Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

At sælge sin idé

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Aabenraa
Tilmeldt 28. Feb 15
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminolæsere

Jeg skriver herinde i håb om at nogen som ved hvordan jeg skal takle dette.

For ca 1½ år siden dukkede der en idé op i forbindelse med at jeg så en situation, som jeg tænkte at det der kunne gøres hurtigere og billigere. I forlængelse af den idé, og uafhængig af den nævnte situation, så tog en et merkonomkursus i salg og salgspsykologi. I forbindelse med opgaveskrivningen, tog jeg den nævnte idé op, og brugte den i eksamensøjemed.

Efter fremlæggelsen, som gik over alt forventning, sagde lærer og censor, at det ikke var en dum idé jeg der havde fået. Efter dette har jeg gået og tænkt over om jeg burde finde ud af noget med opstart ect. Jeg er dog måske lidt for meget trygshedsnarkoman og tænker for meget, i stedet for at springe ud i det.

Nu er der så opstået en situation, at jeg har via avisen set, at en virksomhed laver produkter og specialfremstiller også produkter inden for den idé jeg har. De har erfaringen og salgskanalerne, men de har ikke min idé i blandt.

Nu er mit spørgsmål. Hvis nu jeg kontakter virksomheden og vil sælge min ide, hvordan forholder jeg mig så til, at de ikke overtager idéen uden jeg for noget for det. Hvad gør andre i dette tilfælde.

På forhånd tak for eventuelle indlæg.

Tilmeldt 19. Feb 15
Indlæg ialt: 143
Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm den er lidt svær, men mange vil nok råde dig til at bruge en advokat som kun tager imod betaling hvis salgest lykkes og du modtager penge

ellers kan du også bruge en fortrolighedserklæring men jeg har hørt flere dårlige ting om dem 

Jeg har aldrig selv brugt dem men jeg har hørt noget om noget at http://www.idebanken.org/ 

Dit projekt lyder meget spænde og jeg glæde mig til at høre om hvordan det er gået

Fra Roskilde
Tilmeldt 16. Jun 09
Indlæg ialt: 2315
Fra  PITOT Watches Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :

du skal nok forberede dig på at det måske ikke går som du har forestillet dig og at du bliver røvrendt når du åbner op for ideen da det er hamrende svært at gøre noget ved - når det er sagt så kan du sørge for at få en personlig samtale med udviklingschefen i virksomheden i modsætning til f.eks at sende den på mail.

har hørt flere steder fra at de nordiske lande har en bedre virksomhedsmoral ang. brug af ideer uden at honorere ophavsmanden - så måske det ikke er så farligt at vise ideen frem til den rette -  du kan evt. høre om i hvilken størrelsesorden de kunne være parat til at honorere dig i så fald de vælger at arbejde videre med ideen - bare så forventningerne er afstemte :)

ang. NDA nægter de fleste da det begrænser deres fremtidige produktudvikling - har jeg hørt fra flere forskellige uafhængige.

Aviator ure inspireret af kampfly - pitotwatches.com

Fra Aabenraa
Tilmeldt 28. Feb 15
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja okay. Det lyde umiddelbart som en god idé at kontakte en advokat.

Tak for dit svar.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 28. Feb 15
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg synes nu når du skriver sådan, at der ikke er nogen moral:

"har hørt flere steder fra at de nordiske lande har en bedre virksomhedsmoral ang. brug af ideer uden at honorere ophavsmanden - så måske det ikke er så farligt at vise ideen frem til den rette "

:-)

Tak for dit indlæg :-)

Fra Nærum
Tilmeldt 28. Aug 12
Indlæg ialt: 34
Fra  Connection Management A/S Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Min Ide

Hvad skyldes at du ikke "bare" starter dit eget, hvis du er bange for at nogen stjæler din ide, så ville det jo ikke være klogt at gå ud med den.

Jeg ville anbefale at bruge de redskaber du har fået på den super gode uddannelse, og starte op selv. Nu kender jeg ikke din ide, men hvis du kan sælge ideen til de rigtige og få nogen til at aftage det er det jo "let" at producere det.

