Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forsvundne debitorer

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 10. Oct 11
Indlæg ialt: 702
Fra  Dinero Skrevet kl. 20:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders

Du har ret, det er et dårligt eksempel med restbeløbet i DKK. Vi skal nok få rettet guiden til i næste uge.

Men hvis jeg forstår din "case" rigtig, så kan du stadigvæk følge guiden. Du skal dog først klikke ind på fakturaen og klikke på "Registrer betaling" knappen.

Så vil popup'en "Registrer betaling" bliver vist, og her kan du se det beløb i DKK du mangler for at udligne fakturaen, se her:


Nu da du kender restbeløbet i DKK, kan du følge guiden.

Dinero - Danmarks nemmeste regnskabsprogram - Få en gratis konto på dinero.dk

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej David,

Jeg tror du har misforstået casen. Der er ikke noget restbeløb, da beløbene i de fremmede valutaer er blevet betalt.

I dit eksempel ovenfor mangler kunden at betale USD 19,88 - det er ikke tilfældet her.

Problemet er, at det er et andet beløb jeg modtager i DKK pga. valutakursens ændring, end det beløb jeg burde modtage, såfremt fakturaen var blevet betalt straks ved udstedelsen.

Det beløb, der oprettes på kontoen for debitorer, i DKK, ved fakturaens udstedelse, er forskelligt fra det jeg modtager ved fakturaens betaling.

Og så opstår der en ubalance på debitorkontoen.

Denne ubalance må kunne konteres på en konto for valutakursdifferencer.

Vil jeg mene.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :

ja kursforskel mellem valuta på udstedelse og betaling køres via valuta diff

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 11
Indlæg ialt: 702
Fra  Dinero Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Nielsen:
Jeg tror du har misforstået casen. Der er ikke noget restbeløb, da beløbene i de fremmede valutaer er blevet betalt.

Jo, restbeløbet er jo netop kursdifferencen. Så når du klikker ind på fakturaen, som beskrevet i mit sidste indlæg, kan se hvad kursdifferencen er i DKK. Og det beløb skal du udligne i kassekladden, som beskrevet i guiden. Guiden beskriver netop hvordan du bogføre det beløb på kontoen "valutakursdifferencer".

Dinero - Danmarks nemmeste regnskabsprogram - Få en gratis konto på dinero.dk

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej David,

Der er IKKE noget restbeløb.

Kun i fald kunden ikke betaler hele beløbet i SEK eller i NOK, vil der opstå en restbeløb.

Eksempel: Fakturaen lyder på SEK 600, kunden betale SEK 595, restbeløbet er SEK 5. 

Dette er ikke tilfældet i min case.

Mine kunder betaler det fulde beløb i deres egne valutaer, fx SEK.

Problemet er, at idet fakturaen på SEK 600 udskrives, oprettes vedkommende som debitor med fx DKK 480,- (hvis man får 0,8 DKK pr. SEK.)

Når kunden så betaler SEK 600 to uger efter fakturaen er udskrevet (hvor kursen er faldet til 0,78 DKK pr. SEK), så får jeg kun DKK 468,- på min konto.

Det dannes der ikke noget restbeløb af i Dinero, da de SEK 600,- jo er blevet betalt!

Det der så sker, i Dinero, er, at kontoen med debitorer, på DKK 480,- kun udlignes med 468,- hvorefter der er en difference på DKK 12,- - selvom fakturaen nu står som værende betalt (hvilket den også er). Der er dog stadig 12 kroner for lidt på debitorkontoen og 12 kroner for lidt i banken.

Denne kursdifference figurerer ingen steder i Dinero.

Kan jeg blot bogføre denne kursdifference, som jeg foreslår, eller giver det problemer andre steder?

Guiden beskriver ikke det du siger - guiden beskriver hvordan et restbeløb i DKK bogføres. Jeg kan ikke få restbeløb i DKK af fakturaer, der betales i SEK og hvor hele beløbet i SEK betales.

Jeg vil meget gerne lave en video og sende den til dig, David, hvis formuleringen ovenfor er uklar.

/anders

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Nielsen:

Problemet er, at idet fakturaen på SEK 600 udskrives, oprettes vedkommende som debitor med fx DKK 480,- (hvis man får 0,8 DKK pr. SEK.)

Når kunden så betaler SEK 600 to uger efter fakturaen er udskrevet (hvor kursen er faldet til 0,78 DKK pr. SEK), så får jeg kun DKK 468,- på min konto.

Det dannes der ikke noget restbeløb af i Dinero, da de SEK 600,- jo er blevet betalt!

