Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføre i bitcoins

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 11. Feb 12
Indlæg ialt: 153
Fra  www.KK-WebDesign.dk Skrevet kl. 10:07
Hvor mange stjerner giver du? :

I min fritid (ved siden af privat virksomhed) laver jeg diverse hjemmesider og lign, her tager jeg betaling i bitcoins (BTC) (og anden kryptovaluta). Dette har dog taget om sig, og tiden er nu så knap at jeg også bruger min "professionelle" tid på det.

Kan jeg fakturere kunder i btc? Vil det være at sammenligne med at jeg udfører en opgave og modtager høns som betaling?

Kan vores dejlige Dinero håndtere dette eller har man planer om at inkludere det?

Disse spørgsmål giver med stor sandsynlighed anledning til flere spørgsmål, og da min nuværende revisor ikke er meget for krypto situationen så kan jeg ikke hente svar her og overvejer derfor naturligvis at skifte men er der en/nogen i sydjylland som har dette som et slags speciale?

Pizzaria, grillbar eller lign søges til gratis WordPress hjemmeside - Hosting/domænenavn kan købes for 249 kroner.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja - du kan godt sammenligne det med at modtage betaling i høns. Du skal være opmærksom på momslovens paragraf 98 som blandt andet angiver at afgiftsbeløbet skal fremgå i danske kroner på en faktura.

Tilmeldt 11. Feb 12
Indlæg ialt: 153
Fra  www.KK-WebDesign.dk Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Tænker at der er andre udfordringer end blot at konvertere den aktuelle kurs til DKK og beregne 25% heraf for at betale moms og derefter så "slippe" for yderligere tiltale Wink men jeg kan jo tage fejl. 

Kender nogen til hjemmesider som let og forståeligt kan forklare hvorledes dette kan gøre? Eller alternativt som skrevet en revisor som arbejder i dette dagligt

Pizzaria, grillbar eller lign søges til gratis WordPress hjemmeside - Hosting/domænenavn kan købes for 249 kroner.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Bitcoin i forretning betragtes af skat som privat forretning og dermed som privat hævning hver gang. Det kan muligvis tilmed skabe alvorligt problem for selskaber hvor privat hævning vil være ulovligt aktionærlån. Mig bekendt er der ikke kørt en sådan prøvesag, men var jet et selskab turde jeg slet ikke direkte modtage Bitcoin direkte.

Som Whiskey skriver, så skal der faktureres i DKK og med moms - og så kan man naturligvis tillade betaling i Bitcoin til fast kurs eller dagens, men som nævnt - hvis de tages ind i forretningen, så er det en privat hævning hver gang

Så er der "coinify" som Hungry.dk. Det er en ren veksle forretning. Hungry giver prisen i DKK og skriver der kan vælges bitcoin betaling. Gør man det, så omregnes ens DKK pris til bitcoin og man betaler til coinify https://coinify.com/ og de tager så mod bitcoins - men de betaler så straks videre til Hungry i DKK, så hungry (og andre sælgere) får det beløb i DKK som står på deres "faktura" og hele bitcoin delen ligger mellem køberen og coinify som lever af kursskæring = de tager flere bitcoin end det koster i DKK og veksler omg selv - Coinify selv håndtere det så givet som ren veksel forretning men hvordan aner jeg ikke - de er i alle fald helt normalt registreret dansk ApS oprettet i 2014

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Netop fordi der mig bekendt er så lidt retspraksis omkring brugen af virtuelle valutaer som f.eks. BitCoins, vil de fleste "råd" nok lidt mere end sædvanligt være baseret på mere eller mindre kvalificerede formodninger. Her kommer så min, mindre kvalificerede formodning: Jeg vil tro, at det er ok, at angive sin pris i en anerkendt valuta og så bemærke, at betalingen kan ske i form af høns, glaskugler eller bitcoins. Jeg ved, at dette kan sidestilles med tusk (som hvis slagteren betaler brød hos bageren med kød), men hvis moms og skat iøvrigt er under ordnede, kontrollerede forhold, kan jeg ikke se problemer i det. Ville det ikke svare til, at man købte kundens høns i ægte valuta, så han/hun kunne betale med det?

Med hensyn til privat hævninger, som kan sidestilles med ulovilige aktionærlån: Man kan vel undgå dette ved at have en mellemregning, hvor firmaet hele tiden skylder én penge og så 'tage' derfra. Det gør jeg. Det er ikke helt off topic, for trådstarter kan i den forbindelse vel indbetale et beløb, som hele tiden er (langt) over omsætningen.

Her ønsker jeg - lidt mere en sædvanligt - at blive korrigeret af nogle klogere hoveder (de findes), hvis jeg tager fejl.

Tilmeldt 11. Feb 12
Indlæg ialt: 153
Fra  www.KK-WebDesign.dk Skrevet kl. 16:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan håndterer Coop så deres bonuspoints? Dem kan man handle med uden problemer...? 

Er det samme regel som coinify og hungry.dk at de bliver vekslet om til kontanter direkte ved kassen?

