Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Værdisættelse af firma i kroner og ører.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 20:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg vil gerne forsøge at værdisætte mit firma i kroner og ører. 

Forhistorien er den at jeg og konen er ved at se om vi kan købe hus. I den forbindelse skal alle vores aktiver måles mod vores gæld for at beregne hvor meget vi kan låne til et hus. 

I den forbindelse får jeg så at vide fra banken (som også er min bank til firmaet) at de anparter jeg har i virksomheden tæller som værdi ligesom aktier eller andet. Det er meget vigtigt at slå fast at dette altså ikke handler om at give pant i anparterne til banken ! ! For det kommer ikke til at ske!

Der er flere måder at værdisætte på, jeg har tidligere brugt tommelfingerreglen: gennemsnit af de sidste 3 års omsætning = prisen +/- 

Spørgsmålet er om jeg overhovedet kan værdisætte virksomheden når jeg ikke har et årsregnskab endnu (det har jeg først til september). 

Der er mange faktorer der spiller ind, virksomheden er i vækst og det spiller jo også ind. Men et forsigtigt estimat kunne jo være at sige den omsætning jeg har haft indtil videre vil være den samme de næste 6 måneder. Dvs hvis jeg har omsat for 300.000.- nu kan jeg jo et eller andet sted trygt estimere at årsomsætningen vil være 600.000.- . Det kan jeg fordi de første par måneder gik lidt sløvt. De 250.000 af de 300.000 i omsætning ligger faktisk i de sidste 2½ måned 14. 

Så er problemet jo at jeg ikke kan gå 3 år tilbage i tiden. Men hvis jeg laver et forsigtigt estimat burde jeg vel kunne sige at virksomheden bør have en årlig omsætning på 600.000.- (det er lavt sat). 

Derfor har virksomheden over de sidste 3 år en gennemsnitlig omsætning på 0+0+600.000.- / 3 = 200.000.- 

200.000.- bør i min optik så være virksomhedens værdi. 

Aktiver bør vel lægges oveni og her er der tale om aktiver for små 100.000.- (nogle dyre pc´ere, borde, stole, inventar, diverse udstyr osv). 

Goodwill ved jeg ikke om man kan regne på her, men jeg ved at der er ordrer i bogen for over 200.000 i skrivende stund. 

Så spørgsmålet er hvordan ville i værdisætte, og er det overhovedet realistisk at gøre det efter så kort levetid ?

Mvh

Ruben

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 20:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Med mindre din omsætning = dit overskud , har prisfastsættelsen intet med omsætning at gøre ( eller i hvertfald meget meget lidt).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:36
Hvor mange stjerner giver du? :

alt er muligt men det er klart vanskeligt og du skal jo ha overbevist banken om din beregning

Omsætning er jo negativ goodwill hvis man taber penge på den - så det er i første omgang resultat som siger noget om goodwill - og overskud nedsættes så i normal goodwill værdi med en normal indtægt

Det betyder i princip - at hvis dit firma giver et overskud FØR løn til dig selv på 250.000 kr så er goodwill alt andet lig et rundt 0. Det skyldes jo at firmaet kun har værdi, hvis det kan give en indtjening der er højere end det du kunne få ved stå i kassen i føtex for nu at trække det lidt skarpt op

Med andre ord, under 250.000 før løn er ikke noget der giver goodwill. Så er vi henne i noget med aktiverne (som nok vil blive vurderet i forhold til en realisation kunne man frygte mere end fuld pris som going-concern i den beregning banken vil se på) 

At overbevise dem om, at du næste år ex har overskud på 500.000 før løn til DIG (eller 250.000 efter du f.eks. har hævet 250.000 kr selv - vil så kunne udløse en goodwill som skud på tasken  (der vil ofte være en kapitaliseringsfaktur) vil kunne lande mellem 100.000 og 300.000 som jeg lige ser det i en gammel goodwill beregner - men normalt vil man ha 3 år med i sådan en beregning og ikke ½ ?

med kun ½ år vil det let ende ud i kig på resultat NU og - stoler banken på det er korrekt beregnet og se om det giver overskud. Gør det det - så nok noget med at se hvad egenkapitalen så er NU og måske tage det som værdien.

