Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Navn på min nye virksomhed ligger tæt på en anden virksomhed? Juridisk hjælp?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 21. Feb 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har tænkt mig at kalde min virksomhed "Ramsdal Tømrerfirma". Efter lidt googlen finder jeg ud af der er noget der hedder "Tømrerfirmaet Ramsdal" Som næsten ville være det samme som mit. Kan jeg uden problemer kalde min virksomhed "Ramsdal Tømrerfirma" eller hvordan hænger det sammen rent juridisk?

MVH Ramsdal Tømrerfirma :)

Tilmeldt 28. Aug 13
Indlæg ialt: 201
Skrevet kl. 23:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved ikke rent juridisk, men for din egen skyld vil jeg finde noget andet, så evt. potentielle kunder ikke bliver forvirret - for hvem er hvem :)

Smart online lektiebog til folkeskoler

Tilmeldt 19. Feb 15
Indlæg ialt: 143
Skrevet kl. 00:24
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg vil helt klart råde dig til at bruge en ørehængere til navn eller noget som nemt kan rime, det vil spare dig super mange penge på længere sigt på reklame og potiantielt give dig flere kunder

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Emil R:

hvordan hænger det sammen rent juridisk?

Nu kopierer jeg mere eller mindre mit svar fra en anden tråd, men det samme gør sig gældende:

Reglerne for navnet på et APS findes i selskabslovens § 2 - 3,  og 2 ting gør sig umiddelbart gældende. For det første så skal navnet tydeligt adskille sig fra andre navne i erhvervsstyrelsens register, derudover må navnet heller ikke krænke andre.

For det første gør sig gældende at, I henhold til selskabsloven er dette begrundelse nok i forhold til at "tydeligt adskille sig", at i ikke hedder det samme. Der ligger svar fra erhvervsstyrelsen på at bare en bindestreg eller lign. er nok. Så ud fra du skriver er der i selskabsloven ikke nogen hindring!

Dernæst må du ikke krænke andre, her kommer du over i markedsføringslovens § 18, hvilken er en slags generalklausul i forhold til kendetegn. Og i dit tilfælde vil jeg nok kigge lidt på hvilke kunder i henvender jer til, primært ud fra jeres geografiske placering; jeg har en antagelse om at du som tømrer henvender dig til kunder i et bestemt lokalområde og med mindre ham hvis navn ligner dit også henvender sig til kunder i samme lokalområde, kan jeg ikke se du krænker hans navn.

 

Så rent juridisk, kan jeg kun se du vil have et problem såfremt i ligger geografisk placeret tæt på hinanden. 

Tilmeldt 21. Feb 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Definer tæt? Der er 70km til ham der hedder tømrerfirmaet Ramsdal og det er kunder i lokalområdet og en radius af 50 - 100km derfra jeg søger.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Emil R:

Definer tæt? 

Det kan jeg ikke! der er ikke nogen lovmæssig kilometergrænse.

 

Men der er et par ting som gør sig gældende i forhold til krænkelse af firmanavn. Først og fremmest skal den hvis navn føler sig krænket tage et initiativ til at dit firmanavn skal ændres. Og det skal han gøre uden umiddelbar ophold efter han har eller burde have opdaget at et navn tæt på hans egen bliver brugt. Men samtidig synes jeg heller du skal løbe en unødig risiko og håbe på passivitet fra hans side.

Evt. for at imødegå dette, kunne du jo kontakte det andet tømrerfirma og spørge ham hvorvidt han ville føle sig generet af din firmanavn. Og evt. på en mail få ham til at bekræfte han ikke har nogen problemer med dit firmanavn. For har du hans accept, kan han ikke på et senere tidspunkt kunne kræve dit navn ændret. Til gengæld kunne du måske love ham, at du ikke markedfører dit firma i hans lokalområde?

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Dernæst må du ikke krænke andre, her kommer du over i markedsføringslovens § 18, hvilken er en slags generalklausul i forhold til kendetegn. Og i dit tilfælde vil jeg nok kigge lidt på hvilke kunder i henvender jer til, primært ud fra jeres geografiske placering; jeg har en antagelse om at du som tømrer henvender dig til kunder i et bestemt lokalområde og med mindre ham hvis navn ligner dit også henvender sig til kunder i samme lokalområde, kan jeg ikke se du krænker hans navn.

 

Så rent juridisk, kan jeg kun se du vil have et problem såfremt i ligger geografisk placeret tæt på hinanden. 

Der tager du så helt fejl! Når et firma opkaldes efter personen, som ejer det, i det her tilfælde Ramsdal, er loven meget mere large, da der er en personlig relation imellem ejer og firmanavnet.

Et godt eksempel er Versace. Det store modehus har de fleste hørt om. Men der er lige startet et nyt brand, som hedder Versace 19.69 eller 1969, og selvom begge firmaer sælger modetøj fra Italien, så kunne det store modehus Versace ikke stoppe det andet firma, fordi ejeren hedder Versace til efternavn, og der er en tydelig forskel på de to brandnavne...

