Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afslutte regnskab i Billys Billing

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Fra København Ø
Tilmeldt 28. Nov 12
Indlæg ialt: 33
Fra  Tasteriet ApS Skrevet kl. 23:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:

jeg må være "dum" 

Bestemt ikke mit indtryk:)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jákup Martin Vandsdal:
Det kunne den også godt, men så mister man bare overblikket over årets hævninger. I selskabsform ville mellemregningen (som kun kan være positiv) bare videreføres, men i en enkeltmandsvirksomhed ville årets resultat sammen med årets hævninger/indskud typisk samles under "egenkapital primo" (eller overført resultat i Billy) ved regnskabsårets start.
AH ok - Men gør den da også det i Summa som der stod tidl - blive den ikke bare overført som privat indskud/hævning til nye år i status så man kan se det samlede beløb for privat indskud/hævning stadigt?

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København Ø
Tilmeldt 28. Nov 12
Indlæg ialt: 33
Fra  Tasteriet ApS Skrevet kl. 09:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo i Summa blev man netop også nødt til at nulstille mellemregningen manuelt

Det giver mere mening at nulstille kontoen. Kigger man på balancen på et givent tidspunkt, så skal man helst kunne se årets hævninger - især hvis man bruger VSO.

Jeg ved ikke om det er den korrekte sammenligning, men man kan måske sammenligne med kontiene for moms i balancen - de bliver jo også nulstillede og samlet på momsafregningskontoen, så man starter på en frisk hvert år (eller hver momsperiode)

Alternativt skal man have en "Mellemregning primo" eller "Overført mellemregning", lige som man har "Overført resultat"

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg er med - synes dog summa bare overfører balancen for mellemregning og ser som sådan ikke det som et problem. Jeg er med på momsnulstilling som jeg anser for helt nødvendig for at ha overblik og som programmerne jo normalt klarer automatisk ved årsskifte, men som man i den del programmer, skal ind og vælge en speciel funktion for.

Jeg kan li forslaget med mellemregning primo eller overført - men forstår også helt den med at nulstille hvis man i balancen kun vil se årets hævninger. Gad vide om nogen alm. brugere af Billy/summa/Dinero osv rent faktisk nulstiller mellemregning

tak for uddybning

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Det enkleste må vel være, at følge denne fremgangsmåde for enkeltmandsvirksomheder:

  • Hvis mellemregningen står i debet (nogle siger "plus"???), så skal den nulstilles og overføres til egenkapital primo.
  • Hvis mellemregningen står i kredit, så skal den videreføres, da der er tale om en gæld til indehaveren.
  • Hvis der er flere konti, eks. private hævninger/indskud, betalte skatter m.v., så skal disse konti udlignes med en mellemregningskonto i kredit, hvorefter mellemregningskontoen udlignes jvf. ovenstående punkter.
Dette gøres af hensyn til indehaverens overblik over, hvor mange midler der er indskudt i virksomheden.
Ved beskatning efter Virksomhedsskatteordningen er det et krav, at en mellemregningskonto føres konsekvent, således denne aldrig må være i debet, da den hermed betragtes som en privat hævning.
En privat hævning kan ikke udlignes senere i Virksomhedsskatteordningen ved at indskyde yderligere midler fra indehaveren. 
Eks. En enkeltmandsvirksomhed har et overskud på kr. 1 mio og i løbet af året privat hævninger på kr. 900.000 og en mellemregningkonto på kr. 300.000 (Gæld til indehaveren).
Dette er ikke en mulighed jvf. VSO, hvorfor beløbene udlignes, så de private hævninger udgør kr. 600.000. I dette tilfælde overføres mellemregningskontoen ikke, men indgår i egenkapital primo for det nye år.
Hvis kunden så ønsker at udligne den private hævning på kr. 600.000 ved at indskyde ekstra ca. kr. 100.000, således hævningerne "kun" udgør ca. kr. 500.000 (Grænsen for topskat) ved betaling umiddelbart før 31/12, så er dette ikke en mulighed jvf. VSO, da de private hævninger ikke kan ændres, når de en gang er hævet.
Her vil der så være en mellemregningskonto, som overføres til det nye regnskabsår uden en nulstilling/udligning.
Denne problemstilling kan et regnskabsprogram ikke tage højde for, ligesom der kræves en vis indsigt i dels almindelige bogføringsprincipper og ikke mindst Virksomhedsskatteordningens bestemmelser.
Jeg har da også konstateret gennem tiden, at der er rigtig mange, som ikke overholder disse relativt enkle bestemmelser, herunder også revisorer og bogholdere m.v..
Tonny
Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Jeg kan li forslaget med mellemregning primo eller overført - men forstår også helt den med at nulstille hvis man i balancen kun vil se årets hævninger. Gad vide om nogen alm. brugere af Billy/summa/Dinero osv rent faktisk nulstiller mellemregning

