Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spionage inden for virksomhed?

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer

Jeg er ude for et dilemma i min virksomhed, som jeg ikke rigtig ved, hvordan jeg skal tackle lige nu her. Vi har en medarbejder i vores virksomhed, som arbejder i en butik i København, hvor han styrer butikken og får den til at løbe rundt i den daglige drift. Vi skulle så gøre butikken rent og reinstallere nogle computere, da han havde glemt at lukke en samtale ned på skype, vi skimmede det lige kort, hvorefter det slog os, at det var selve os i firmaet han omtalte i samtalen. Vi rullede så op, ved godt det ikke er helt i orden at læse andres samtaler, men da vores fortrolige oplysninger florerer i samtalen, kunne vi ikke lade vær. 

I selve samtalen var der sendt oplysninger om vores leverandører, vores forskellige profit og avancer og kvaliteter på vareprøve osv, samtidig er der også sendt nogle fortrolige oplysninger fra vores virksomheds økonomi system. Personen i den anden ende, arbejder for en konkurrende virksomhed fandt vi ud af, men det var ikke for den anden virksomhed han gjorde det, de to gutter havde tænkt sig at starte noget selv, hvorfor de skulle bruge alle vores kontakter og leverandører, tal osv. I samtalen fremgår det tydeligt, at de var i gang med at starte noget selv, samtidig med vores medarbejder arbejdede for os og stjal følsomme informationer. 

Hvordan tackler man sådan en situation, i hans kontrakt står der naturligvis noget 'standard' med tavshedspligt, men der må da være nogle regler og lover for at videregive følsomme data eller anvende dem på denne måde?

Hjælp please. 


 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :

ja det er klart afskedigelsesgrund  og kan også være noget der giver erstatningspligt. Man har loyalitets pligt som ansat og må slet ikke videregive oplysninger man i sin egenskab af betroet medarbejder får adgang til

Det er en ganske så alvorlig sag. Jeg tror ikke I får bøvl ved at I har set hans samtale ud fra din beskrivelse - Få det dokumenteret og UD med gutten med det samme. Man kan leve med "dumme" medarbejdere men iloyalitet er det værste der findes i den sammehæng. Jeg har drønet folk på flere niveauer (faktisk Adm dir en gang) ud på sekundet i mine lidt for mange år i business - for illoyalitet - sjældent, men jeg ved næsten intet værre

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John H.
Mange tak for dit svar.
Jeg er klar over, at det er afskedigelsesgrund, men der hvor jeg vil hen er, om det er strafbart det han har gjort?
En ting er, at han videregiver det, men en anden ting er, at han bruger os for at samle informationer, for derefter at starte sit eget. Men ja du har ret, det er en virkelig ubehagelig følelse, når man har lukket personer ind, også de gør dette bag ens ryg.  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:49
Hvor mange stjerner giver du? :

ikke politi strafbart som jeg ved det -fængsel og pisk - men pådrager erstatningsansvar gør det absolut

Jeg havde en direktør for datterselskab i Schweiz som trak prislister ud - indkøblister og mens han var direktør, tilbød de ansatte job i hans nye herlighed

Da vor IT opdagede det, var jeg med fly i Kloten Zuriich kl 10 næste dag og kl 12 var han ude - efter at ha lagt nøgler, mobiltelefon, computer  og sat bilen hos os

det tog 10 minutter - og JA vi fik den sjov dom mod os i Schweiz for en fodfejl   5000 CFR som vi åd uden at anke - OG sjovt nok fortrsød manden og idag er han faktisk samarbejdspartner og ja - Ven. 

Min holdning til illoyale medarbejdere er 0 tolerance Big Smile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 00:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er en grov misligholdelse af asættelsesforholdet, og bør kunne resultere i en bortvisning.

det er nemt at lave små fodfejl i disse sager, og var det mig ville jeg lige konferere med en advokat.

Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 00:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad mener du med, at det er nemt at lave små fodfejl i disse sager? :)

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 01:01
Hvor mange stjerner giver du? :

At såfremt det ikke foregår helt efter bogen, såkan dine handlemuligheder begrænses. dermed ikke sagt at du har ret til at bortvise vedkommende, men at såfremt du overvejer et efterspul, så er det afgørende at tingene er foretaget korrekt.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 01:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Dermed ikke sagt at du ikke har ret til......

skulle der have stået :)

Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 01:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Når du siger, at tingene måske ikke er helt efter bogen, refererer du så til delen med, hvordan vi anskaffede informationer om samtalen? 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 01:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, jeg refererer ikke til det du har skrevet, men til det som kommer nu hvor I skal handle :)

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)