Er du, som iværksætter, den rigtige til at have ansvar for personale. Thomas har f.eks. 0 personale ansvar i Bigum&Co.
Hvis du er rigtig god til det du kan, så er der stor sandsynlighed for at du ikke også mestre det med personale.
Det mener Thomas Bigum, som du selv kan se i denne video:
Er meget interesseret i at høre jeres meninger og erfaringer med dette emne - Har i selv en virksomhed, hvor i enten selv står for HR, eller har i en HR-ansat, og hvordan har jeres erfaringer været med det?
Har du startet med selv at ansætte dit personale og så bagefter fået en HR-ansat? Hvad er de positive/negative sider af selv at gøre det, i forhold til at have en HR-ansat, der står for det? Lad mig høre :) |
Den danske iværksættermodel – et eventyr
Kvaliteten og kvantiteten og af iværksættervirksomheder (exits) som kommer succesfuldt igennem den nuværende model kan blive langt bedre end i dag. Trods et imponerende set-up af rammer og processer som der ydes hver dag til iværksættere, er den samlede bredde af kompetence, kvalitet af rådgivning og sparring igennem en iværksætters spæde liv ganske enkelt ikke nok og afspejler heller ikke visionen om et førende iværksætterland. Vi kan udvikle den danske iværksættermodel til en mere langsigtet og strategisk funderet model, hvor bredden af kompetencer nuanceres og tilbydes fra starten til iværksættere så vores exits stiger.
Mette Neville, Professor og ekstern lektor ved det Erhvervsjuridiske Institut på Aarhus Universitet har gennem 12 år forsket i små (iværksætter) virksomheders vilkår og deler ejer ledere ind i tre grupper. Dem, der gerne vil vækst og lykkes med det. Dem, der har direkte modvilje mod vækst og sidst dem, der gerne vil have virksomheden til at vokse – men ønsker at bevare kontrollen. Resultatet viser også, at får den sidste gruppe af iværksættere ikke tilført de nødvendige kompetencer udefra, f.eks. finansiering, HR, markedsføring osv. så slutter den del af eventyret.
I en analyse fra VÆKSTFONDEN ”Hvad skaber en succes? Profil af succesfulde entreprenører” bekræftes hypotesen om, at sandsynligheden for succes vokser med stifternes hidtidige ledelses- og økonomierfaring og at antallet af års erfaring er tæt korreleret med succes. Her angives det også, at ingen af de adspurgte entreprenører i undersøgelsen prioriterer (HR) ledelse eller økonomi højt. Det er ikke en af motivationsfaktorerne for at stifte en virksomhed.
Fremtidens HR løsning er HR chefer på deltid i iværksættervirksomheder til danske iværksætterprofiler er noget helt unikt hvad angår innovation og visioner. Investorerne og bestyrelsen lægger et meget stort fokus i selve produktet og idéen, dog har langt mindre eller slet ingen interesse for organisations ve og vel (HR). Der er få, der kender til HR nøgletal og HR værktøjerne som skal støtte organisationen, ledelsen og de menneskelige ressourcer igennem enhver virksomheds levetid.
I en aktuel iværksættervirksomhed med 46 ansatte kendte kun 4 medarbejdere til virksomhedens vision, mission og værdisæt og i øvrigt lå medarbejdertilfredsheden på under 50%. Virksomhedens bekendtskaber med rekrutterings- og headhuntere androg i en størrelsesorden som ikke økonomisk hang sammen med iværksætter venture finansieringen – det var bare den eneste vej de kendte.
Med venlig hilsen
CAROLINE FIORI L. TOFT
HRpeople