Hejsa. Når man starter en enkeltmandsvirksomhed op, hvordan er det så med fx pc, printer osv. De er jo mine private ting, er der regler for hvordan (og om) jeg må bruge dem i virksomheden? - altså egentlig låner jeg dem reelt ud til virksomheden, må man det eller skal der købes nyt der kun hører til i virksomheden? |
Du må bruge dem alt det du vil. Du må reelt også sælge dem til virksomheden og dermed opnå en udgift i virksomheden som jo trækkes fra indtæger ved skatteberegning
Det giver en vis skattefordel. Du skal så ha en meget reel vurdering af deres pris som de står her og nu som brugt = f.eks en pris du kan finde på DBA eller få en pris fra en forhandler hvad de vil koste som brugt. Så sælger du dem til den pris MAX markedspris privat til virksomheden
Bagdelen er, at det så er virksomhedens computer og printer og hvis du lukker eller omdanner - så skal du købe dem tilbage igen selv - og det skal ske med moms
Eneste forudsætning er, at du skal bruge computer og printer i din virksomhed - hvilket jo forekommer sandsynligt
Men - i alle fald JA du må bruge dine private ting alt det du vil i din nye virksomhed - læs lidt mere helt basalt om SKAT OG MOMS I NY VIRKSOMHED og tillykke med den