Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål om moms til webshop

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 28. Jan 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino Brugere!

Jeg er en nyopstartet enkeltmands virksomhed i Viborg. Jeg sælger bl.a produkter fra min webside. I den forbindelse har jeg nogle spørgsmål ang. MOMS.

1. Hvis jeg har forstået det korrekt, så skal jeg betale dansk moms (25%) på alt salg jeg laver i min webshop hvis køber er bosat i Europa. Samtidig skal der ikke tilægges nogen moms hvis køber er bosat uden for EU. Er det korrekt?

2. Gælder de samme regler også, hvis produktet bliver sendt direkte til køber fra Kina? Produktet jeg sælger, bliver produceret i Kina og derved er det fordelagtigt for mig at det også bliver sendt derfra. Dvs. at produktet aldrig bevæger sig over Danmarks grænse.

Jeg takker på forhånd for svar. Det er virkelig en stor hjælp!

Venlig Hilsen,
Mikkel Frandsen
Mikkkel Frandsen Design
Kasernevej 8, Viborg
Danmark

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:06
Hvor mange stjerner giver du? :

nu udgør jeg fra det er varer og ikke elektroniske ydelser

1 Dansk moms til alle i Danmark og alle private i EU

   Ingen moms til CVR/momsregistrerede i EU . du skal kontrollere deres momsnummer og at varen forlader DK - du skal momsangive salget som EU salg uden moms

   Ingen moms til nogen uden for EU

Se evt http://johnhannover.blogspot.dk/2015/01/eksport.html 

2 - Ja du skal ha moms på dine fakturaer når du fakturerer kunder efter helt normale regninger men: Det lyder besværligt for kunderne som så skal stå for indfortoldning  betale told og gebyrer - og for de private få lagt lokal moms på også når varen ankommer til dem - Jeg kan slet ikke lige overskue hvordan du lettest kunne gøre det via din eksport registrering som jo er krævet for erhvervsmæssig import til DK - Det kunne en som Ravn nok bedre overskue

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel,

John har forklaret det meste i sit indlæg, så jeg svarer kun på 2eren.

mhfrandsen:

2. Gælder de samme regler også, hvis produktet bliver sendt direkte til køber fra Kina? Produktet jeg sælger, bliver produceret i Kina og derved er det fordelagtigt for mig at det også bliver sendt derfra. Dvs. at produktet aldrig bevæger sig over Danmarks grænse.

Umiddelbart er reglerne identiske. Du skal have en importregistrering, den kan du ikke komme udenom.

Men i forhold til salg til andre erhvervsdrivende som er momsregistrerede skal du være opmærksom på reglerne om trekantshandel, dette ud fra den begrundelse at du indberetter dit salg som listeindberetning i Danmark og varen rent fysisk aldrig kommer indenfor det danske momsområde. I praksis skal du her udover godkendelsen af momsnummeret (det som John henviser til i sit indlæg) lave en listeindberetning, og ud for momsnummeret på din kunde skal tilføje omsætningen i både feltet til omsætning men også trekantshandel.

Næste problemstilling er håndteringen af importmoms og told. Hvis du sender det direkte til dine kunder kan de risikere at skulle stå med disse udfordringer selv, hvilket kan gøre dem utilfredse (Tænker på mig selv som køber fra en webshop, jeg ville ikke købe fra en webshop hvis jeg selv skulle håndtere både importmoms og told)

Så jeg vil råde dig til at benytte et fragtselskab som ordner dette for dig, mange fragtselskaber tilbyder en service (mod betaling formoder jeg) hvor de håndterer både importmoms og told, hvorefter dine sender samlede opgørelser til dig og dermed holder dine kunder udenfor problematikken. 

I forhold fradrag har du stadig fradrag for importmoms, også selvom varen aldrig fysisk kommer til Danmark. Fradraget giver først problemer, hvis du køber en vare i et EU-land og varen rent fysisk aldrig forlader det EU-land.

OBS; Uanset hvem dine kunder er så er det dit ansvar varen krydser grænsen til det land hvor din kunde bor eller har sit momsnummer. Så sørg altid for at have kopi af fragtbrev eller lign.

Fra Roskilde
Tilmeldt 10. Jun 13
Indlæg ialt: 441
Skrevet kl. 08:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

1 Dansk moms til alle i Danmark og alle private i EU

Enig i dansk moms til alle i Danmark, MEN pr. 1/1 2015 er det købers land der afgør momssatsen, så sælger du til England, for eksempel, skal du kun opkræve 20 % moms (i stedet for 25 %).

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Kristoffer - Serverfruit:
Enig i dansk moms til alle i Danmark, MEN pr. 1/1 2015 er det købers land der afgør momssatsen, så sælger du til England, for eksempel, skal du kun opkræve 20 % moms (i stedet for 25 %).

Sikken en gang sludder........ 

Det gælder kun ved salg af tele- og elektroniske ydelser og radio- og tv-spredningstjenester, der sælges til private forbrugere.

Fra Roskilde
Tilmeldt 10. Jun 13
Indlæg ialt: 441
Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Kristoffer - Serverfruit:
Enig i dansk moms til alle i Danmark, MEN pr. 1/1 2015 er det købers land der afgør momssatsen, så sælger du til England, for eksempel, skal du kun opkræve 20 % moms (i stedet for 25 %).

Sikken en gang sludder........ 

Det gælder kun ved salg af tele- og elektroniske ydelser og radio- og tv-spredningstjenester, der sælges til private forbrugere.

Beklager, der havde jeg ikke lige fået set mig ordentligt for. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Men i forhold til salg til andre erhvervsdrivende som er momsregistrerede skal du være opmærksom på reglerne om trekantshandel,

Momsmæssigt kan du ikke tale om trekantshandel når den ene part er hjemmehørende uden for EU. Så nej de regler kan ikke bruges her.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan vil du så rent praktisk løse den problemstilling at varen aldrig kommer indenfor det danske momsterritorium?

Tænker bare det giver en problemstilling i forhold til hvilket land der har ret til salgsmomsen. 

Tilmeldt 28. Jan 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Produktet sælges 99% af tiden til private kunder - ikke erhvervsdrivende. Betyder det at trekantshandel ikke er gældende?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :

trekantshandel er inden for EU så privat eller erhverv vil mig bekendt ikke være trekantshandel  - når leverandør er Kina - men stadigt ser jeg det slet ikke fungere at private i Europa skal modtage - fortolde og behandle varer fra Kina - hele toldproceduren og evt retur - det ser jeg som dødsfødt projekt.

Jeg vil stadigt også mene at når dit DK CVR står som sælger og da DU fakturer kunden, så skal du fakturere en privat kunde i EU MED moms også selv om varen sendes fra Kina -men jeg er sikker på Whiskey har det præcise svar

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)