Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Borgerejet butik, hvordan gør man det bedst/sikrest ?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 17. Feb 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 08:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi er en arbejdsgruppe, som arbejder på at lave en købmandsbutik i en lille by, vi vil på en eller anden måde have borgerne til at hjælpe med finansieringen..

Jeg er personen som skal ansættes til at bestyre butikken, så hvad er bedst, skal vi lave borgerlån i banken, anpartsselskab, borgerne kan låne mig pengene... Hvad er bedst og mest sikker??

Hælder selv mest til at vi sælger anparter !!

Håber at få nogle gode ideer 😄

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 10:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu kender jeg ikke størrelsen på byen, men det er et oplagt eksempel på på en købmand der kunne nyde godt af at lave sig til en indkøbsklub (som tidligere nævnt). Hvis I f.eks. er 300 huse, så opkræv et kontigent på 400 per måned, kræv f.eks. 3 mdr. forudbetaling/indmeldingsgebyr. Dvs. i får 480000 kr. til at starte op på hvoraf de 120.000kr. er løn. For at få borgerne til det skal de jo have noget attraktivt, derfor sælger du alle varer med 0% avance, dvs. til indkøbspriser, dermed skal du sørge for at din løn og øvrige omkostninger kan indeholdes i den faste betaling du opkræver hver måned.

Når du sælgervaren videre uden avance vil jeg tro at du kan konkurrere med priserne i byen, derfor vil folk rent faktisk købe deres varer hos dig så der er et godt gennemløb af varer.

Du kan komme pænt godt igang for 480.000 kr.

Tilmeldt 17. Feb 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar, det er en by med ca 210 husstande plus oplandet, der har før været en Kwik Spar i byen og butikken skal have åbent ca 60 timer om ugen, så tænker at en lønudgift på 120.000 ikke rækker, da vi skal være halvanden eller to personer til at drive butikken og vi skal betale udgifter til leje af bygningen også, sååå hmmmm. 😄

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad med at drive butikken på almindelige vilkår, men tilbyde borgere at købe andele i den ? Det kan f.eks. være et anpartsselskab.

I kan så drive butikken med fuld åbenhed omkring regnskabet, og udlodde evt. overskud som udbytte til borgerne.

Borgere der er med til at finansiere butikken kan så også få et rabatkort :-)

Den gamle spar-købmand hvor jeg voksede op fandt da kapital på denne måde, ude hos borgerne i nærmiljøet... men desværre er folk i udkantsdanmark ofte fattige. Men jeg mener heller ikke der er nogen nedre grænse for hvor små anparter man kan sælge i et kapitalselskab.

Tilmeldt 17. Feb 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er nemlig også den tanke jeg har, så bliver det Borgernes egen butik og man hæfter ikke for mere end man indskyder... 

Men ved bare ikke om man skal love at de får en del af overskuddet, hvis der bliver overskud😄 men det er måske lidt farligt... Hvad tænker du vedr. Rabatkort, sådan at anpartshaverne får løbende procenter, eller hvad ? 

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

bamser beklager jeg ikke fulgte op tidligere...

Det er klart at man må rykke lidt rundt på tallet hvis det er påkrævet. Du kan f.eks. sige at alle husstande betaler 600 kr. per måned, så giver 210 husstande 126000 kr. det er per MÅNED. Så er der 16000 kr. til husleje ect. og 110.000 til løn - og så kunne man måske nedsætte åbningstiden. en smule. 

Hvis hver familie i snit køber for 5000kr. i dag, så er de 1000kr. moms og de 2000 er profit. Dvs fremover kunne denne familie betale 2000 plus 500kr. i moms så de ville spare 2500 - 600 = 1900 gange 12 = 22800 skattefrie kroner per år. En enlig der køber for 2500 får en profit på 1750 - 600 = 1150 gange 12 = 13800 kr. i besparelse per år.

Hvis i vil have større sikkerhed så KAN man hæve prisen yderligere, men så begynder man at presse de enlige borgere på fordelagtigheden.

(jeg blev lige opmærksom på at en anden søgte den samme info som dig bamser)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Mr. A:
(jeg blev lige opmærksom på at en anden søgte den samme info som dig bamser)
Dén anden er mig! Jeg fik mig blot placeret under "Café & Hygge", da jeg var i tvivl om hvor ellers det ville være relevant.

Vi er altså to ude i samme ærinde og det er jo oplagt at brainstorme og dele de informationer man får. Skriv gerne til kurt @ [Viborgs-postnummer-skrevet-med-tal].dk - altså "8800".

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Mr. A:
Hvis I f.eks. er 300 huse, så opkræv et kontigent på 400 per måned, kræv f.eks. 3 mdr. forudbetaling/indmeldingsgebyr [- KLIP -] For at få borgerne til det skal de jo have noget attraktivt, derfor sælger du alle varer med 0% avance, dvs. til indkøbspriser
For at kunne købe til indkøbspris, skal man altså være medlem. Hvad så når (ikke hvis) der kommer en borger der ikke er medlem og gerne vil købe 20 lange, røde Prince, 2 kilo kartofler og BT?

Selvfølgelig er det en oplagt mulighed for at hverve vedkommende, men hvis vedkommende nu ikke vil binde sig, hvad så? Så skal hun vel betale fuld pris, hvad denne så end måtte være. Det vil vel i praxis vel betyde, at alle varer skal mærkes med to priser: "Normalpris" og "Medlemspris" - eller skal man køre hende på røv og albuer ud af butikken med besked om at holde sig langt væk for fremtiden?

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Det er nok individuelt hvordan man vil håndtere det, men man kan jo f.eks. lade net prisen være uden profit, og så sætte en anden pris på hylden. Eller købmanden kunne sælge varen over sin egen konto og lægge et gebyr på. Det tror jeg man skal lade være op til den daglige drift at vurdere. Hvis købmanden sælger for 125 kr. incl moms for almindelige varer uden profit, så er det jo ikke voldsomt at runde det op til 200 (og så huske at lade sig beskatte af de 75kr. )

Det vil være forskelligt hvor meget man vil kræve af folk, jeg mener personligt at nogle mennesker rammer udenfor. Men det må være op til købmanden om man vil acceptere småkøb. Og hvis han bruger tid på at sælge til enkelte kunder så bør det være ham personligt der får indtægten og ikke andelsgruppen. Hvis ikke folk vil være medlemmer er det klart at varerne bliver dyrere end hvis mange er medlemmer (for ikke medlemmer selvfølgelig).

Men hvis en kunde køber for 500kr. incl moms og købmanden tager et gebyr på 100-200kr. for at taste varerne ind, så har begge parter gjort en god deal og det er næppe vigtigt for indkøbsforeningen at nogle ikkemedlemmer betaler købmanden hans profit direkte. Det kommer jo an på om medlemsgebyret er købmandens løn eller om det skal give overskud til foreningen. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Mr. A's idé/koncept har holdt mig vågen det meste af natten. Jeg har roteret som en pattegris på spid og min hjernemasse er helt fnadret i dag, men synapserne gløder stadig. Det er jo genialt og absolut ikke urealistisk at omsætte til praksis, som jeg ser det lige nu.

Har du, Mr. A, eller andre her kendskab til, om konceptet er afprøvet i Danmark? The People's Supermarket i England har vist vejen og at det kan blive en stor succes og være levedygtigt.

At der på Amino lige nu også er gang i en anden tråd om samme emne kan være lidt forvirrende, men vidner om at flere derude går og baxer med samme emne. Se: Når den lille købmand lukker ...

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)