Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oh riddere af Janteloven, saml eders kræfter i denne tråd

Side 6 ud af 6 (57 indlæg)
Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har bare svært ved at se hvordan man fra at have ondt i røven over at bankerne ligger på gulvet og roder rundt efter deres nosser som de tabte for et par år siden, kommer til at jeg ingen penge har, har generelle likviditetsproblemer og generelt bare en dårlig attitude.

Jeg er da ligeglad hvad i siger. Min holdning er stadig at bankerne opfører sig som en flok patteunger. De rendte rundt og kastede i bogstavelig forstand bundter af 1000 kroner i nakken på folk og lånte ud til højre og venstre. Så får de en ordentlig røvfuld men også et par bankpakker og så går de i den totalt modsatte grøft og kan ikke være med til noget som helst overhovedet medmindre det er så sikkert at der praktisk taget ikke er grund til at låne hos dem.

Det er fair nok, og jeg forholder mig naturligvis til det. Jeg brokker mig bare over det.

Hvor likviditetsproblemer så kommer ind i billedet har jeg svært ved at se, men jo vi kan da godt sige at jeg har tekniske likviditetsproblemer, for der skal ikke andet til end at alle i butikken bliver 14 dages lønnet ja så er likviditetsproblemerne jo væk. Så det er i den grad en myg der gøres til en elefant og DET er essensen af Janteri. Jeg får skæld ud fordi jeg råber op at jeg er utilfreds.

Fra Kolding
Tilmeldt 3. May 10
Indlæg ialt: 314
Fra  www.altimobiler.dk Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :

tja.... jeg forstår ikke det brok her...!

min oplevelse med bankerne er lige modsat... jeg kan låne "det jeg vil"..:!

jeg sagde mit arbejde op i august 2012 for at koncentrere mig om mit firma og for at køre det det sidste stykke op så jeg kunne begynde at få løn. regnede med at i starten af 2013 ville jag kunne få løn... det skete så først midt i 2014:)

jeg er uddannet elektriker og hjalp lidt til i det gamle firma når de lige manglede en mand eller jeg havde tid.

tilfældigvis landede jeg i en bank der skulle renoveres. det var bare mig der gik der i 3 uger så 3 uger fri så 3 uger mere osv. over i alt 3 eller 4 omgange. det var cirka hvad jeg havde af lønnet arbejde i 2013....

de spurgte et par gange om jeg ikke var interesseret i at skifte bank... tjow jeg var frisk hvis det var billigere ellers ikke:)

jeg sagde til dem at de skulle gå ud fra at min løn var nul, vi havde et lån og ramte det 0 ville jeg tage fast arbejde og ellers så ville firmaet få det op igen hvis det lykkedes mig at få det ordentligt igang. min kones løn er kun lige nok til at dække de faste udgifter. vi skulle have et realkredits lån (1.700.000) og så et lille lån ved siden af på 180.000 kr.

de regnede på det og kunne gøre det billigere og vi skiftede bank:)

med andre ord så kunne vi låne til hus og lidt ved siden af velvidende at vi på ingen måde havde de indtægter som man altid hører om man skal have for at kunne låne til hus osv....

og JA renten er helt i bund i den nye bank.

og NEJ jeg er ikke god til at snakke min sag og kan ej heller sælge vand i sahara:) og nej havde kun meget kort snakket med de forskellige bankrådgivere....!

det jeg egentligt vil sige er at det handler tit om meget mere end hvad der står på et stykke papir...!

tror mere det handler om attitude, holdning og at man ikke oversælger sin ide og er nede på jorden...

mvh.

NIkolai R. Jensen
www.altimobiler.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 02:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Uldal:

eg har bare svært ved at se hvordan man fra at have ondt i røven over at bankerne ligger på gulvet og roder rundt efter deres nosser som de tabte for et par år siden, kommer til at jeg ingen penge har, har generelle likviditetsproblemer og generelt bare en dårlig attitude.

Jeg er da ligeglad hvad i siger. Min holdning er stadig at bankerne opfører sig som en flok patteunger. De rendte rundt og kastede i bogstavelig forstand bundter af 1000 kroner i nakken på folk og lånte ud til højre og venstre. Så får de en ordentlig røvfuld men også et par bankpakker og så går de i den totalt modsatte grøft og kan ikke være med til noget som helst overhovedet medmindre det er så sikkert at der praktisk taget ikke er grund til at låne hos dem.

tag dig sammen helt ærligt mand. Du mangler likviditet til at gi dig selv løn den 1 i måneden og må leve til den 14 til du får lån og kan ikke se du totalt er uden likviditetsstyring. For mig startede du med gode indlæg, men du bliver mere og mere skinger og skal ta og tage dig sammen rent ud sagt-  og der ikke antydning af Jante i det - kun en masse der synes du brokker dig over du har tabt kontrol endnu engang. Bankpakker og alt dit vrøvl - betød at staten tjente 1,5 Mia (ja milliard) det var ikke dig der betalte bankerne en rød øre) Du stiller masser af krav selv om du har konkurs på dit CV hvilket bremser en hver bank

Vågn op og ret til eller du går ned med dit selskab - DU er ansvarlig for dig - dine ansatte og din familie - Det er sgu ikke en bank som er ansvarlig for at du har tjent penge til at gi dig SELV løn den 1. hvis du først har penge i kassen den 14. Du kommer til at stå som en skam for hårdt arbejdende iværksættere med dit brok. Rent ud - Skam dig.

