Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indberetning af moms ved Enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 26. Feb 15
Indlæg ialt: 7
Fra  SkaiNet Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er!

Jeg sidder og er ved at skulle registrere en Enkeltmandsvirksomhed. Jeg har prøvet at søge lidt rundt, men har ikke haft heldet med mig.

Hvis jeg registrere en Enkeltmandsvirksomhed som også bliver momsregistreret, skal jeg så indberette moms selvom omsætningen er under 50.000 kr om året? Eller skal jeg lave en nul-indberetning så længe omsætningen er under 50.000 kr/år ?

Tak på forhånd

// Jonas 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:06
Hvor mange stjerner giver du? :

JonasHR:

Hvis jeg registrere en Enkeltmandsvirksomhed som også bliver momsregistreret, skal jeg så indberette moms selvom omsætningen er under 50.000 kr om året? Eller skal jeg lave en nul-indberetning så længe omsætningen er under 50.000 kr/år ?


Er du først momsregistreret så skal du afregne salgsmoms af hele salget, og retten til købsfradrag følger af samme registrering.

Så spørgsmålet er om du skal overveje PMV løsningen i stedet? Men det kommer jo an på omfanget af din virksomhed, ved du allerede nu at du kommer til at omsætte for over 50.000 kr. årligt ville jeg nok også momsregistrere mig med det samme. Men ved du ikke nu om du kommer til at sælge noget eller omfanget er begrænset kan du overveje at registrere dig med et PMV også efterfølgende lade dig momsregistrere når du kan din omsætning kommer op i nærheden af de 50.000 kr.

 

50.000 kr./årligt er en registreringsgrænse, og bruges kun i forhold til hvornår man som virksomhed har pligt til at registrere sig.

Tilmeldt 26. Feb 15
Indlæg ialt: 7
Fra  SkaiNet Skrevet kl. 10:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kommer til at sælge hosting ydelser (både inden og udenfor DK). Jeg var under opfattelsen at hvis jeg skulle sælge hosting ydelser til eksempelvis andre firmaer (erhverv) skal jeg kunne give en faktura med tilhørende CVR nummer - og at de jo skal betale moms. Korrekt eller?

Så hvis jeg lader mig momsregistrere skal jeg indberette den samlede salgsmoms i indberetningsperioden ligegyldig om omsætningen er under 50.000 kr/årligt ?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :

JonasHR:

Jeg kommer til at sælge hosting ydelser (både inden og udenfor DK). Jeg var under opfattelsen at hvis jeg skulle sælge hosting ydelser til eksempelvis andre firmaer (erhverv) skal jeg kunne give en faktura med tilhørende CVR nummer - og at de jo skal betale moms. Korrekt eller?

Man skal have et eller andet registreringsnummer på sine fakturaer, det kan være både et cvr eller cpr-nummer. Jeg ville personligt aldrig selv bruge!

Men du kan godt få et CVR-nummer uden at skulle blive momsregistreret! det kaldes et PMV og er en personlig virksomhed som ikke er momsregistreret. Man kan efterfølgende momsregistrere sig og beholde samme CVR-nummer.

Hvis du sender en faktura uden moms, har det den konsekvens for din kunde at de kun kan trække den fra i deres skatteregnskab, og at de ikke behandle den momsmæssig.

JonasHR:

Så hvis jeg lader mig momsregistrere skal jeg indberette den samlede salgsmoms i indberetningsperioden ligegyldig om omsætningen er under 50.000 kr/årligt ?

Det er korrekt! momsregistrering forpligter til indberetning og beregning af salgsmoms på alle dine salg, uanset om dit salg for perioden er under 50.000 kr. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

JonasHR:
Jeg kommer til at sælge hosting ydelser (både inden og udenfor DK). Jeg var under opfattelsen at hvis jeg skulle sælge hosting ydelser til eksempelvis andre firmaer (erhverv) skal jeg kunne give en faktura med tilhørende CVR nummer - og at de jo skal betale moms. Korrekt eller?

