Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ang. bogføring af bærbar til firmaforbrug (omvendt betalingspligt)

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 12. Dec 13
Indlæg ialt: 8
Fra  Movation Design (Webdesign & Udvikling) Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa! 

Jeg har virkelig prøvet at forstå den nye regel med omvendt betalings-pligt, men jeg har endnu ikke forstået hvordan jeg skal bogføre mit køb (anvender Dinero). 

Jeg har prøvet at få hjælp fra Apple hvor jeg købte min bærbar, men de har ikke været en stor hjælp.

De sagde at jeg kan ansøge om at 'måske' få refunderet momsen, fra dem.. hvilket jeg synes lød underligt. I så fald ville jeg så skulle bogføre den uden moms i Dinero, ikke sandt? 

På selve fakturaen som jeg modtog var købet inklusiv moms.  

Jeg er ret forvirret, håber nogle kan hjælpe. Jeg har virkelig prøvet at læse mig til det, men selvom jeg 'tror' at jeg er ved at forstå det, så er jeg slet ikke sikker, og det ville være dumt at lave fejl på et forholdsvis stort beløb. :-)

Mange tak! 

Venlig hilsen David

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

David M. Tromholt:

Jeg har virkelig prøvet at forstå den nye regel med omvendt betalings-pligt, 

Den nye regel om OVB gælder ikke alle sælgere, der er kun de virksomheder som i overvejende grad sælger til virksomheder og ikke private.

David M. Tromholt:

På selve fakturaen som jeg modtog var købet inklusiv moms.  

Når du har modtaget en faktura inkl moms skal du bogføre den som enhvert andet køb med moms. Den nye regel har kun betydning i det øjeblik du fra din leverandør modtager en faktura uden moms.

Tilmeldt 12. Dec 13
Indlæg ialt: 8
Fra  Movation Design (Webdesign & Udvikling) Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg siger mange tak Jesper, så bogfører jeg den normalt.

Nu undrer jeg mig endnu mere over hvorfor Apple snakkede om at ansøge om at få momsen tilbage fra dem. :-p

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

David M. Tromholt:
Nu undrer jeg mig endnu mere over hvorfor Apple snakkede om at ansøge om at få momsen tilbage fra dem. :-p
ja hvis du har købt i Danmark og der er moms på fakturaen så må man undre sig Smile Nok en sælger der ikke helt har forstået det. Du skal som ikke søge, du får den helt automatisk tilbage som købsmoms hvis du har købt via virksomhed

Eneste du skal være ganske så opmærksom på er, at hvis det er en computer du har i hjemmet og du ikke har andre tilsvarnede, så vil skat forvente at du også bruger den delvist privat. Det har ikke betydning for omkostningen så længe formålet med købet er firmaet men det har betydning for moms. Det er en af de fejl skat lettest og oftest finder i kontroller. Alt man bruger privat delvist, skal man foretage seriøs vurdering af tid privat tid firma. Moms skal så dels så kun den % der svarer til firmabrug trækkes fra i moms. Læs http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html Som nævnt et fast fokus punkt for skat - overfor alt man har i hjemmet, telefoner, computere, printere og jeg skal gi dig skal jeg. Det er generelt din egen seriøse vurdering de lægger til grund, bare den er ordentligt lavet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Dec 13
Indlæg ialt: 8
Fra  Movation Design (Webdesign & Udvikling) Skrevet kl. 16:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for dit grundige svar, John! 

Jeg har fået snakket med Apple, de refunderer momsen til mig og jeg bogfører beløbet uden momsen i Dinero.  

Formålet med købet er 100% firmaet, da jeg har en anden bærbar jeg bruger privat. 

Jeg har mit 100% på det rene, så jeg tror ikke jeg har grund til bekymring, men jeg undrer mig nu stadig lidt over hvordan Skat skulle finde ud af hvad jeg bruger hvilken computer til..

Går ikke ud fra at de bryder ind i mit hjem og gennemtjekker mine computere...  har længe undret mig over den der "delvist forbrug" regel. 

Tak for link til din hjemmeside, den skal helt klart gennemlæses!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Som med alt - nej de bryder ikke ind, men hvis din forklaring om brugen ikke er troværdig for dem - som med alt andet, så har skat ret til at ansætte deres egen vurdering - og det er så dig der skal modbevise skat i princippet - ikke skat der skal modbevise dig. Har du en anden som kan det rimeligt samme, så tror de dig sikkert - var det ex en ipad og det var den eneste i hjemmet  ville de måske ikke. Hvis en arbejdsgiver stiller en computer til rådighed for en ansat til at ha i hjemmet og der ikke er lavet en velbegrundet vurdering, så sætter de per automatik 50/50 som fordeling. Da det er små penge og da man skal ha det fint med kontrol, skal man bare lave sin bedømmelse reelt og ordentligt.