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

John, jeg har super stor respekt for dig her på amino, og du skriver altid gode ting. Men lige hvad det her angår er der tale om en holdningsforskel dig og mig imellem. 

Jeg er med på (og var det også da jeg startede denne tråd) at spillereglerne er som de nu engang er med de kære banker, og jeg skal også nok spille efter dem. Men det er fandme ikke ensbetydende med at man skal være enig i deres disponeringer..

Det er korrekt at jeg har en konkurs på mit cv, men da du ikke kender omstændighederne syntes jeg du skal passe rigtig meget på med at udtale dig om ting du ikke ved noget som helst om.

Hav en rigtig god aften.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Uldal:
Jeg er med på (og var det også da jeg startede denne tråd) at spillereglerne er som de nu engang er med de kære banker, og jeg skal også nok spille efter dem. Men det er fandme ikke ensbetydende med at man skal være enig i deres disponeringer..
det har jeg heller aldrig sagt du skulle. Det jeg har sagt er, at det er alvorligt efter knapt et år at ha en likviditetsklemme hvor der ikke er til løn til tiden - med mindre man selv lever fint med det. Likviditet - eller mangel på samme, kan være en dræber, og derfor, når nu banken IKKE vil være med - så må du gå via factoring for at sælge dine fordringer som du jo beskriver som en væsentlig årsag til likviditetsklemmen

Uldal:
Det er korrekt at jeg har en konkurs på mit cv, men da du ikke kender omstændighederne syntes jeg du skal passe rigtig meget på med at udtale dig om ting du ikke ved noget som helst om.
mener faktisk at jeg netop skrev, at det kan være totalt uforskyldt men det jeg ved noget om er, at bankerne reagere med at være mere forsigtige med at låne penge ud, hvis der er en konkurs i stifters nyere historie. Et simpel fact som man kan finde uretfærdigt hvis konkurs er totalt uforskyldt, men sådan er det nu en gang.

Da det ER opadbakke at få banken med - med eller uden historik og med et IVS med selskabskapital 200 kr som det ejerne vil risikere og endnu ikke et færdigt regnskab - ja så skal fokus jo vendes til noget konstruktivt - frem for en vrede som i virkeligheden måske risikerer at skygge for at komme ud over stepperne med kundeprojekter

  • Nedsætte de omk. man kan
  • Overveje factoring hvorved tilgodehavender kommer hurtigere ind - mod en pris jo desværre
  • Søge at øge kredit tid hos leverandører
  • Se om kunder kunne betale halvdel forud mod rabat - eller betale 5 dage netto minus 2% frem for måske at trække den en måned eller to
  • Evt finde sikkerhed hos den af jer som skulle ha stor friværdi for noget i banken og måske noget andet fra dig for at det skal være lige - med sikkerhedsstillelse i regulær friværdi vil noget måske lette - 
  • Tøjle udgiftssiden tidsmæssigt så der køres efter indtægt før udgift som hoved regel
  • og så ekstrem fokus på styring så der ikke pludseligt mangler til en moms f.eks - en typisk ting der rammer hvis likviditet er stram

 ikke spor let - og vel formentlig tanker du selv har også - og I så fald så kom du jo af med galle mod banken, men blev så også mødt af en del som ret samlet, måske ikke helt gav dig ret i den vrede.  Smile

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 08:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej John.

Nej og det er også helt ok hvis man ikke er enig med mig, og egentlig synes at tingene er helt som de skal være. Jeg mener også at have skrevet at jeg ikke lavede denne tråd for at lave en "facebook-skulderklappe-det-skal-nok-gå-trøste-tråd. Det var ganske enkelt får at komme af med min arrighed over at systemet er så trægt at arbejde med. :)

Og du har iøvrigt fuldstændig ret, der kan være masser af grunde til at bankerne er forsigtige, og de grunde du kommer med lyder alle plausible. Og jeg ville også sagtens kunne forholde mig til det hvis banken fortalte mig at afslaget skyldes en tidligere konkurs, eller noget andet. Det jeg nok mest er mopset over er at de ganske enkelt bare har skrevet at "de desværre ikke kan hjælpe med en driftskredit". 

Dén del virker som om at rådgiverne jeg har talt med faktisk ikke engang selv ved hvorfor de skal sige nej, og det irriterrer mig voldsomt.

Men det lagt til side. Sideløbende med min brokketråd og dårlige galle har jeg naturligvis overvejet forskellige muligheder, netop også factoring hvor jeg så kunne fakturere 14 dage ad gangen med 14 dage netto fremfor 1 uge med 8 dage nu. 

Imidlertid går det så godt lige nu at jeg i denne måned fik løn allerede d. 9 så vi nærmer os med kraftige skridt den 1 i måneden helt ved egen hjælp.

Ud over det har jeg regnet lidt på nogle andre tal, og kan jeg sikre at vi har noget at lave op til sommerferien, vil jeg faktisk have mulighed for at ligge lidt penge til side da de ansatte jeg har jo skal have feriepenge andre steder fra. Det betyder at jeg slipper for at give 4 mand løn i 3 uger i sommerferien, og det kan faktisk så rigelig skabe den kapital jeg har brug for for at sikre mig og min kompagnons løn efter sommerferien bliver udbetalt d. 1 i måneden.

Så det løser sig af sig selv, hvilket jeg også havde forudset, jeg havde dog ikke lige set den med sommerferien som jo er lidt en "bonus" :)

Rigtig god dag.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

ja god bonus med sommerferien hvor dine ansatte ikke har optjent ret hos dig men får den fra andre

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 6 ud af 6 (57 indlæg)