Du må som godt fakturere med dit CPR og jeg ville ikke være bange for at gi det til firmaer - det er jo det som alle der er ansat, selv deltids eller for en time gør. Så skal de bare indberette det som honorar, og du skal ikke rode med moms. 

JonasHR:
Så hvis jeg lader mig momsregistrere skal jeg indberette den samlede salgsmoms i indberetningsperioden ligegyldig om omsætningen er under 50.000 kr/årligt ?
Ja - du skal så fakturere med moms og indberette al moms fra krone 1 men det er ligemeget for firmaer der jo selv trækker den fra

Den med PMV som Jesper er inde op er jo god hvis du ved du vil omsætte under 50 t. Eneste SPØRGSMÅL jeg har der er, at Whiskey faktisk for ikke så længe siden skrev, at der stadigt var indberetningspligt for firmaer der købte rene ydelser af IKKE momsregistrerede, og HVIS det er korrekt, så vil det jo kræve at de stadigt får CPR nr, eller kan de ikke indberette. Whiskeys svar var lidt sværende for mig, nemligt at ja - men det var jo så systemet som ikke var indrettet på det indberetningskrav ikke lige kunne opfyldes for PMV med CVR nummer

Jesper plejer at være lovstærk med en § henvisning, eller Whiskey kunne læse med her og det var super med afklaring;

Skal momsregistrerede skatteangive for ikke momsregistrerede som honorar b indkomst - som f.eks. for PMV - eller kun for de helt uden CVR?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Feb 15
Indlæg ialt: 7
Fra  SkaiNet Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Det er korrekt! momsregistrering forpligter til indberetning og beregning af salgsmoms på alle dine salg, uanset om dit salg for perioden er under 50.000 kr. 

Jeg tror jeg vil lade mig momsregistrere, for at være på den sikre side, selvom jeg tvivler på en omsætning over 50.000 kr. på det første år - men man ved aldrig.

Jeg skal lige være sikker på hvad der skal indberettes.

Hvis jeg sælger en ydelse for ca. 10 kr månedligt - så er salgsmomsen 25% af denne - korrekt?
Er det kun den totale salgsmoms i indberetningsperioden som skal indberettes, eller skal jeg også indberette købsmoms - for eksempel når jeg sælger et domæne køber jeg det jo fra en tredjepart? Jeg har dog ingen indkomst på denne, da det bare er et videresalg. Skal dette stadig skrives ned og indberettes eller er det ligegyldigt når det er videresalg af ydelser fra tredjepart? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

JonasHR:
Hvis jeg sælger en ydelse for ca. 10 kr månedligt - så er salgsmomsen 25% af denne - korrekt?
Er det kun den totale salgsmoms i indberetningsperioden som skal indberettes, eller skal jeg også indberette købsmoms - for eksempel når jeg sælger et domæne køber jeg det jo fra en tredjepart?

Hvis din pris er 10 kr inkl moms udgør moms 20% = 2 kr og så har du 8 kr + moms 25% = 10 kr

Din købsmoms skal du også indberette - både købs og salgs - men kun HVIS du har købsmoms - f.eks ikke på et domæne købt uden dansk moms (fra udlandet f.eks.) Al købsmoms skal fremgå af den faktura du får hvis du skal trække fra. Se lidt basalt om skat og moms http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/helt-basalt-om-moms-og-skat-for.html 

