Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Plakater til privat kunde i Norge – hvad gør jeg helt konkret

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Tilmeldt 30. Sep 10
Indlæg ialt: 36
Fra  Gaard & Dahl Design Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer.

Jo mere jeg kigger og ringer, jo mere forvirret bliver jeg.

Jeg skal sende 2 plakater til en PRIVAT kunde i Norge fra min webshop. Værdi 770 kr inkl moms.

Har jeg forstået det rigtigt hvis det jeg skal gøre er:

1) Sætte almindelig dansk moms på varen: Kunden i Norge kommer så til at betale moms og told af varen oveni (nogen der ved hvad det er)?

2) Sætte 2 faktura uden på pakken

3) Sætte en "grøn toldetiket på (J19) ... skulle fås på posthuset.

Er det det jeg skal? Noget jeg mangler?

Ved I hvor meget kunden i Norge kommer til at betale yderligere?

Mvh Louise

PlakatOmat.dk

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 16:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Gaard og Dahl Design:

Har jeg forstået det rigtigt hvis det jeg skal gøre er:

1) Sætte almindelig dansk moms på varen: Kunden i Norge kommer så til at betale moms og told af varen oveni (nogen der ved hvad det er)?

Først og fremmest skal der ikke dansk moms på salget når varen udføres til en modtager i et land udenfor EU (følger af momslovens § 34, stk. 1, nummer 5). Så hvis du regner baglæns og stadig skal have den samme avance på dit varesalg skal du skulle sælge plakaterne for 616 kr.

Der er en grundlæggende betingelse som du skal iagttage, og det er dokumentationen for at varen er blevet sendt ud af EU. Så gem fragtbrevet eller kvittering på forsendelsen fra Posten.

 

Nu kender jeg ikke de norske moms og told regler godt nok til at kunne sige med sikkerhed hvad der skal betales. Men efter sigende (og ved et hurtigt kig på selve loven) skulle deres momssystem være opbygget på samme måde som det danske/eu, og satsen er 25 % i Norge ligesom i DK. Så umiddelbart er mit gæt at de kommer af med 154 kr. i importmoms.

 

Hvad de kommer af med i Told ved jeg desvære ikke, eller om der overhovedet er told på plakater.

Tilmeldt 30. Sep 10
Indlæg ialt: 36
Fra  Gaard & Dahl Design Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

Jeg ringede til Skat for at høre om det med momsen, og når man sender til en privat person uden for EU, så skal den danske moms på. Ellers skal kunden selv hente varen i danmark for at slippe for at betale momsen. (tursitmoms tror jeg hun kaldte det). Det er kun hvis man sender til et firma at man ikke skal opkræve moms.

Jeg har lige været på posthuset med brevet (paprør går ind under brev) og vedlagde 2 x faktura, samt fik en grøn toldmærkat på (J19)

Nu må vi se hvad der sker.

Mvh Louise

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Gaard og Dahl Design:
Jeg ringede til Skat for at høre om det med momsen, og når man sender til en privat person uden for EU, så skal den danske moms på. Ellers skal kunden selv hente varen i danmark for at slippe for at betale momsen

 Hmm, jeg ved ikke hvem du har fået fat på - men det er direkte forkert. :)

Du sælger uden moms til Norge.

mvh

jesper

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:46
Hvor mange stjerner giver du? :

det er simpelthen forkert. Til Norge - ikke moms hverken til firma eller privat - og det er risikoen ved at ringe - enten er spørgsmål eller svar blevet misset. Det med turist moms tyder på noget forvirring om at varen hentes i DK af nordmanden der så tager den  med ud  men du sender og det er helt sikkert uden dansk moms. Derimod kommer modtager generelt af med SIT lands moms ved modtagelsen. Tro du bare alle andre end den misforståelse du har fået fra skat

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2064450 øverste åbne tekst og mere her http://johnhannover.blogspot.dk/2015/01/eksport.html 

[Signaturlink udenfor signatur fjernet af moderator]

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Sep 10
Indlæg ialt: 36
Fra  Gaard & Dahl Design Skrevet kl. 18:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jøsses. Det er godt gået at man får et forkert svar fra SKAT. Jeg spurgte ellers grundigt ind til det. Og spurgte også hvad jeg skulle gøre hvis jeg så sendte til et firma.

Skype-TongueOut

Men nu har jeg sendt brevet afsted. Hummm

Mvh Louise

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :

fred med det - du må bare indberette momsen helt normalt som salgsmoms og hvis din kunde bliver sur - måske gi den i rabat men han reagerer måske slet ikke på det

[Signaturlink udenfor signatur fjernet af moderator]

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Gaard og Dahl Design:
Jøsses. Det er godt gået at man får et forkert svar fra SKAT

 Hehe - ja det sker hver dag.

Sidst jeg skulle undersøge med afgifter mv. vedr. eksport, talte jeg med 3 medarbejdere, og fik 3 forskellige svar.

Det er bare at bede om "bindende svar" , så du har det på skrift.. :)

 

Tilmeldt 30. Sep 10
Indlæg ialt: 36
Fra  Gaard & Dahl Design Skrevet kl. 19:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, jeg er noget rystet. Men god ide med et skrifteligt svar.

Yes

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Gaard og Dahl Design:
Det er godt gået at man får et forkert svar fra SKAT.

Sådan er det desværre efterhånden blevet hos SKAT.  Jeg har selv solgt en del vare til Norske privat kunder, som de andre skriver skal der ikke opkræve dansk moms.

Moms reglerne ved salg til lande udenfor EU fremgår tydeligt af SKATs hjemmeside:   http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2064450&vId=0

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)