Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af depositum og forudbetalinger

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København Ø
Tilmeldt 18. Feb 09
Indlæg ialt: 786
Fra  Cubix IsTilFest.dk Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg har et firma der laver studenterkørsel. Jeg har et spørgsmål i forbindelse med bogføring.

Det er sådan, at vi modtager betalinger af flere rater. Nogle kunder betaler over 2 gange, andre over 4 gange. Vi står i den heldige situation, at vores produkt er så eftertragtet, at vi modtager første betaling 1-1,5 år før (Indimellem 2 år før). Det betyder, at vores regnskaber kan se lidt skæve ud, hvis ikke vi gør det rigtigt. Vi har benyttet os af excel førhen til vores regnskaber, men skal skifte til Dinero nu.

Så vidt jeg har forstået, skal der oprettes en konto man kan kalde 'Forudbetalinger fra kunder'. Her skal betalingerne så bogføres. Når vi så når til selve afviklingen af denne vogntur, så skal vi bogføre hele omsætningen på den 'rigtige' omsætningskonto. Men hvordan gør jeg dette helt lavpraktisk i Dinero? Og udgifterne skal jo også afholdes i de rigtige regnskabsår, så hvordan foregår det?

Dbh Lars Østergaard

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er korrekt, at du skal oprette en konto under aktiver til forudbetalingerne. Når fakturaen afregnes, er det almindeligt salg, men det er denne konto, som modposteres. Ikke bank el.lign.
Det er mig bekendt ikke nødvendigt, at udgifterne afholdes i samme år som indtjeningen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:59
Hvor mange stjerner giver du? :

54000 i status er deposita og må være fin nok at bruge 

Fakturerer du dem med moms også for forudbetalingen som jeg formoder, så bogfører du vel som salg med moms - med bank som modpost - og så ville jeg i kassekladde bogføre det fra salgskonto omsætning for beløbet UDEN moms - ned på depositum (kredit salg = minus tal - og debet depositum) Når du så udfører kørslen, ville jeg igen bogføre det tilbage på salgskontoen -- kredit depositum debet salg MEN pas nu på her at den konto i salg så ikke automatisk tager moms ind - så det skal tilbage på salg UDEN moms - enten ved at undertrykke moms eller en ny konto i salg uden moms - ex kaldet  depositum taget ind

Jeg ville ha det ned på depositum og væk fra indtægt hvis det er penge du får 1,5 til 2 år inden du udfører arbejdet af to hovedårsager

1 - pengene er vel strengt taget ikke dine før du også leverer tjenesten - Nogen kunne måske skulle refunderes - enten fordi du ikke ville ta fuld pris hvis noget gik galt for dem der bestilte - kulance eller andet, eller for det fald at du slet ikke kunne levere om 2 år - alt kan ske -

2- Hvis du tager dem ind som salg i 2015 og først leverer i 2017 så er det efter min mening ikke nødvendigt eller korrekt at betale skat af dem som indtægt 2015 - 

DET her er skrevet lige ud af hovedet så jeg kan ha tænkt et eller andet galt - så vent lige og se om klogere hoveder brokker sig Big Smile

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :

@john,
Du får det forlerte fortegn på her (debet/kredit). Der er tale om en forudbetaling fra kunde, hvilket hører til under passiverne. Kender ikke dinero indgående og kan ikke komme med forslag til konto, evt. Hvis der findes noget forudbetaling/periodeafgrænsningspost under passiver?
Hvis i bruger faktura funktion fra dinero kan i lave en alm. Faktura hvorved det indgår med moms og salg. Efterfølgende laver i en korrektion i kassekladde DEBET på omsætningen og kredit forudbetalt/periodisering i passiver. I bør holde styr på disse i en særskilt regneark/afstemming, så i ved hvis penge deposita i har stående.
Når endelig faktura skal køres laver i en slut faktura fx.
Total ydelse 10.000,-
Forudbetalt -7.500
Faktura total 2.500 hvilket så kommer korrekt ind. (Eksempel regnet ex.moms - dette skal dog regnes med ved hhv. A-conto/deposita opkrævning og slut faktura, baseret på faktura total ex moms). Efterfølgende indtægtsfører i vha. Kassekladden, debet forudbetalt/periodisering og kredit omsætning (dette er der allerede etalt moms af ved opkrævning, så husk undertrykke evt auto moms!)

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Cef:
Du får det forlerte fortegn på her (debet/kredit)
ja vist tak - men ellers har vi samme metode Sad  Jeg kan ikke selv finde ud af at undertrykke moms i min test dinero - så evt lav en konto uden

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)