeg dig gerne hvordan kassekladden fungere over teamviewer :-)

Jeg håber det kan bruges

Mvh. Mathias 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis ønsker at jeg lige bruger 5 minutter på at guide dig igennem kassekladden via teamviewer, kan du gå ind på min hjemmesiden www.easy-finance.nu, klikke på kontakt, der står min telefonnummer.

Du er velkommen til at ringe :-)

Tilmeldt 1. Mar 15
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen.

Jeg prøver lige at se om jeg har forstået det, hvis ikke, så vil teamviewer være fremragende (:

Vi har fået kvitteringen fra butikken. Den opretter jeg som et nyt kontantkøb til at starte med (hvor jeg skriver, at bilaget er betalt: bank? Selvom det er fra to forskellige kontoer?).

Herefter går jeg nu ind i kassekladder og vælger det bilagsnummer jeg lige har oprettet, vælger samme dato og skriver lidt hertil, sætter den som varekøb verden og ingenting i modkonto?

Nu laver jeg så det samme for mellemregning, hvor jeg ikke vælger nogen konto, men gør det som modkonto hvor jeg vælger mellemregning?

Er dette rigtig forstået?

Endvidere har jeg også lige et tillægsspørgsmål: Når jeg har lagt ud for andre ting, så har jeg gjort det som 'udlæg ansat'. Er dette korrekt eller skal det også være med mellemregning? Altså, hvor man først laver bilag og så skriver en kassekladde, hvor man siger det er en mellemregning?

Mvh. Hannibal

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen,

Du behøver ikke at oprette købet som et nyt kontant køb når du bogfører det i kassekladden. Jeg ville vælge følgende fremgangsmøde, hvis jeg selv skulle bogføre varekøbet:

# Dato Beskrivelse Konto beløb Konto

1 1/1/15 Varekøb, tæpper 2150 (varekøb, verden) 1.000 Ingen

1 1/1/15 Varekøb, tæpper Ingen    500 55000 (bank)

1 1/1/15 Varekøb, tæpper Ingen    500 60120 (mellemregning)

Dette er min forslag til bogføringen, jeg håber det hjælper dig! Såfremt du stadig er i tvivl eller har andre spørgsmål, er du stadig velkommen til er tilgå min hjemmeside og finde mine kontaktoplysninger og give mig et kald eller en besked :-)

Mvh. Mathias Jørgensen

Tilmeldt 1. Mar 15
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Det giver rigtig godt mening - der er dog ét problem. Du skriver, at der ikke skal være nogen konto på de to sidste, men det godtager Dinero ikke. Hvordan kan dette være?

Måske du også havde et svar på det sidste spørgsmål i den anden post? (:

Tusind tak for hjælpen indtil videre. Det er virkelig rart, at der er nogen derude som kan/vil hjælpe med dette. Tak.

Mvh. Hannibal

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Det forstå jeg ikke, jeg har lige forsøgt at lave posteringen fra eksemplet i mit eget regnskab i Dinero, dette gav intet problem. De kr. 1.000 vælger du konto for varekøb, på næste linje vælger du ingen konto, men derimod en modkonto, denne gang banken og i sidste linje vælger du heller ikke noget i konto, men i modkonto vælger du mellemregning. Giver dette stadig problemer?

Helt grundlæggende er du som kapitalejer ikke ansat, hvorfor jeg ikke ville bruge kontoen udlæg ansat. Jeg ville lave en mellemregning til hver er jer som kapitalejere og bogføre jeres udlæg for virksomheden den vej igennem.

Såfremt du ønsker at outssource økonomifunktionen er du velkommen til at kigge på min hjemmeside www.easy-finance.nu. Jeg yder bogholderi- og regnskabsmæssig assistance for mindre virksomheder.

Tilbuddet om kvit og frit at guide dig igennem posteringen ved teamviewer, står dog stadig ved magt :-)

Det var da så lidt, det er dejligt at kunne hjælpe så længe det skaber værdi for andre!

Mvh. Mathias

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)