Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

momsangivelse

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 16. Oct 14
Indlæg ialt: 118
Skrevet kl. 13:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Der skal jo snart angives moms til SKAT og jeg har derfor et spørgsmål.

Jeg havde en kunde, som er gået konkurs og jeg har faktureret denne kunde 1.308.000 kr, heraf skal der jo afregnes 261.600 kr i moms til  til SKAT.

Men da jeg jo ikke har fået mine penge, hvordan gør jeg med momsafregningen, skriver jeg bare 261.600 som indgående moms og 261.600 i udgående moms, således at det går i nul.

Er der nogle kloge hoveder som kan hjælpe. På forhånd tak.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :

ja hvis du har klare beviser for konkursen . via skifteret/advokat osv - så skal jo både regningen og momsen ud. Hvis den var fra et tidligere kvartal, så skal den bare blive i det kvartal - og så skal du modpostere hele fakturaens 1.308.000 kr som både indtægt og moms så begge kommer ud - men det skal gøres i den moms periode som det omhandler. (idet det jo er sjældet at man både har leveret her i f.eks. 1. kvartal og så har tabet i samme periode - men i alle fald - når tabet er konstateret som du kan læse mere om her, så modposteres hele fakturaen inkl. moms http://johnhannover.blogspot.dk/2014/05/fradrag-i-indtgt-og-moms-pa-tab.html 

og så må man sige, du da tager det pænt uden alt for mange Super Angry og Ick!  for det var da et ordentligt slag

venligst John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Oct 14
Indlæg ialt: 118
Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

tak for svar. Jeg har tidligere skrevet om tabet på Kjær & Lassen A/S her på Amino, så synes ikke der var nogen grund til flere sure opstødBig Smile 

Men kan du hjælpe mig med hvad jeg skal skrive på momsangivelsen.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

lucas1019:

Hej Aminoer,

Der skal jo snart angives moms til SKAT og jeg har derfor et spørgsmål.

Jeg havde en kunde, som er gået konkurs og jeg har faktureret denne kunde 1.308.000 kr, heraf skal der jo afregnes 261.600 kr i moms til  til SKAT.

Men da jeg jo ikke har fået mine penge, hvordan gør jeg med momsafregningen, skriver jeg bare 261.600 som indgående moms og 261.600 i udgående moms, således at det går i nul.

Er der nogle kloge hoveder som kan hjælpe. På forhånd tak.

En træls situation, men i forhold til momsen så skal dit tilgodehavende fradrages i grundlaget for din salgsmoms, jf. momslovens § 27, stk. 6.

Det er dog en betingelse at tabet skal være konstateret, ud fra det du beskriver foreligger måske allerede et konkursdekret? Hvis ikke så skal du have foretaget nogle retslige skridt for at inddrive din fordring (inkasso og lign.) før et tab kan konstateres.

 

I selve afregningen/indberetningen skal det fratrækkes i din salgsmoms. Så det bliver altså 0 i både salgs- og købsmoms.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

når du bogfører den så MENER jeg bestemt du skal bogføre som NEGATIV salgs moms - (må være debet på konto salgsmoms i det fald sammen med debet på selve salget af beløbet) når du bogfører og altså angive med minus i salgsmoms hos skat hvis den samlede salgsmoms dermed evt kommer under 0 for perioden - men vent lige om nogen ved bedre.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Oct 14
Indlæg ialt: 118
Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper ,

mange tak for dit svar. Jeg laver en nul indberetning, da jeg ikke har faktureret yderligere siden. Det har desværre knækket min økonomi fuldstændig og har gjort det meget svært at komme igang igen.

Tilmeldt 16. Oct 14
Indlæg ialt: 118
Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

jeg afventer. tak

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 16:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

når du bogfører den så MENER jeg bestemt du skal bogføre som NEGATIV salgs moms - (må være debet på konto salgsmoms i det fald sammen med debet på selve salget af beløbet) når du bogfører og altså angive med minus i salgsmoms hos skat hvis den samlede salgsmoms dermed evt kommer under 0 for perioden - men vent lige om nogen ved bedre.

vh John Hannover

Helt enig med at det er i opgørelsen af salgsmomsen, at et konstateret tab på en debitor skal indgå. (ML § 27, stk. 6, siger netop det er i afgiftsgrundlaget og ikke et fradrag.) 

Og ved indberetningen giver det dermed ikke anden mulighed end at sætte et minus foran beløbet i feltet for "salgsmoms", minuset selvfølgelig under forudsætning af at den samlede salgsmoms bliver negativ.

De få gange jeg har lavet denne type indberetning med negativ salgsmoms, har virksomheden dog fået en henvendelse fra udbetalingskontrollen, hvilket dog er løst ved en telefonsamtale og fremsendelse af en scannet kopi af dokumentationen for det konstaterede tab.

Tilmeldt 16. Oct 14
Indlæg ialt: 118
Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.

Jeg skal lige forstå det helt rigtigt, skær det gerne ud i pap for mig.

Jeg har kun haft denne ene kunde i 4. kvt, som er faktureret med 1.308.000 kr, heraf salgsmoms 261.600 kr.

hvad skal der stå i feltet indgående moms??

Hvad skal der stå i feltet udgående moms??

På forhånd mange tak.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :

lucas1019:

Jeg skal lige forstå det helt rigtigt, skær det gerne ud i pap for mig.

Jeg har kun haft denne ene kunde i 4. kvt, som er faktureret med 1.308.000 kr, heraf salgsmoms 261.600 kr.

hvad skal der stå i feltet indgående moms??

Hvad skal der stå i feltet udgående moms??

personligt ville jeg med det tab og det regnskab betale en revisor

Kjær & Lassen A/S SOM DU SKRIVER TABET ER PÅ er som jeg ser det  IKKE konkurs men under rekonstruktion siden 17/10 2014 og stadigt under behandling og så kan du ikke bare uden videre afskrive moms osv. ACHTUNG Smile

Princippet HVIS det kan afskrives, at med KUN den ene kunde så har du jo i 4. kvartal haft salgsmoms /udgående moms  PLUS 261.000 kr (og så åbenbart ikke købs(indgående) moms 

Så har du tabet - som du vel ikke konstaterede i samme 4. kvartal 2014 men det aner jeg jo ikke. Det tidspunkt du konstaterer og kan bevise tabet både i indtægt og moms - via skifteret konkurs eller hvad det måtte være - som endeligt tabt (ikke mens du bare venter på at finde ud af om det er tabt, men bevist tabt) - så skal du i det kvartal bogføre udgående moms MINUS 261.000 og så åbenbart ikke andet hvis du ikke har købsmoms eller andet salg

Normalt vil der gå LAAAAANGT mere end 1 kvartal rent faktisk før et tab sådan kan bevises, fra salget er sket, så det med salg 4 kvartal med bogføring af salgsmoms for 4 kvartal 2014 - og så konstateret så stort tab allerede i første kvartal 2015 er ret så usædvanligt - konkursbehandlinger tager normalt klart mere tid.

Med de beløb der, så tag kontakt til en revisor og få det korrekt med dokumentation og timing for det hele - jeg er langt fra overbevist om, at du overhovedet kan fradrage tab og endnu mere om moms ud fra det jeg ser ved opslag i virk.dk på Kjær & Lassen A/S 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)