Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny lejer, som ikke overholder frister - hvad gør jeg?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 27. Jan 15
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en ejerlejlighed, som jeg har haft udlejet gennem en årrække.

Pr. 1. marts 2015 skal en ny lejer efter planen flytte ind i lejligheden, men der har hele vejen igennem det indledende forløb været problemer med at få den kommende lejer til at overholde frister for blandt andet kontrakts underskrivelse og betaling af forudbetalt husleje i forbindelse med underskriften.

Næste kommende frist er fredag, den 27. februar 2015, hvor depositum skal være modtaget, sådan at jeg har en sikkerhed for betalingen inden jeg efter planen skal overdrage lejligheden på søndag.

Mine spørgsmål er:

1. Må jeg udskyde overdragelse af lejligheden, såfremt betaling af depositum ikke er betalt rettidigt?

2. Hvad skal der til før jeg må opsige lejer for ikke at overholde frister? Hvor "forsinket" skal betalingen være inden jeg kan gøre noget? Kan jeg opkræve rykkergebyrer, og hvilke frister/krav er der i givet fald?

På forhånd tak.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du har råd til at have en ejerlejlighed, vil jeg mene at du også har råd til en advokat. Så er du i hvert fald sikker på, at du får et rigtigt svar og ikke bevæger dig ud på tynd is :)

Fra Køge
Tilmeldt 22. Mar 10
Indlæg ialt: 484
Fra  IT Operators Aps Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis det allerede nu giver problemer med den nye lejer, så følg din mavefornemmelse og find en anden lejer.

IT Operators Aps - Professionel IT Service og Support 

Tilmeldt 27. Jan 15
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit indlæg, Kim Gregersen.

Som du kan læse i mit indlæg, så er en opsigelse allerede noget jeg overvejer, men jeg er også helt sikker på, at der findes regler der regulerer mine muligheder for det, og det er dem jeg ønsker belyst.

I første omgang er det dog mest spørgsmålet om, hvorvidt jeg retmæssigt kan "holde på nøglen" indtil depositum og huslejen er indbetalt, eller om jeg er forpligtet til at overdrage lejemålet ifølge kontrakten, og så tage "kampen" om indbetalingen efterfølgende.

 

Tilmeldt 21. Sep 14
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

I henhold til lejelovens §93 kan du opsige lejekontrakten, når lejeren ikke har betalt til tiden. Din kontrakt forudsætter sikkert betaling af depositum m.m. før lejeaftalen er gældende.

Hvis dette ikke er tilfældet, skal du sende et påkrav med 14 dages betalingsfrist, før du kan ophæve lejekontrakten.

Tilmeldt 27. Jan 15
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

I lejekontrakten $4 står der, at depositum samt første måneds husleje skal være på min konto sidste hverdag inden overdragelsesdagen, som er en søndag. Derfor søger jeg svar på, hvad jeg kan gøre såfremt indbetalingen ikke er registreret på min konto på denne dag, og mere præcist om jeg kan udskyde overdragelsesdagen til indbetalingen er foretaget af lejer.

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Udlever ikke nøglerne før end du har modtaget depositum og forudbetalt leje (altså pengene i hånden eller sikkert bevis for at pengene er indgået på din konto) uanset hvad du ellers har fået skrevet i jeres kontrakt.

Det er en generel lejebetingelse at lejemålet ikke er gældende før end depositum og forudbetalt leje er betalt, med mindre andet er udtrykkeligt aftalt i lejekontrakten eller tillæg hertil.

Det er vigtigt i får et godt samarbejde, men også vigtigt at lejer forstår at han skal betale mv. til tiden, jeg ville tage en diplomatisk snak med lejer om det fremtidige samarbejde, så i kan få tingene til glide så glat som muligt.

De bedste hilsener

Finn

Tilmeldt 27. Jan 15
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, men hvilke LOVE/REGLER kan jeg referere til?

Desuden tænker jeg at det lyder forkert at lejeaftalen ikke er gældende, såfremt der ikke betales rettidigt. Det vil jo i så fald være en nem måde for lejer at komme ud af en underskrevet lejekontrakt, hvis den bare "bortfalder", eller er det en "envejs-bortfaldelse", forstået på den måde, at jeg kan betragte det som en opsigelse med 3 måneders varsel fra hans side, hvor han så opbruger de 3 måneders forudbetalt husleje som er indbetalt, om end ikke rettidigt?

Tilmeldt 21. Sep 14
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

En underskrevet kontrakt er gældende. Ifølge lejelovens §93 kan du ophæve lejeaftalen ved manglende betaling.

Praksis er at du skal sende et påkrav med 14 dages varsel. Betaler lejer inden for de 14 dage annullerer det ophævelsen af kontrakten.

Lejeren skal være fraflyttet senest 8 dage efter ophævelsen af kontrakten.

---

Afvigelser fra ovenstående skal tydeligt fremgå af kontrakten for at være gældende, så ud fra det du har skrevet i tråden og mit kendskab til loven, lader det ikke til at du kan udskyde overtagelsen eller andet.

Eneste løsning er et betalingspåkrav med en ophævelse af kontakten med 14 dages varsel. 

Jeg ville dog ikke udlevere nøgler før betaling, hvis jeg var i dit sted.

---

§ 93. Udlejeren kan hæve lejeaftalen i følgende tilfælde:

a) Når leje eller anden pligtig pengeydelse ikke er betalt rettidigt, jf. stk. 2.

---

§ 94. Stk. 2. Udlejeren kan ikke påberåbe sig de i § 93, stk. 1, litra a-f, nævnte forhold, hvis de er rettet, inden udlejeren hæver lejeaftalen.

---

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=132875 

Tilmeldt 27. Jan 15
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Synes at du modsiger dig selv, Karsten Hansen.

Du skriver, at jeg sandsynligvis ikke kan udskyde overtagelsen, men samtidig opfordrer du mig til ikke at udlevere nøglerne?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)