Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

vareforbrug eller varelager?!?! hjælp!

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra aalborg
Tilmeldt 17. May 09
Indlæg ialt: 66
Fra  piraf.dk Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er lige blevet selvstændig og skal nu til at lave regnskab, som ikke er min stærke side men har prøvet at sætte mig ind i det så godt som muligt, men jeg er så meget i tvivl om vareforbrug og varelager. Jeg køber stof ind som jeg syr tøj af og sælger og er så meningen at jeg også vil sælge stof, da jeg skal købe en del ind af gangen. Jeg har så fået at vide at når jeg så f. eks køber stof for 3000 kr, så skal det under vareforbrug, men det er jo slet ikke det jeg læser mig frem til her, eller er det mig der helt har misforstået?

Håber der er nogen der kan skære det ud i pap for mig :)

På forhånd tak

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 1202
Fra  Cartoonkids.dk Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil mene at hvis du køber en rulle stof, for at sælge den videre, så skal den registreres på dit lager. Det kan du se her hvordan du gør - hvis du bruger Dinero https://dinero.dk/support/hvordan-handtere-jeg-varelager-og-momsen-hertil/ 

Hvis du køber stof hjem, for at klippe stykker af løbende, for at lave tøj af det - så er jeg faktisk i tvivl. Så vil jeg tro det hører under udgifter - men for en sikkerhedsskyld, må du heller vente til der er nogle som er mere sikker end jeg er :)

- Kim -

www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer

Fra aalborg
Tilmeldt 17. May 09
Indlæg ialt: 66
Fra  piraf.dk Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar og linket, så ved jeg da hvad jeg skal gøre hvis det skal registreres som lager :)

Tilmeldt 24. Dec 12
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Når du køber stoffet hjem lagerfører du det. Først når du har syet noget tøj OG solgt det trækker du stoffet ud af lageret, hvilket du gør via vareforbrugskontoen.

Bogføringen ser således: 

du har købt noget stof : debet varelager , kredit bank ved kontantkøb eller kredit kreditor ved et kreditkøb. 

Når du så sælger noget stof og varen er leveret til kunden kreditere du lageret for det antal meter du har brugt og debiterer samme beløb under vareforbrug. 

Det et du nok har hørt om er at nogen vælger at nogen vælger at bogføre alt varekøb under vareforbrug i løbet af året. Disse korrigere for dette ved at tælle lageret op som minimum sidst på året og flytter værdien af deres fysiske lager væk fra vareforbrugskontoen.

Fra aalborg
Tilmeldt 17. May 09
Indlæg ialt: 66
Fra  piraf.dk Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

tak for dit svar. Men kan jeg så ikke gøre som du beskriver til sidst?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Tanja,

Du kunne evt. dele din stofrulle ind i enheder a "meter" og lagerføre en rulle som eks. 100 meter.

Derefter trækker du af dette lager hver gang du laver et salg (tager a rullen). Eks. sælger 3 meter ud af de 100. Så går lageret ned på 97.

Men en anden mulighed er også at du laver en gennemsnitsbetragtning af dit varelager. Dvs. blot har en konto du kalder "stof" og så bogfører beløbet du køber stof for der... eks. DKK 3000

og når du så laver status, så ser du at du har en halv rulle tilbage hvilket svarer 3000*0,5.

Det komme lidt an på dit sortiment og hvor ofte du køber ind til lager, hvad der er nemmest og smartest at gøre.

For det bliver ret kompliceret hvis du i dag køber en rulle "sort" til kr. 3000 for 100 meter og så i maj måned køber en ny rulle af samme type (men pga prissstigninger) nu betaler kr. 5000 for 100 meter.

For hvad er 1 meter så værd på dit lager? :)

Jeg vil anbefale at starte i det simple.

Mange hilsner

David

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :

tanja:
tak for dit svar. Men kan jeg så ikke gøre som du beskriver til sidst?
jo men så ved du jo ikke hvad dit resultat faktisk er efter juni - da du jo ikke har reguleret for lager andet end 31/12  - men skattemæssigt og alt andet JO 

Jeg ville gøre det mindst per kvartal for at ha overblik

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra aalborg
Tilmeldt 17. May 09
Indlæg ialt: 66
Fra  piraf.dk Skrevet kl. 01:07
Hvor mange stjerner giver du? :

det giver ret god mening det i skriver. og det kan jeg virkelig godt se hvis man har et stort varelager, men jeg skal ikke ud at købe 50 forskellige ruller stof, men vil købe lidt af gangen. Det er jo meget billigere for mig at købe hele ruller men det er nok ikke alt sammen i hver rulle jeg får syet af og kan derfor lige så godt sælge det i metermål jeg ikke regner med at få brugt. Så det er jo så småt og tænker at det så vil være forholdvist nemt at holde styr på hvor meget jeg har på lager, i hvert fald til at starte med, at det vil være okay at køre det ind under vareforbrug? det er også bare lidt svært at se for sig når man aldrig har siddet med sådan noget her før

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 01:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Med et lille indkøb af materialer, som beskrevet, kan du godt anvende metoden med at bogføre købet som vareforbrug. Mindst 1 gang årligt (31/12) kan du så gøre op dit lager og postere dette som et aktiv.

Bliver mængderne lidt større kan du vælge at gøre lageret op lidt oftere end den ene gang årligt.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)