Hvad de vil med værdien uden at tage pant i aktierne er lidt tåget, for det kan de ligesom ikke bruge til noget synes jeg.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Gns af forventet og historisk resultat før renter minus din egen løn x 5, kunne være en metode :)

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Spændende snak, og spændende alternativer og info der kommer. 

John-> banken skal lave en balance på mig og konen, forstået på den måde at man fra bankens side som tommelfingerregel siger at lån til hus kræver at usikret gæld max er 100.000.- kr når man har modregnet alle aktiver, eksempelvis arvegods, møntsamlinger, biler der er betalt, værdipapirer (og det er værdipapirer jeg lige fikserer på her). 

Så det er egentlig bare for at lave et regnestykke på aktiver kontra gæld. Om aktiverne så skal være let omsætlige eller ej er ikke et krav. 

Så hvis vi samlet har en usikret gæld tilsammen på eksempelvis studielån på samlet 200.000.- kroner kan jeg fratrække min gamle BMW (hobby bil) der har en værdi på 65.000.- (den sum den er kaskoforsikret for). Så er den usikrede gæld vurderet til 135.000.- samlet. 

Jeg forstår heller ikke lige hvad de vil med det, men jeg tror de bruger det som en indikator fremfor at bruge tallene direkte og konkret til en beregning.

Kan jeg argumentere mig frem til at Daltek har en værdi på 100.000 er jeg sådan set tilfreds.

Tilmeldt 21. Sep 14
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror desværre det er urealistisk at din bank vil vurdere værdien af dit nystartede IVS med stiftet kapital på 200 kr. ud fra dit budget.

Især hvis omsætningen er baseret på din viden/aktive deltagelse i virksomheden, vil de nok kigge mere på hvilke omsættelige aktiver der er i virksomheden.

Tilmeldt 9. Sep 14
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Husk at det ikke er tilstrækkeligt at medtage dine aktiver, husk også gælden (passiverne) i din virksomhed. Derudover kan du aldrig opgøre din goodwill, før din virksomhed bliver Solgt. Goodwill afhænger af hvilken pris en køber vil give, og den ikke opgøre før et evt. salg

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Virksomheden er ikke død hvis jeg ikke er der, der er to ansatte p.t der nemt kan servicere vores kunder. I bund og grund vil en hvilken som helst person der har kendskab til at drive en virksomhed kunne sætte sig i min stol. 

Skulle jeg ikke være der mere betyder det dog at virksomheden vil miste ressourcer i forhold til det vi laver, altså rent arme og ben. Jeg gør det p.t ud for ca en ½ medarbejder da min tid selvfølgelig er delt ud i flere funktioner herunder tovholder og planlægger. Men de ting ville en hvilken som helst anden som sagt også kunne udføre.

Så kapaciteten ville blive reduceret med ca 17% hvis jeg solgte virksomheden, ikke noget de andre ikke kunne løbe lidt hurtigere for at nå, eller man kunne ansætte en mand mere og øge kapaciteten på bundlinjen.

Der er ikke gæld i virksomheden, alt er købt og betalt kontant hvilket også bibringer en del aktiver.

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår ikke helt hvordan man værdisætter en virksomhed i vækst via overskud. Der er jo ikke noget overskud hvis ellers virksomheden drives "korrekt" da et eventuelt overskud løbende vil blive investeret i netop vækst delen. 

I så fald er en virksomhed først noget "værd" når ledelsen lader virksomheden køre på frihjul og det giver jo ingen mening.

I min optik kan man alene vurdere værdi på virksomheder på den måde hvis der er tale om virksomheder af en vis alder.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan det tænkes at det banken efterspørger er en balance der viser forholdet mellem aktiver, egenkapital og gæld p.t. i din virksomhed.

Som jeg forstår det så er din virksomhed forholdsvis ny, og derfor er værdien udover de fysiske aktiver også begrænset, medmindre du sidder med et helt specifikt egenudviklet produkt/koncept, som andre ikke umiddelbart kan kopiere. Det bør banken også være klar over.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)