Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms, skat og andre gode sager.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Aug 14
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino-eksperter :)

Jeg drømmer lidt om at starte min egen webshop, altså en handelsvirksomhed. Jeg er lidt i tvivl om nogle ting, bl.a: er skat og moms det samme i en virksomhed. Er der andre afgifter ved et salg, udover moms? 

Mvh. Anders Thrige 

Fra København
Tilmeldt 16. Feb 12
Indlæg ialt: 447
Fra  Kammersgaard Development Skrevet kl. 11:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders,

Det er bare om at springe ud i det, gerne med begge ben forrest!

SKAT og MOMS er ikke helt det samme.

Du skal betale SKAT af din virksomheds overskud i året, og hvis du vælger at lade dig momsregistrere (behøver du dog ikke, hvis du sælger under 50.000 kr om året) – så skal du afregne moms enten kvartalsvis – eller halvårligt.

Lad os tage et eksempel – meget simplificeret – med baggrund i en enkeltmandsvirksomhed:

Du køber 5 sæt snørebånd for i alt 100 kr. inkl. moms (heraf købsmoms 20 kr.)

Du sælger i løbet af kvartalet/året alle 5 sæt snørebånd til 500 kr. inkl. moms (heraf salgsmoms 100 kr.)

Du skal derfor betale 80 kr. i MOMS i den pågældende momsafregningsperiode (Salgsmoms – købsmoms)

Du skal så svare SKAT af virksomhedens overskud, på din udvidede selvangivelse, som kommer året efter.

Hvis du ikke sælger mere i løbet af året end de ovennævnte 5 sæt snørebånd, skal du svare SKAT af dit overskud på 320 kr. (500 kr salg – 100 kr indkøb – 80 kr momsafregning)

Igen – simplificeret eksempel – men det kan du godt gå ud fra.

Udover dette, har du også udgifter til f.eks. domæne, webhotel, betalingsløsning, fragtomkostninger, indpakning til forsendelse – bare for at nævne nogle.

God fornøjelse!

Fra Aabenraa
Tilmeldt 14. Apr 12
Indlæg ialt: 273
Fra  Duet IT Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders,

Det er ikke ofte du hører mig rose Skat, men de holder faktisk nogle fine kurser fyldt med information om de tvivlsspørgsmål man har som kommende eller ny virksomhedsejer.

De koster intet at deltage i, og du kan også stille spørgsmål.

Mon ikke du kan finde et nær dig?

Du kan læse mere her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=316665

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Aug 14
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var da nogle fantastiske tilbagevendelser, tusind tak alle for jeres svar, det var lige den viden jeg søgte, igen tusind tak. :)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)