Det samme gør sig gældende i den konkrete sag her i tråden, hvor jeg formoder, at Emil hedder Ramsdal til efternavn. Og da der er tydelig forskel på de to firmanavne, så kan modparten intet gøre, dermed ikke sagt, at modparten ikke vil forsøge, og at det kan koste en del i advokatomkostninger at forsvare sin ret...

Så rent juridisk er der intet forkert i navnet, man kan så spørge sig selv, om det er smart. For hvis det andet firma fucker up, så er der stor mulighed for forveksling, som blot vil give bagslag, og jeg kunne nævne en masse andre skræk senarier... Men det er en helt anden diskussion, som intet har med det juridiske aspekt i sagen her at gøre...  

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:

Der tager du så helt fejl! Når et firma opkaldes efter personen, som ejer det, i det her tilfælde Ramsdal, er loven meget mere large, da der er en personlig relation imellem ejer og firmanavnet.

Helt fejl er måske lige at overdrive! 

Ja, loven er meget large i forhold til dit efternavn, men ikke lig med man ikke krænker andre. Nu kender jeg intet til italiensk selskabs- eller markedsføringsret, så måske ikke lige det bedste eksempel i forhold til dansk ret.

De fleste har hørt om sagen mellem jensens fiskerestaurant og jensens bøfhus, er der var loven ikke helt så large! Den kan nok ikke sammenlignes 100 % med denne sag, men vi er dog stadig indenfor de samme lovbestemmelser.

Så når du skriver at modparten ikke kan gøre noget er det ikke helt korrekt, man kan i Danmark godt krænke en anden virksomhedsnavn på efternavnet.

Fashion-Seller:

man kan så spørge sig selv, om det er smart. For hvis det andet firma fucker up, så er der stor mulighed for forveksling, som blot vil give bagslag, og jeg kunne nævne en masse andre skræk senarier... Men det er en helt anden diskussion, som intet har med det juridiske aspekt i sagen her at gøre...  

Der er jeg helt enig med dig, smitteeffekten fra andres fejltagelser skal man altid tænke på.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Fashion-Seller:

Der tager du så helt fejl! Når et firma opkaldes efter personen, som ejer det, i det her tilfælde Ramsdal, er loven meget mere large, da der er en personlig relation imellem ejer og firmanavnet.

Helt fejl er måske lige at overdrive! 

Ja, loven er meget large i forhold til dit efternavn, men ikke lig med man ikke krænker andre. Nu kender jeg intet til italiensk selskabs- eller markedsføringsret, så måske ikke lige det bedste eksempel i forhold til dansk ret.

Nu er det EU ret, men der findes mange andre eksempler på personer, som vinder sager i Danmark mod store brands. F.eks kan nævnes denne, jeg kan ik lige huske de andre sager i hovedet

Louise Lego vs Lego

Dertil kommer dette med gode råd 

Jesper_nl:

De fleste har hørt om sagen mellem jensens fiskerestaurant og jensens bøfhus, er der var loven ikke helt så large! Den kan nok ikke sammenlignes 100 % med denne sag, men vi er dog stadig indenfor de samme lovbestemmelser.

Så når du skriver at modparten ikke kan gøre noget er det ikke helt korrekt, man kan i Danmark godt krænke en anden virksomhedsnavn på efternavnet.

Altså du er nødtil at forstår Jensens Bøfhus dommen, før du begynder at anvende den som eksempel. Der var intet ulovligt i, at restauranten hed Jensens Fiskerestaurant, da den lå i Frederikshavn, faktisk havde ejeren tilladelse til at anvende det navn. Problemet lå i, da fiske restauranten begyndte at udvikle sig, dvs blev til en kæde, som åbnede i flere byer. Det er i kæderegi, at der er en påfaldende sammenligning, og dertil kommer blandt andet en masse andre forhold, hvor der "nasses" på Jensens Bøfhus kendte varemærke, som både er beskyttet i DK og EU, og har været det i flere årtier.

Når der er tale om en tømrervirksomhed, så er det helt naturligt, at der anvendes eget navn eller efternavn, og da modparten hverken er varemærkeregistret eller lignende, er der altså intet ulovligt i, at Emil kalder sin forretning det, som han gør! Det skal dog nævnes, at modparten kan lave lidt ballade, som påfører Emil omkostninger til advokat mm, men modparten vil også selv få en masse omkostninger. Men når det er sagt, så er der juridisk intet forkert i, at Emil benytter navnet!

Men som jeg også var inde på i mit tidligere indlæg, så er der mange andre aspekter, som bør overvejes i denne situation, når man er bekendt med modparten... 

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Generelt vil jeg mene det er mindre klogt at bruge samme navn som en konkurrrent i nær området, der vil kun komme forvekslinger ud af det, jeg vil råde trådstarter til og finde på et andet navn.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)