Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privatbolig/firma... er der nogle muligheder...

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Nov 11
Indlæg ialt: 131
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en lille lejlighed til en mio. som jeg har betalt her i foråret.

Da har kastet mig over at være fuldtid fotograf så er hele lejligheden snart fyldt op med udstyr og jeg mangler plads. F.eks. så har jeg kontor i mit soveværelse og mit køkken fungere som lille studie.

Hvordan er reglerne og er der nogle muligheder osv. hvis jeg f.eks. købte en mindre villa hvor der er en kælder jeg kan bruge som fotostudie og arbejdskontor?

Vil jeg kunne trække alle materialer fra til at renovere kælderen til kontor/studie osv. eller er der nogle skattefordele enten ved at jeg købte huset privat og firmaet lejer sig ind eller firmaet køber huset og jeg privat lejer mig ind i overetagen.

Det er et enkeltmandsfirma så det er kun mig og jeg skal ud og låne pengene udover den første mio.

Jeg har ingen erfaringer og med sådanne forhold så er der løsning der kan anbefales.

/Magnus

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Reglerne er ikke så lige til.

Enten ejer du som privatperson lejligheden også udlejer du til virksomheden (du afholder som privatperson alle udgifterne og modtager leje fra virksomheden); Kravene hertil er meget strenge, og for at få godkendt skal begrebet "Erhvervsmæssig begrundelse for arbejdsværelset" opfyldes.

De detaljerede krav fremgår af den juridiske vejledning afsnit C.C.2.2.2.13; http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2083512

Praksis lægger derfor vægt på at:

  • værelset har skiftet karakter i en sådan grad, at det ikke kan bruges til almindelige boligformål på grund af
    • møblering
    • udstyr
    • adgangsforhold mv.
  • værelset i væsentlig grad bliver brugt til at arbejde i inden for normal arbejdstid
  • øvrige elementer, fx
    • arbejdsværelse til rådighed hos hvervgiveren
    • arbejdets art
 
Hvis virksomheden ejer lejligheden og du samtidig vil bo i lejligheden skal du beskattes af værdien, opgørelse sker efter ligningslovens § 16, stk. 9. (ikke helt sikker på henvisningen, måske en anden kan af eller bekræfte) Uanset vil jeg dog anbefale en revisor til at kigge en sådan en beregning efter, da der relativt hurtigt kan regnes forkert.
 
Tilmeldt 21. Nov 11
Indlæg ialt: 131
Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var det jeg tænkte at det sikkert drukner i administration og dokumentation.

Men hvad hvis jeg køber huset privat men så istandsætter og indretter hele kælderen til kontor og studie.

Det er jo en engangsudgift til materialer osv. vil firmaet så kunne betale disse udgifter til et par gipsplader, kabler, stikkontakter osv. som der gør kælderen brugbar til kontor og studie.

/Magnus

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener der så skal ske en aktivering af istandsættelse som så afskrives over nogle år - andre må kommentere. Et andet problem er hvis det kan ses som en forbedring af kælderen som øger husets værdi - da det jo ikke som udgangspunkt er noget der er fradrag for - eller noget der så skal inde som værdi igen hvis kælderen ikke længere bruges til fotostudie

Igen er det klogt at finde en revisor til at gi dig en konkret vurdering af hvad der betaler sig og ikke betaler sig - set i forhold til at leje dig ind et sted med fotostudiet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)