Husk også at du skal kunne ha/skabe en liste over ting købt i virksomheden da disse skal købes ud igen ved lukning eller omdannelse efter faste regler (20% ned med moms over 5 år og markedspris for værdi øvrigt) En sådan liste har nogen via konto for småanskaffelser, andre fører aktiv liste

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Dec 13
Indlæg ialt: 8
Fra  Movation Design (Webdesign & Udvikling) Skrevet kl. 17:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Rigtig go forklaring, jeg er helt med nu!

Men er du gal jeg har rigtig meget at læse op på. 

John, jeg har lige en sidste ting, som du måske kender svaret på, har ledt og ledt efter det her. 

Jeg skal bogføre mine server omkostninger fra Bluehost i USA, og der har jeg betalt USA moms (VAT) for beløbet.  

Under http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2064543&vId=0  (MOMS uden for EU sektionen) står der: 

"Du skal normalt betale dansk moms, når du importerer varer eller køber ydelser fra lande uden for EU (importmoms).  "

Kan det virkelig passe? I så fald skal jeg betale moms af et beløb jeg allerede har betalt moms af (VAT) én gang i USA?  Det drejer sig i øvrigt om omkostninger på $30 om måneden, så ved ikke om der er andre regler der gælder for små-beløb.. 

Mange tak! :-)

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 17:49
Hvor mange stjerner giver du? :

David M. Tromholt:

Jeg har fået snakket med Apple, de refunderer momsen til mig og jeg bogfører beløbet uden momsen i Dinero.  

Du skal ikke bogføre uden moms, men med omvendt betalingspligt!

så moms skal nu afregnes både som salgsmoms, og samtidig som fradrag. (praktisk talt ligesom ved import eller eu-erhvervelser)

Tilmeldt 12. Dec 13
Indlæg ialt: 8
Fra  Movation Design (Webdesign & Udvikling) Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen.. ham jeg snakkede med sagde at fordi de nu betaler mig momsen tilbage, så skal jeg bogføre den uden moms.. det giver da også mening? 

Hvis jeg bogfører den med moms i Dinero, så ser det ud som om at jeg prøver at få momsfradrag 2 gange, nu hvor jeg allerede har fået momsen tilbage fra Apple? 

Undskyld, men nu er jeg forvirret! 

Jeg har tænkt mig at tage et af Skat's kurser så jeg kan få styr på det her, men lige nu ville det være rart at få styr på ovenstående, da jeg skal indberette moms til Skat senest på mandag. 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 18:17
Hvor mange stjerner giver du? :

David M. Tromholt:

Jamen.. ham jeg snakkede med sagde at fordi de nu betaler mig momsen tilbage, så skal jeg bogføre den uden moms.. det giver da også mening? 

Hvis jeg bogfører den med moms i Dinero, så ser det ud som om at jeg prøver at få momsfradrag 2 gange, nu hvor jeg allerede har fået momsen tilbage fra Apple? 

Undskyld, men nu er jeg forvirret! 

Jeg har tænkt mig at tage et af Skat's kurser så jeg kan få styr på det her, men lige nu ville det være rart at få styr på ovenstående, da jeg skal indberette moms til Skat senest på mandag. 

Det var ikke min mening at forvirre dig, det undskylder jeg. Men ham du har snakket har nok desvære ikke forstået meningen med moms eller omvendt betalingspligt.

Reglen er, at en af jer skal afregne salgsmomsen. Og hvis de tilbagefører salgsmomsen til dig og sælger med omvendt betalingspligt, så har du pligten til at afregne salgsmoms. Jeg er i øvrigt ikke sikker på de bare kan gøre dette, jeg er af den overbevisning at enten er man som sælger omfattet af de nye regler eller også er man ikke, så jeg mener ikke de bare kan vælge. (Men det må være deres problem, ikke dit)

I øvrigt skal du huske at bede om en korrekt faktura, altså en hvor de har påført at købet er efter omvendt betalingspligt og der ikke er indeholdt salgsmoms.

 

Men nu når du får pengene skal bogføre det oprindeligt betalte beløb samt det refunderede momsbeløb du får på samme bogføringskonto. Også skal der beregnes omvendt moms heraf.

 

Eksempel:

du købte oprindelig com for 6.250 inkl moms, du får 1.250 kr, refunderet.

Dermed er der på bogføringskonto for køb af com nu 5.000 kr.

Du skal (efter reglerne om omvendt betalingspligt) afregne 1.250 kr. i salgsmoms, og samtidig modtage 1.250 kr. i købsmoms.

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)