Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af erhvervs-ejerlejlighed - Hvad skal jeg passe på?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 13. May 07
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er,

Jeg står i den situation at jeg har fundet en erhvervs-ejerlejlighed som jeg stærkt overvejer at købe. Prisen er attraktiv, den kan bruges
til sådan set til alt, og jeg synes at der er stor potentiale i det hvis jeg køber og lejer den ud - har formentlig allerede en som er interesseret
i et leje den. Hvis ikke - så er der ingen ledige lokaler/butikker i området så jeg er rimelig sikker på at jeg sagtens kan finde en til at leje den ud.

Jeg sidder stadig med nogle spørgsmål og det skaber lidt tvivl. Så håber at i kan hjælpe mig med dem:

1) Hvad er fordele / ulemper når man køber et erhvervs-ejerlejlighed (De vigtigste punkter) - Hvad skal jeg passe?

2) Da det er en erhvervs-ejerlejlighed så er der også fællesudgifter på omkring 3K/mdr - Skal jeg se det som en ulempe? Hvis
det ikke havde været en ejerlejlighed så havde denne udgift ikke været der? Eller er helt gal på den?

3) Når/hvis jeg køber dette , og skal til at leje den ud så har jeg brug for en god kontrakt så jeg ikke havner i problemer efterfølgende.
Hvordan og hvorledes kan jeg fremskaffe denne kontrakt? Har nemlig aldrig set eller lavet sådan en kontrakt og vil være meget påpasselig,
så jeg ikke kommer galt afsted.

4) For at købe dette skal jeg selv lægge lidt ud, men skal også låne penge gennem realkredit. Hvordan og hvorledes får jeg optaget lån billigst? Skal jeg bare indhente tilbud fra de forskellige banker/realkreditinstitutter - og vælge den billigste eller? Hvad skal jeg være obs på?

5) Skal jeg være CVR registreret for at kunne købe dette - eller kan jeg som privatperson købe den og leje ud?

6) Skal jeg betale SKAT/MOMS af det husleje som jeg kræver fra min lejer? Hvordan gør jeg det?

Jeg håber virkelig at i kan hjælpe med dette - sidder nemlig og kan virkelig ikke finde nogle svare på dem.

Vh
Iværksætter4Life 

 

Fra Århus
Tilmeldt 23. Jun 14
Indlæg ialt: 168
Fra  Paragraf Advokaterne Skrevet kl. 08:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg tillader mig blot at svare på enkelte af dine punkter. Så er der forhåbentlig andre, der kan hjælpe med de øvrige.

1) og 2) Som ejer af en ejerlejlighed får du medindflydelse på ejerforeningen, som ejerlejligheden ligger i. Men foreningen har også indflydelse på dig og din brug af lejligheden. Over fællesudgifterne betaler du til driften af ejerforeningen og vedligeholdelsen af ejendommen. Så de 3.000 kr. om måneden til fællesudgifter ser jeg ikke som noget problem i sig selv, da det også er med til at dække vedligeholdelsen af din ejerlejlighed.

En risiko som man skal være opmærksom på er, at resten af ejerforeningen formentlig har et flertal, og kan træffe beslutninger som kan påføre dig yderligere omkostninger - f.eks. forhøjelse af fællesudgifter, beslutninger om dyr vedligeholdelse af ejendommen osv. Du kan altså ikke med sikkerhed vide, om fællesudgifterne senere vil stige, og det er du nødt til at have en "buffer" i dit regnskab til at stå imod overfor. Det er også nødvendigt at gennemgå ejerforeningens vedtægter, regnskab og vedligeholdelsesbehov for at få et retvisende billede af foreningen og ejerlejligheden. Du bør have en advokat på ifm. købet. Du er velkommen til at kontakte mig for en god pris.

Til gengæld kan du ikke indrette lejekontrakten til din lejer efter, at du får yderligere omkostninger overfor ejerforeningen. Der kan dog gøres noget ifht. årlige huslejestigninger. 

3) Erhvervslejekontrakten skal laves af en advokat. Du er velkommen til at kontakte mig for en pris. 

4) Indhent nogle tilbud. Kontakt evt. en uafhængig finansrådgiver - se f.eks. www.finanshus.dk

Mvh

Søren

Advokatfirmaet Paragrafadvokaterne

Advokatbistand - Selskabsret - Ophavsret - Lejeret - Erstatningssager - Inkasso

Tilmeldt 13. May 07
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 21:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Søren,

Tusind tak for at du tog tid til at svare på mit indlæg.

Jeg har idag taget kontakt til Nykredit for at indhente et lånetilbud, men de kunne simpelthen
ikke låne mig penge da min indkomst var ikke høj nok. Jeg ville låne omkring 1 mio.

Jeg har forklaret at jeg allerede har fundet en lejer, som ville dække mine låneudgifter og endda lægge nogle penge i min lomme. Nykredit forklarede at de ikke kunne tage risikoen og hvad hvis lejer pludselig ville ud? Så ville jeg havne i problemer med betalingen med den indkomst jeg har og derfor sagde de et nej. 

Jeg tager kontakt til de andre kreditinstitutioner imorgen og håber at jeg kan få bedre svar fra dem, da alt andet vil være en stor skuffelse.

Kan i anbefale nogle banker/kredit firma og hvad hvis jeg får et nej fra dem alle? Skal jeg så bare give op, eller har i nogle forslag som jeg kan gøre brug af ?

Jeg tror nemlig 100% på at det er en rigtig god investering, og vil absolut eje dette erhvervsejerlighed.

