Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Personaleomkostninger ved reception

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Nov 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 09:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Skriver til jer, da jeg har en spørgsmål om lønafregning af personale.

Står inden for en måned og skal åbne min virksomhed, en lille bod som sælger kaffe, smoothies osv., hvor der den dag er behov for "personale" til at servicere de gæster der kommer.

Hvis det personale jeg får til at være der er nogle venner, må det så betragtes som en vennetjeneste og derved ikke aflønnes?

Og hvis ikke, skal jeg så have de personer oprettet som medarbejdere i min virksomhed for at betale dem løn denne ene gang ? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

til at starte med overskriften - Der er ikke fradrag for at servere noget til venner der hjælper  uden at være lønmodtagere - snarere kunne det ses som skattefri betaling uden løn - men du slipper nok af med, i det lille omfang det er, at lade dem indgå som alle andre forretningsforbindelse den ene dag til receptionen og gufle kaffe og smoothies på linje med forretningsforbindelser der besøger dig - og i så fald er der kvartmoms og kvart omk fradrag for din omkostning ved det. Det ville nok være den pragmatiske løsning. (du kan ikke stikke dem skattefri penge)

Ja hvis de skal ha løn den ene gang, så skal du arbejdsgiverregistreres (et gratis kryds i ændringsblanketten på virk.dk) og så skal du indberette deres løn til skat, også for en gang (og det kunne vel være flere dage du havde behov siden, så det er vel praktisk) Selve indberetningen er let på http://johnhannover.blogspot.dk/2013/11/indberet-b-indkomst-hos-skat-i-e.html 

Hvis du ikke lønner, og de bare "står gratis og hjælper" så kan skat naturligvis mistænke, at det er sort arbejde der får penge under bordet, så i det fald bør du ha en logbog hvor alle der står med, er noteret med navn og adresse (evt cpr) og kl. ankom - kl gik. så skat kan se omfanget og hvem de er i det mindste - men det er jo et af de punkter pizzarier og andre kan ha problemer med at overbevise skat på. Det er jo ikke almindeligt at folk står helt ulønnede i mange timer i en smoothie bar eller andet. Vær specielt opmærksom på de bestemt ikke må være på nogen form for overførselsindkomst hvis de sådan står der gratis og arbejder.

Byg ikke din business på, at nogen står der i timevis gratis på sigt i alle fald vil jeg sige

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)