Det der så sker, i Dinero, er, at kontoen med debitorer, på DKK 480,- kun udlignes med 468,- hvorefter der er en difference på DKK 12,- - selvom fakturaen nu står som værende betalt (hvilket den også er). Der er dog stadig 12 kroner for lidt på debitorkontoen og 12 kroner for lidt i banken.

jeg forstår det ikke - men er heller ikke så vågen. Hvad gør du? Du laver en faktura på ?? 600 Sek - Du kan mig bekendt ikke lægge 600 sek ind i dinero når du kører dansk valuta for alt andet - er det sådan det sker?

Du må lave faktura som bogføres i DKK så du bogfører i dit fald 480 DKK - ellers kommer den ikke korrekt ind i Dinero - det vil vel kræve faktura i DKK eller - bogføring af faktura i DKK på andet vis som jeg ser det ellers får du en udestående debitorer som er blandet dkk og sek? (nej jeg må nok forstå dig forkert)

Hvis den er bogført med 480 dkk og kunden grundet valuta betaler 468 så mangler der nu at blive betalt 12 kr og dem booker du nu som betalt mod valutakurs difference konto

Sådan ville jeg i alle fald se det

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

@john,

Man kan sagtens lave fakturaer i SEK, som man sender til svenskere i Sverige.

Dinero omregner beløbet til DKK idet fakturaen udstedes, og dette beløb bogføres.

Når kunden så betaler, i SEK, er valutakursen ændret. Så selvom kunden betaler hele beløbet i SEK (hvorved der ikke kan opstå noget restbeløb), får man tit lidt mere eller mindre ind på kontoen end det Dinero omregnede til, da fakturaen blev dannet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Nielsen:

Man kan sagtens lave fakturaer i SEK, som man sender til svenskere i Sverige.

Dinero omregner beløbet til DKK idet fakturaen udstedes, og dette beløb bogføres.

 aha smart - så forstår jeg - det må så betyde at den så godt nok udligner faktura 100% MEN der står stadigt noget tilbage på tilgodehavender . er det sådan?

I så fald bare bogfør det beløb mod konto for kurstab/reguleringer - det vil i alle fald lovmæssigt være fint nok

Det ville være fint hvis dinero ved afbooking af kontant - spurgte hvad det blev i dkk - og selv udlignede mod valuta diff op og ned så tilgodehavender blev korrekt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 11
Indlæg ialt: 702
Fra  Dinero Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders

Anders Nielsen:
Der er IKKE noget restbeløb.

Jeg er helt med, det er blot et spørgsmål om ord... Så lade mig her prøve at omformulere mig:

Først, alt i Dinero bliver omregnet til DKK (som du også selv skriver i et andet indlæg). Så lad os tage dit eksempel.

Du laver en faktura til en svensk kunde på 600 SEK, hvilket Dinero bliver omregner til 480 DKK. Så lige nu ser Dinero det som om at du har et udestående på 480 DKK. Din kunder overføre så 600 SEK til dig, men pga. kursudsving lander der kun 468 DKK i din bank. Så langt så godt...

Nå, men du klikker nu ind på fakturaen og indtaster det beløb du har fået i din bank (468 DKK). Dinero forventer 480 DKK for at give fakturaen statusen "Betalt". Derfor er der tale om et "restbeløb" på 12 DKK. Jeg er med på at din kunde har betalt hvad han skal, så restbeløbet er altså ikke et tilgodehavende hos din kunde, men en kursdifference. Så når jeg bruger ordet "restbeløb" mener jeg blot at Dinero mangler et DKK beløb for at se fakturaen som udlignet.

Og det er så her jeg igen vil anbefale dig at følge mit indlæg, som viser dig hvordan du finder restbeløbet (kursdifferencen). Og når du har den, så følg vores guide, som beskriver hvordan du bogfører kursdifferencen (i dette tilfælde 12 DKK) på kontoen "valutakursdifferencer". Guiden er netop lavet til dit tilfælde, hvor der opstår et "restbeløb" pga. kursudsving.

Håber det giver mening. :)

Dinero - Danmarks nemmeste regnskabsprogram - Få en gratis konto på dinero.dk

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 11
Indlæg ialt: 702
Fra  Dinero Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:
Det ville være fint hvis dinero ved afbooking af kontant - spurgte hvad det blev i dkk - og selv udlignede mod valuta diff op og ned så tilgodehavender blev korrekt

Du har helt ret John, og det er også på vores to-do. Lige nu skal man en tur forbi kassekladden for at udligne en faktura med kurstab.

Dinero - Danmarks nemmeste regnskabsprogram - Få en gratis konto på dinero.dk

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)