Håber i kan hjælpe mig med det, 


 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Iværksætter4life:
6) Skal jeg betale SKAT/MOMS af det husleje som jeg kræver fra min lejer? Hvordan gør jeg det?

momsregistrering er frivillig - du skal betale skat af dit overskud. Det er ikke voldsomt let at tjene på det du vil kaste dig ud i her - og du skal jo også kunne lave regnskab og skat - det er et specialistområde som jeg synes du skal tænke dig pokkers godt om, inden du går ind i det

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. May 07
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tak for dit svar,

Min tanke er at købe og dernæst leje den ud så får jeg dækket mine udgifter såsom banklån mv så at den helst går i nul så jeg ikke har nogle omkostninger ved at eje dette og endda få betalt ejendommen gennem denne lejer. Så efter ejendommens gæld er færdigbetalt så har vil jeg nemlig eje dette og det vil skabe store muligheder for mig.

Jeg har som tidligere skrevet muligvis en interesseret i at leje lokalet (90% sikker), skal lægge de sidste ting på plads, og hvis det skulle gå galt eller noget andet så er jeg sikker på at jeg kan sagtens kan finde en som vil leje den da der er ingen tomme butikker/lokaler i området og der findes over 10-14 forskellige butikker i området.

Du skriver at det er en specialistområde? Vil det så sige at en almindelig bogholder/revisor ikke kunne klare jobbet mht bogføring/skat?
Jeg værdsætter dine meninger/tanker og selvom jeg har skrevet dette ovennævnte hvor vil du stadig mene at det er noget at jeg ikke skal kaste mig ud i ? Er det ikke risikoen værd at tage? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :

jo en revisor vil da givet kunne - men ja det er et klart risiko område. du er med på at dine afdraglånet ikke er en udgift som fradrag - kun renterne 

Hvis du tager en revisor ind over vurderingen og budgettet så er du et skridt videre

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 23:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lejligheder, som jeg lejer ud. 

I en række tilfælde kan det give mening, at lade et selvstændigt selskab stå som ejer af hver enkelt enhed. For hver lejlighed du har, har du et tilsvarende selskab som ejer den lejlighed. Det er nemmere, hvis du skal sælge den, og en enkelt enhed kan ikke trække de andre ned. 

Hvis du udlejer uden moms, og du har momspligtige indtægter i virksomheden, skal der ske en forholdsmæssig momsafregning af nogle generelle poster i regnskabet til eksempelvis administration

Der er altid vedligeholdelsesudgifter, når du har fast ejendom. At der er en forening som håndterer det, er bare fint for dig. Du bør kigge regnskabet grundigt igennem, og se hvilke større poster der evt er i fremtiden, og hvordan de finansielt kan dækkes.

Og som du siger, så banken se på økonomien i projektet. Der er mange ting, der kan gå galt. Du får dem ikke lejet ud. Eller du får dem lejet ud til en, som ikke betaler husleje. Eller du får den lejet ud, til en der smadre den for tusindvis af kroner og går under jorden. De her worst-case scenarier, skal din økonomi kunne holde til.

Tilmeldt 13. May 07
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 20:03
Hvor mange stjerner giver du? :

** UPDATE **

Jeg har fået afklaret nogle ting, og har bedt banken en lån på 60% af summen
af ejendommen, resten vil jeg selv fremskaffe. Jeg får et svar på onsdag om det er
noget jeg kan låne mig til.

Desuden har jeg taget en snak med ejendomsmægleren med et nyt bud og håber
at sælger kan acceptere det. Han vil vende tilbage igen imorgen.

Jeg har også fået en revisor over tingene, som har anbefalet at oprette en ApS da dermed vil jeg ikke vedhæfte personligt, og blive beskattes med en mindre % iforhold til enkeltmand.

Hvis det hele falder på plads vil jeg have en lejer som vil betale cirka 11500,- inkl moms som leje og jeg vil have en månedlig udgift på cirka 6700,- om måneden (herunder fællesudgifter, revisor og banklån). Banklån gældende i 20år.

Synes i stadig at jeg skal kaste mig ud i det ? Eller ser det som en dårlig investering iforhold til de penge/kapital der er tale om?

Så det bliver spændende at se hvad der sker de kommende dage.  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Iværksætter4life:

Jeg har også fået en revisor over tingene, som har anbefalet at oprette en ApS da dermed vil jeg ikke vedhæfte personligt, og blive beskattes med en mindre % iforhold til enkeltmand.
den kan jeg ikke overskue - men jeg husker heller ikke hele tråden. Skal du selv bo i ejendommen så er det generelt ikke god ide at være ejer af det aps da beskatning af lejen normalt bliver meget høj (og skatten er så ja - fordel hvis ikke du hæver privat men det kunne også opnås i enkeltmands VSO)

Hvis det er en rigtig revisor bør du jo være i gode hænder skulle man normalt mene

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. May 07
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Sagen er kort fortalt at jeg skal købe et erhvervsejendom og leje den ud. Så jeg skal ikke bo - men simpelthen leje den ud til en som skal drive en butik.

Der er så mange ting i det, så det gælder om at holde tungen i munden. Har nu næsten brugt 2 uger bare for at undersøge for at træffe de optimale beslutninger, men det er ikke ligetil.

Jeg har allerede en enkeltmandsvirksomhed iforvejen, men så er spørgsmålet om jeg skal købe ejendommen gennem den, eller oprette et nyt ApS selskab og drive den deraf?  

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)