God fornøjelse.

Med venlig hilsen

Michall Helmbæk

Marketingansvarlig

Connection Management

Fra Aabenraa
Tilmeldt 28. Feb 15
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michall

Jo jeg kunne godt tænke at starte for mig selv og det er et super uddannelse. Det der holder mig tilbage er, at jeg ved hvor mine stærke sider er, og hvor de svage sider er. Er uddannet inden for spedition, men egentlig sælger er jeg ikke.

At tage kontakt til et firma der har de kontakter og know-how, er jo noget "nemmere" end selv at skal starte op, med de udgifter der nu en gang følger med.

Min idé kunne dække et andet behov indenfor den målgruppe, virksomheden nu producerer til, hvor min idé kunne få virksomhed til at vækste. Problemet med at præsentere produktet (tankerne) er jo ikke det sværeste, men at forklare idéen og måske få et nej fra virksomheden, hvorefter virksomheden alligevel kan se den gode idé og dermed gå i produktion.

Derfor efterlyser jeg et redskad til, hvordan man fortæller uden at jeg blive snydt....

Tak for dit indlæg.

Tilmeldt 19. Feb 15
Indlæg ialt: 143
Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm hvis jeg var virksomheds ejer og jeg var interesseret i din ide vil jeg være 100% sikker på at have dig og din fantastiske hjerne på en kontrakt som gør at du forklare hvad dine tanker var og hvordan det virker en kontrakt som sikre mig at du bliver der under hele forløbet med at forvandle din ide fra papiret til virkelighed

((Marvel))

Men hvis jeg var dig vil jeg sikre mig mindst 1% af din opfindelse/ide. Det vil gøre lidt ondt hvis din ide blev til det nye Apple/Google/Microsoft med en værdi på flere milliarder

Fra Aabenraa
Tilmeldt 28. Feb 15
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har ret. Det er dog ikke en ide der skaber et nyt Appel..   :-)  men jeg kan følge dig. Din idé med at vise virksomheden min ide og tankerne omkring det fra papir til færdig produkt tiltaler mig meget.

Det er dog den usikkerhed hvordan jeg skal forholde mig til den udfordring at jeg rent juridisk kan gå fra virksomheden EFTER et møde uden at blive snydt.

 Kunne godt tænke mig at man have en aftale på papir der binder virksomheden og mig.

Der må være mange andre der står, eller har stået i samme situation som mig, og tænkt "hvad gør jer" i sådan en situation som min.

Tak for dit indlæg,

Tilmeldt 24. Feb 12
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 09:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej,

Selv om du har "en god idé", så har du nok kun mulighed for at "sælge" den til en virksomhed, hvis idéen er så ny og overraskende, at den kan eneretsbeskyttes effektivt - helst med patent. Du behøver ikke nødvendigvis at styrte hen og bruge 25-40.000 kr. på straks at patentanmelde, men du bør finde ud af, om der lader til at være noget, der kan beskyttes.

Hvordan, du kan finde ud af det, kan du læse mere om på Opfinderrådgivningens hjemmeside www.opfind.nu, hvor du også kan læse om mange andre forhold i forbindelse med salg og licensformidling af opfindelser.

Og hvis du så mener, at din idé er så ny og overraskende, at den kan patentbeskyttes, så kan du skrive til den virksomhed, du har i søgelyset og i den forbindelse kan du måske bruge den matrix til et præsentationsbrev, som ligger under links på trin 9 på ovennævnte hjemmeside.

Og hvis du stadig er i tvivl om mange forhold vedr. din idé, så udfyld den Ideformular, du finder på trin 1 og beskriv din idé. Så vil du høre fra os i løbet af få dage, og vi kan så drøfte om og hvordan, du i givet fald kan komme videre med sagen.

Med venlig hilsen

Rasmus Offersen, seniorkonsulent

Opfnderrådgivningen, Teknologisk Institut i Taastrup

tel. 72 20 27 62, e-mail: rbo@teknologisk.dk

 

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)