Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgesmål medhensyn til køb af lejlighed igennem en virksomhed og bridge finansiering af ombygning eller renovering

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Jul 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 10:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har et par spørges mål som jeg ikke helt lige kan finde hoved og hale i.

Spørgsmål nr. 1: Hvordan fungere det, hvis men har en selvskab som ejer en lejlighed, og men igennem selskabet lejer den ud til sig selv? Jeg går udefra at en af ulemperne må være at men ikke kan få a-kasse hvis men mister jobbet?

Hvad er ellers fordel og ulemper ved det?

Spørgsmål nr. 2. Hvis men nu skal renovere sin lejlighed, hvordan fungere bridge finansiering i denne sammenhæng?


Jeg er helt grøn på denne område, og vil gerne hvide lidt mere. Håber at det er oprettet i rette forum.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Ninjaman:

Spørgsmål nr. 1: Hvordan fungere det, hvis men har en selvskab som ejer en lejlighed, og men igennem selskabet lejer den ud til sig selv? 

Først og fremmest skal du beskattes af værdien, jf. Ligningslovens § 16a, stk, 5. (jeg går ud fra du er hovedanpartshaver) Dvs. du efter armlængdeprincippet (markedsvilkår) skal beskattes af den husleje som du som privatperson sparer ved at selskabet giver dig en fri bolig. Endvidere fordrer denne paragraf at du er ansat i selskabet og modtager løn derfra.

Hvis ikke du ikke er ansat eller ikke modtager løn fra selskabet. Vil den sparede husleje blive sidestillet med maskeret udbytte. Det vil sige selskabet giver dig en gave hver måned, og det giver risiko for "ulovlig aktionærlån". Så du skal enten betale husleje til selskabet, eller have et tilgodehavende som er stort nok til løbende nedskrivning.

Ninjaman:

Spørgsmål nr. 2. Hvis men nu skal renovere sin lejlighed, hvordan fungere bridge finansiering i denne sammenhæng?

Ordet "bridge-finansiering" er typisk anvendt i en hel anden sammenhæng, omkring venturekapital. Men som jeg tror du spørger, så vil du gerne vide hvordan en renovering af lejligheden skal finansieres?

Du skal tænke på dig selv og selskabet som 2 fuldstændig adskilte personer. Hvis ejeren (selskabet) skal renovere sit aktiv og ikke selv har finansiering skal det låne. Det må gerne låne af dig som privatperson/anpartshaver (NB:husk renteberegning) eller alternativt skal det låne ved bank/realkredit.

Du skal endvidere være opmærksom på, at en renovering ændrer værdien af den markedsleje som du skal betale med mindre du kan beskattes efter Ligningslovens § 16a, stk, 5.

Tilmeldt 16. Jul 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.

Det lyder som at, der skal regnes på det for at se om det kan betale sig at leje sin egen lejlighed igennem selskabet som ejer lejligheden og jeg ejer selskabet?

Jeg fik fik personcentreret forslaget, om  at sætte tingende som på denne måde. Lige umiddelbart syntes jeg at det lød for godt til at være sandt.

Jeg fik i hvert faldet af vide, at kunne være penge og spar ved at sætte op sådan.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Ninjaman:

Jeg fik i hvert faldet af vide, at kunne være penge og spar ved at sætte op sådan.

Det kan der også sagtens være, men det kræver en grundig analyse af såvel de driftøkonomiske som de skattemæssige konsekvenser. Vil helt klart anbefale dig at få en revisor til at kigge dine beregninger igennem, det ville være træls at gå igang med denne konstruktion for så bagefter at finde ud af du kunne have gjort det billigere ved bare at eje lejligheden som privatperson.

Tilmeldt 16. Jul 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak. Det er det jeg gør, få en revisor til at se på det.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 13:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jesper_nl:

Ninjaman:

Spørgsmål nr. 1: Hvordan fungere det, hvis men har en selvskab som ejer en lejlighed, og men igennem selskabet lejer den ud til sig selv? 

Først og fremmest skal du beskattes af værdien, jf. Ligningslovens § 16a, stk, 5. (jeg går ud fra du er hovedanpartshaver) Dvs. du efter armlængdeprincippet (markedsvilkår) skal beskattes af den husleje som du som privatperson sparer ved at selskabet giver dig en fri bolig. Endvidere fordrer denne paragraf at du er ansat i selskabet og modtager løn derfra.

Dette er ikke korrekt!!!

Hovedaktionærer beskattes meget konsekvent og efter en skematisk regel jvf. http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=69333&vId=0 

Der kan aldig blive tale om markedsleje eller andre tiltag, når det handler om hovedaktionærer.

@trådstarter

Hele set'uppet kan fomentlig ikke betale sig - Private beboelsesejendomme i selskaber kan sjældent anbefales.

Tonny

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Dette er ikke korrekt!!!

Hovedaktionærer beskattes meget konsekvent og efter en skematisk regel jvf. http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=69333&vId=0 

Der kan aldig blive tale om markedsleje eller andre tiltag, når det handler om hovedaktionærer.

Du har ret, § 16 a, undtager fri helårsbolig.

Beregningsgrundlaget er udelukkende ejendomsværdien. 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)