Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Markedsrenten? lån fra moderselskab?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 19. May 10
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 16:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har et moderselskab (holding selskab) som skal udlåne et beløb til et datterselskab, jeg gider ikke noget med at skulle efterbetale skat, grundet en fordelagtig rente til datterselskabet, og vil gerne bare gøre det til "markedsrenten" - Men nogen som ved hvad markedsrenten er for et usikret lån på 50.000?

Venlig hilsen

Silas

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Silas,

Sålænge dine selskaber er koncernforbundet er der obligatorisk sambeskatning i Danmark. Denne rente vil derfor blive elimineret i sidste ende og har ingen betydning for den skat du ender med at skulle betale.

Hvis du beregner lånet med 2-5 % skulle der ikke være noget problem :-)

Mvh. Mathias 

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 16:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Silas,

En metode kunne være, at du spurgte din bank hvilken rente, de skulle have for et sådan lån - acconto.

Pågældende rente vil så, vil jeg mene, være et godt udtryk for markedsrenten.

/anders 

Tilmeldt 13. Oct 11
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Silas

Personlig synes jeg at denne metode at bedst:

Kontakt 3 forskellige banker pr. mail og hør dem om hvilken rente de ville låne dig penge til (efter omstændighederne). Derefter tag gennemsnittet af de 3 renter og gem dine svar fra banken som bilag . På den måde har du også dokumentationen for vurdering af markeds-renten Smile

Tilmeldt 19. May 10
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 17:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kunne bare være super godt hvis skat havde et sted hvor man kunne læse hvilken rente som skat anså som markedsrenten for 1 kvartal 2015 - Vil spare meget bureaukrati! 

Så har oprettet denne tråd for at spare arbejdet med at spørge tre banker om renten, hvis der er én eller flere på amino som allerede har gjort dette.

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 17:45
Hvor mange stjerner giver du? :

SKAT anvender diskontoen + 4%. Du kan se hvad den løbende diskonto er på nationalbankens hjemmeside, men den er 0% i 2014.

Såfremt dit holding ejer datterselskabet 100% er det ren proforma da der er sambeskatning.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 17:47
Hvor mange stjerner giver du? :

silasla_spil:

Det kunne bare være super godt hvis skat havde et sted hvor man kunne læse hvilken rente som skat anså som markedsrenten for 1 kvartal 2015 - Vil spare meget bureaukrati! 

Mellem selskaber findes der i selskabsskattelovens § 11 B, stk. 2, en kassekreditrente. Skat har i SKM2014.829.SKAT meddelt at renten for 2015 er 4,1 %

Hvis du bruger denne rente kan jeg ikke se hvordan en efterfølgende rentefiksering skulle komme på tale. Og når vi taler lån i den størrelsesorden du nævner i dit oprindelige indlæg, kommer du heller ikke i problemer med loftet over nettofinansieringsudgifter (langt fra)

 

Endvidere som Mathias også skriver i et tidligere indlæg, har det ikke den store praktiske betydning når vi taler om lån indenfor sambeskatningskredsen. Hvad der er indtægt i det ene selskab er jo udgift i det andet.

 


Tilmeldt 19. May 10
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Super! tak for svar.

For at undgå sambeskatning kunne jeg måske så i stedet låne datterselskabet penge fra mine personlige midler, og dermed tjene 4.1% i rente.?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Sambeskatningen er obligatorisk i Danmark når du har koncernforbundede selskaber. Men ja, der er ikke noget i vejen for at du indskyder penge i selskabet fra dine private midler på en mellemregning som bliver forrentet på markedsmæssige vilkår :-)

Mvh. Mathias 

Tilmeldt 19. May 10
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 17:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Super! takker for svar :)

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)