OG SÅ FANDT JEG SVAR TROR JEG på det med at PMV faktisk stadigt skal indberettes til skat som honorar hvis det er ydelser og arbejde der udføres og at køber derfor skal kræve CPR nummer for at kunne indberette det - Ganske som Whiskey skrev og det må være det som fremgår her: (det er mig der har gjort noget af teksten bold lidt nede

http://www.tax.dk/jv/ab/A_B_1_2_2_2_2.htm

 det er følgende arter af beløb, der skal indberettes

  • Vederlag, som nævnt i SKL § 7 A, stk. 1, nr. 1:
  • Honorar, provision og andet vederlag for personlig arbejds- eller tjenesteydelse, 
  • når beløbet er B-indkomst,
  • herunder beløb, der er ydet som godtgørelse for afholdte udgifter ved indkomstens erhvervelse.
  • Pligten til at indberette honorar, provision og andet vederlag for personlig arbejds- eller tjenesteydelser gælder også
  • Hvis den, der udbetaler eller godskriver beløbet, ikke er staten, en region eller en kommune, gælder indberetningspligten dog kun,  
  • hvis der efter momsloven ikke skal betales moms af beløbet, bortset fra
    • vederlag for personbefordring,
    • vederlag for udlejning eller bortforpagtning af fast ejendom,
    • vederlag, der ydes af en forening, for arbejde for foreningen som i dennes skattefri virksomhed, når det samlede årlige vederlag, der af foreningen udbetales til den pågældende, ikke overstiger 1.500 kr., og
    • vederlag for sæddononation.   
Nyt for mig, og vigtig viden i så fald for købere af ydelser fra PMV
vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Feb 15
Indlæg ialt: 7
Fra  SkaiNet Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Hvis din pris er 10 kr inkl moms udgør moms 20% = 2 kr og så har du 8 kr + moms 25% = 10 kr

Din købsmoms skal du også indberette - både købs og salgs - men kun HVIS du har købsmoms - f.eks ikke på et domæne købt uden dansk moms (fra udlandet f.eks.) Al købsmoms skal fremgå af den faktura du får hvis du skal trække fra. Se lidt basalt om skat og moms http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/helt-basalt-om-moms-og-skat-for.html 

Det vil altså betyde at hvis jeg sælger, for eksempel, 100 gange den pakke til 10 kr. inkl. moms i én periode for indberetning. Så skal jeg indberette

100*2kr = 200 kr's salgsmoms?

Der skal ikke indberettes købsmoms (som desuden skal trækkes fra salgsmomsen hvis denne var tilstede, korrekt?) da domæne vil blive købt fra et firma der er lokaliseret udenfor DK ? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

JonasHR:
Det vil altså betyde at hvis jeg sælger, for eksempel, 100 gange den pakke til 10 kr. inkl. moms i én periode for indberetning. Så skal jeg indberette

100*2kr = 200 kr's salgsmoms?

Der skal ikke indberettes købsmoms (som desuden skal trækkes fra salgsmomsen hvis denne var tilstede, korrekt?) da domæne vil blive købt fra et firma der er lokaliseret udenfor DK ? 

Ja til din salgsmoms og den vil jo fremgå klart af din faktura til din kunde. Hvis domæne er købe uden for EU skal det bogføres som ydelseskøb fra enten EU eller uden for EU og der skal bogføres en importmoms - som IKKE koster dig noget og ikke giver fradrag men skal angives alligevel. Det gør de fleste regnskabsprogrammer automatisk - ellers læs http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/moms-ved-import.html 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Skal momsregistrerede skatteangive for ikke momsregistrerede som honorar b indkomst - som f.eks. for PMV - eller kun for de helt uden CVR?

Det er noget om snakken, Iflg. skattekontrolens § 7a, stk. 2, nummer 1. omfatter indberetningspligten personlig arbejds- eller tjenesteydelse når ikke er moms på fakturaen. Men samme paragraf undtager også selvstændig erhvervsvirksomhed.

Selvstændig erhvervsvirksomhed, er der ikke rigtig nogen lovmæssig afgrænsning af (jeg kan ikke finde den i hvert fald). Så efter min opfattelse er man ude i en vurdering af om det foregår for egen vinding og risiko samt formål om overskud

Endvidere efter kriterierne;

virksomheden udføres på regelmæssig basis og ikke gennem kort periode afgrænset periode

- omfanget af virksomheden er ikke underordnet omfang

 


Side 1 ud af 2 (11 indlæg)