Jeg har stiftet mit ApS Selfesteem, som producerer og skal sælge trænings tøj til gravide og til store piger (Stadig igang med produktion!). Tilhørende er jeg ved at lave en trænings guide der bliver koblet til hjemmesiden, hvor jeg rådgiver om træning på skrift, dog ikke som personlig træner!
Spørgsmålet er så:
Da jeg er igang med fitness instruktør kurset, så jeg kan få en bredere viden omkring træning, så jeg vil kunne give en bedre trænings guide. Må firmaet betale det kursus, eller er det egen betaling? :) Jeg vil senere tage kursus som diætist og personlig træner, men jeg vil først have mere viden, inden jeg vil kalde mig personlig træner.
Uddannelse der øger dine kompetencer er ikke fradragsberettiget (det ville fx medføre, at alle studerende på universitet, handelshøjskole mv. havde en lang række fradrag, og det ønsker man ikke).
Til gengæld er vedligeholdelse af kompetencer fradragsberettiget. Dvs. at når du først har taget en uddannelse og senere vil holde dig ajour, så vil et "vedligeholdende" kursus være fradragsberettiget.
er ikke sikker på hvad du mener - men firmaet må - hvis det er en personlig virksomhed betale alt det vil bare via mellemregning. Er det et selskab må det ikke
Der er ingen grund til at lade firmaet betale da hverken udgift eller moms giver fradrag for et sådan kursus
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Altså: Hverken virksomhed eller selskab må trække kursus for ny viden som her fra - hverken i udgift eller moms
Personlig virksomhed må betale alt det som den vil via mellemregning (som jo ikke påvirker resultat og skat) da det bare er i princip "lån" fra virksomheden
Et selskab må intet betale til ejeren ud over løn eller udbytte - Det vil være aktionærlån og ulovligt. Er det til en ansat, må selskabet eller virksomheden ligeså - gerne betale, men skal så bogføre UDEN moms OG lave skatteregulering hvor beløbet lægges til resultatet igen, da der jo ikke er fradrag for det. Her kan så komme problem ind hvis det ses som personale gode der så også skal opgives til skat som løn - men den er lidt længere. Firmaer må ikke erstatte løn med betalt uddannelse i sagens natur
Jeg er enig i, at man som ejer/direktør bør holde sig væk fra at betale sådanne tænk, da det grundlæggende bliver betragtet som en privat interesse.
I forhold til Johns indlæg vedr. Medarbejdere har vi for noget tid siden diskuteret netop dette og det virker til, at praksis har ændret sig noget over de seneste år. LL 31 giver generelt relativt frie rammer for, at uddanne medarbejdere i det omfang, dette har erhvervsrelevans for medarbejderen. http://www.tax.dk/jv/ca/mobile/C_A_5_4.htm
I forhold til Johns indlæg vedr. Medarbejdere har vi for noget tid siden diskuteret netop dette og det virker til, at praksis har ændret sig noget over de seneste år. LL 31 giver generelt relativt frie rammer for, at uddanne medarbejdere i det omfang, dette har erhvervsrelevans for medarbejderen. http://www.tax.dk/jv/ca/mobile/C_A_5_4.htm
og det gir jo tilmed fornuft - at HVIS arbejdsgiver anser det for godt for selskabet - så er det fradrag dog givet ikke f.eks. en ny ansat som kosmetiksælger der får betalt fuld læge uddannelse. Tag en revisor på - if in doubt
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Mange tak for jeres gode svar! Den bliver selvbetalt :)
Jeg er enig i, at man som hovedaktionær skal være opmærksom på hvilke udgifter firmaet afholder for en. Det er SKAT der skal påvise, at udgifterne er afholdt i aktionærens egen interesse. Kan du argumentere for at udgiften er afholdt i dit firmas interesse så vil der være mulighed for fradrag. Alternativt kan du bede om bindende svar for SKAT.