Pizzaria, grillbar eller lign søges til gratis WordPress hjemmeside - Hosting/domænenavn kan købes for 249 kroner.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Kirkegaard (DataKons ApS - 5054 3971):
1

1 Netop fordi der mig bekendt er så lidt retspraksis omkring brugen af virtuelle valutaer som f.eks. BitCoins, vil de fleste "råd" nok lidt mere end sædvanligt være baseret på mere eller mindre kvalificerede formodninger. Her kommer så min, mindre kvalificerede formodning: Jeg vil tro, at det er ok, at angive sin pris i en anerkendt valuta og så bemærke, at betalingen kan ske i form af høns, glaskugler eller bitcoins. Jeg ved, at dette kan sidestilles med tusk (som hvis slagteren betaler brød hos bageren med kød), men hvis moms og skat iøvrigt er under ordnede, kontrollerede forhold, kan jeg ikke se problemer i det. Ville det ikke svare til, at man købte kundens høns i ægte valuta, så han/hun kunne betale med det?

2 Med hensyn til privat hævninger, som kan sidestilles med ulovilige aktionærlån: Man kan vel undgå dette ved at have en mellemregning, hvor firmaet hele tiden skylder én penge og så 'tage' derfra. Det gør jeg. Det er ikke helt off topic, for trådstarter kan i den forbindelse vel indbetale et beløb, som hele tiden er (langt) over omsætningen

Her ønsker jeg - lidt mere en sædvanligt - at blive korrigeret af nogle klogere hoveder (de findes), hvis jeg tager fejl.

1 der mangler da ikke dom - den er jo netop helt klar, at det er privat hævning hvis man veksler til Bitcoin http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=2156173&vId=0 

2 tror jeg ikke jeg helt forstår  Mellemregning i et selskab??? Det er vel ikke privat hævning eller indskud - men man kan naturligvis lave et lån til selskabet og tage markedsrente og så modregne bitcoin indbetalinger som afdraglånet men - hvor herre for et besvær :) at firmaet hele tiden skylder en penge betyder jo at man låner firmaet penge og dermed skal man rode med markedsrente dag til dag osv

vh John Hannover

vh john H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :
1. Hvis du køber glaskugler af kunden, så han kan betale dig i kroner og øre - tjaeh, så er det vel veksling. Og i al fald besværligt. Men vel ikke ulovligt?
2. Jeg har en mellemregning med mit selskab og har fået at vide, at hvis den går i minus (altså, at jeg skylder firmaet penge), er det et ulovligt aktionærlån, men ikke vice versa. Det synes jeg somme tider er ret praktisk, bortses lige fra den detalje med renterne.

Ja, min "konstruktion" er da ret besværlig, men som jeg ser det, er den da ikke ulovlig. Og hvad gør man ikke for at opfylde kundernes ønsker?

Ved nogen, hvordan det håndteres af de, som tager imod Bitcoins i en fysisk butik?

(At jeg personligt holder mig laaaangt væk fra BitCoins er en helt anden sag.)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Kirkegaard (DataKons ApS - 5054 3971):

1. Hvis du køber glaskugler af kunden, så han kan betale dig i kroner og øre - tjaeh, så er det vel veksling. Og i al fald besværligt. Men vel ikke ulovligt?
2. Jeg har en mellemregning med mit selskab og har fået at vide, at hvis den går i minus (altså, at jeg skylder firmaet penge), er det et ulovligt aktionærlån, men ikke vice versa. Det synes jeg somme tider er ret praktisk, bortses lige fra den detalje med renterne.

Ja, min "konstruktion" er da ret besværlig, men som jeg ser det, er den da ikke ulovlig. Og hvad gør man ikke for at opfylde kundernes ønsker?

Ved nogen, hvordan det håndteres af de, som tager imod Bitcoins i en fysisk butik?

1 du blander ting helt. Du må da godt få betaling i glaskugler eller bicoin - det som det handler om lovmæssigt er at du ikke må fakturere i glaskugler og bilcoin. Du må få betalt i 30 glaskugler = 100 dkk  alt det du vil. Bitcoin problemet opstår kun hvis du fakturerer i bitcoin da du ikke må fakturere i bitcoin eller glaskugler men i gængs valuta

2 Jeg ved ikke ikke hvad du har fået at vide men forhåbentligt inkluderer det, at hvis du har en mellemregning hvor du låner selskabet penge (og det er jo det man gør ved det du kalder positiv mellemregning som ikke findes i et selskab som andet end lån da det er to helt særskilte juridiske enheder) så SKAL du gøre det som lån og du skal beregne markedsrente som du betaler fra selskabet til dig - men skat af renten for dig og fradrag for selskabet. Du lyder lidt som om du kører det som personlig virksomhed og ikke som selskab

Til det sidste - der er mig bekendte ikke nogen der tager bitcoins i fysisk butik?? De findes jo ikke fysisk og eneste jer kender herhjemme med bitcoins som betaling i webshop, bruger coinify og fakturerer dermed i DKK og får betalt i DKK og coinify tager vekslingen og tager dermed problematiken  https://coinify.com/ Tager selskaber den direkte betaling i bitcoin vil de være i alvorlig risiko men jeg kender ingen der gør det rent faktisk

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)