Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Depositum ved personlig konkurs?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Tommerup St.
Tilmeldt 1. Oct 14
Indlæg ialt: 22
Fra  nCASE Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fået et lidt "sjovt" spørgsmål fra en kunde.

Jeg er fotograf og de er ved at booke mig til deres bryllup i september. Jeg opkræver altid 50% i depositum ved indgåelse af aftalen.

Kunden har spurgt, hvordan de skal forholdes sig i tilfælde af personlig konkurs hos mig.

Jeg må indrømme, at jeg er lidt blank - det har jeg aldrig tænkt på, da konkurs ikke lige er noget jeg har i tankerne :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

spørgmålet er som godt nok. går du konkurs er kundens penge borte for dem med mindre du har en form for bankgaranti som ligger hos andre eller andet - for beløbet - det er jo det enkle svar. egentlig forståeligt at nogen kan være bekymret mod sådan lang tid i forvejen depositum hvis de bare kan indgå i personlig konkurs

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 20:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper Andersen:

Jeg har fået et lidt "sjovt" spørgsmål fra en kunde.

Jeg er fotograf og de er ved at booke mig til deres bryllup i september. Jeg opkræver altid 50% i depositum ved indgåelse af aftalen.

Kunden har spurgt, hvordan de skal forholdes sig i tilfælde af personlig konkurs hos mig.

Jeg må indrømme, at jeg er lidt blank - det har jeg aldrig tænkt på, da konkurs ikke lige er noget jeg har i tankerne :)

Er det ikke at stramme den ?

At skulle få 50 % nu på arbejde, der skal udføres i september.

Ved godt af egne erfaring at der er dårligere betalere rundt omkring - MEN

Jeg vil kunne finde på at spørge om det samme som din kunde.

 

Fra Tommerup St.
Tilmeldt 1. Oct 14
Indlæg ialt: 22
Fra  nCASE Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er nu helt almindelig kotume i fotobranchen. Og det kan godt virke lidt voldsomt, men ift. bryllupper, skal du tænke på, at det er ret få datoer i løbet af året, der er meget populære. Primært august og september. Jeg skal derfor hente meget af min omsætning i disse måneder, og er nødt til at være sikker på, at min kunde ikke springer fra i sidste øjeblik.

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 20:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

I mit eget tilfælde vil jeg lave en bindende aftale forud, uden at kræve depositum.

Springer kunden så fra aftalen til den tid. Kan du med en underskrift fra denne i hånden kræve erstatning.

Det betyder at i mit tilfælde kommer kunden til at betale (den aftalte pris - maling).

Eksempel aftalt malerarbejde på (15.000 - maling for 3.000 kr. )= at betale i erstatning til mig 12.000 kr. for at løbe fra en aftale, som både jeg og kunden var forpligtet til at følge.

Og hvorfor fradrag for maling?

Fordi den udgift har jeg ikke, da jeg ikke brugte maling hos kunden, men mistede et dækningsbidrag på det. 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper Andersen:

Det er nu helt almindelig kotume i fotobranchen. Og det kan godt virke lidt voldsomt, men ift. bryllupper, skal du tænke på, at det er ret få datoer i løbet af året, der er meget populære. Primært august og september. Jeg skal derfor hente meget af min omsætning i disse måneder, og er nødt til at være sikker på, at min kunde ikke springer fra i sidste øjeblik.

Hej Kasper,

I stedet for depositum, kunne du så ikke overveje en deponeringskonto for de kunder som ønsker det (Jeg formoder det er ganske få som ikke bare betaler depositumet)

En deponeringskonto fungerer lidt som et depositum, dog med den undtagelse hvornår pengene reelt er til din rådighed. Kunden indbetaler på en særlig konto også frigives pengene når arbejdet er udført, hvis du så (i en hypotetisk situation) går personligt konkurs har kunden ikke tabt pengene. 

Og kunden springer heller ikke fra i sidste øjeblik, da en deponering ligeledes binder dem.

Fra Tommerup St.
Tilmeldt 1. Oct 14
Indlæg ialt: 22
Fra  nCASE Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper.

Det lyder som en smart løsning, og som sagt, så har jeg i mine mange år i branchen aldrig før fået deres spørgsmål - dermed ikke sagt, at jeg ikke kan forstå dem!

Ved du hvordan man griber sådan en deponeringskonto an. Er det min bank eller deres bank, der står for det?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper Andersen:

Ved du hvordan man griber sådan en deponeringskonto an. Er det min bank eller deres bank, der står for det?

De gange jeg har brugt det, er det sælgers (altså din) bank som har været anvendt. Det er vigtigt i den henseende, at det skrives ind i den aftale du laver med din kunde, at depositum indbetales på en deponeringskonto og frigivelse sker ved arbejdets udførelse på datoen for deres arrangement.

Jeg har så til gengæld aldrig oplevet en tvist i forbindelse med deponering, så ved rent faktisk ikke om det korrekt at anvende sælgers bank.

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Ved du hvordan man griber sådan en deponeringskonto an. Er det min bank eller deres bank, der står for det?

Og det er vel ikke gratis ?

Og hvem betaler ?

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det koster - og varierer fra bank til bank. En til fem procent har jeg set som spænd. Det hedder i princip en Escrow konto, og den fungerer som alle andre escrow ved, at man først kan hæve beløbet når man beviser man har leveret

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)