Enig, dog kan du ikke have en mellemregning i debet ligesom du ikke kan have private hævninger i debet og en mellemregning i kredit.

Der er stort set ingen indehavere af enkeltmandsvirksomheder, som nulstiller/udligner mellemregningskontoen.... Det er min erfaring!

Tonny

Fra København Ø
Tilmeldt 28. Nov 12
Indlæg ialt: 33
Fra  Tasteriet ApS Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nulstilling af mellemregningen er også noget, jeg plejer at gøre for mine kunder ifm årsafslutning.

Ift negativ mellemregningskonto, så er det min erfaring, at man bruger mellemregningskonto til hævninger, indskud og modregning af udlæg, så den bliver en samlekonto for disse poster.

Vælger kunden så at bruge VSO, må man gå ind og kigge på mellemregningskontoen og tage det som hævning der, hvor mellemregningen går i debet.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jákup Martin Vandsdal:

Nulstilling af mellemregningen er også noget, jeg plejer at gøre for mine kunder ifm årsafslutning.

Ift negativ mellemregningskonto, så er det min erfaring, at man bruger mellemregningskonto til hævninger, indskud og modregning af udlæg, så den bliver en samlekonto for disse poster.

Vælger kunden så at bruge VSO, må man gå ind og kigge på mellemregningskontoen og tage det som hævning der, hvor mellemregningen går i debet.

Yes

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

ligesom du ikke kan have private hævninger i debet og en mellemregning i kredit.

Der er stort set ingen indehavere af enkeltmandsvirksomheder, som nulstiller/udligner mellemregningskontoen.... Det er min erfaring!

næh - jeg tror slet ikke det sker med nulstilling i praksis. Jeg har aldrig set det nævnt her eller noget andet sted før, så godt det kommer op

Kunne man ikke i det mindste bare la være med at at ha to konti - indskud og hævet hver for sig men bare mellemværende indehaver - som så er i kredit eller debet afhængigt af om der skydes ind eller hæves

Jeg tror ikke jeg helt forstår hvorfor regnskabsprogrammer som standard har to konti til det og ikke bare EN mellemværende- Ville det ikke række fint eller overser jeg noget. Hvad skal vi ellers med debet og kredit Big Smile

Jeg tror heller ikke jeg fatter så meget af de råd man ind imellem ser for personlig virksomhed uden for VSO, om at betale B skatter via en konto i mellemregning (også standard i mange regnskabsprogrammer) De B skatter er da ikke virksomhedens og skat af overskud kan jo sagtens være betalt xx% via skat af arbejdsindkomst ved siden af - Det må da være lettere at betale sine b-skatter uden at hive dem ind i regnskabet? 

Med VSO fatter jeg ikke man kan komme i problem med manglende nulstiling for så må man da ha mange andre mulige problemer og skulle finde en revisor i en fart.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København Ø
Tilmeldt 28. Nov 12
Indlæg ialt: 33
Fra  Tasteriet ApS Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan sagtens nøjes med en enkelt mellemregningskonto. Jeg tror, at det med B-skatterne måske bare giver et hurtigere overblik, når man skal lave en skatteberegning, så man måske ikke behøves lede i R75 efter skattebetalinger. Jeg ser også oftest, at folk betaler B-skatterne fra virksomhedskontoen.

Cookie - John Hannover:

så må man da ha mange andre mulige problemer og skulle finde en revisor i en fart.

vh John H

Jeg vil ALTID anbefale at få en revisor ind over VSOen. Den er ikke nem og overskuelig at lave, hvis man ikke er vant til det.

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)