Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Leasing bil til medarbejder: Skat og Moms spørgsmål

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 17. Nov 12
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 09:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er lidt itvivl vedr Skat og moms af leasingbil. ( vi har self revisor der laver regnskab... men vil godt have bekræftet det er rigtigt hvad hun laver )

Historie: Jeg har et enkeltmandsfirma ( som vi er ved at omlægge til selskab pr 1.jan ).... mine kone er ansat i firmaet.

Vi gjorde så det sidste år... at vi solgte vores personbil som kørte delvis i virksomheden ( 75/25)... og leasede en bil i virksomheden. Som min kone så har fået.

Hun bliver så beskattet af bilen... som fri bil

Min opfattelse:

Bilen skal betragtes som hvilken som helst anden maskine vi leaser i virksomheden...

dvs. ALLE udgifter incl brændstof forsikring osv kan trækkes fra 100%..... og moms får vi tilbage

også førstegangsydelse ( udbetaling ) og ydelserne kan trækkes 100 % fra

men moms vedr leasing ydelserne får man kun 2/3 tilbage af eller?? ( men beløbet skriver leasingselskabet på faktura )

Men.... men revisor forklarer mig.... at vi IKKE kan få moms tilbage da vi kører i den privat også??? er dette rigtigt??

Tænker bare.... om man kører i den privat eller ej.... det er vel idéen med fri bil beskatning.... eller har jeg misforstået noget.

Takker på forhånd for hjælp og svar :-)

vh Bjørn

Fra Holbæk
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan ikke få moms retur vedr. hvidpladet personbil.

Det kunne måske have været en fordel for jer med splitleasing eller at have købt den privat hvis I kører mange erhvervsmæssige kilometer.

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Lytter meget med her. Jeg har altid også bare lært - Hvidplade biler - aldrig momsfradrag - men er det anderledes i leasing?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København Ø
Tilmeldt 28. Nov 12
Indlæg ialt: 33
Fra  Tasteriet ApS Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det første, du skal kigge på, er, om vi snakker om operationel eller finansiel leasing, hvor operationel leasing sidestilles med leje, og finansiel sidestilles med køb med finansiering

Derefter kigger du på momslovens §42.

Operationel betyder delvis momsfradrag (leasingselskaberne oplyser den fradragsberettigede mom), pg finansiel betyder ingen momsfradrag.

Gælder selvfølgelig kun på hvide plader

Tilmeldt 17. Nov 12
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 14:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jákup Martin

Tak for svar... det gir faktisk mening det du siger. Er sikker på vores revisor mener det er en finansiel leasing vi laver... ligesom vi gør med maskiner i produktionen.

Men at vores leasingbil er operationel leaset. Bilen bliver jo i princippet aldrig vores, så det kan vel betragtes som leje :-) Vores leasing selskab skriver også på hver faktura det beløb af momsen som er fradragsberettiget. I vores tilfælde betaler firmaet 5300 plus moms for bilen ( ca 1300 kr i moms ) 

Leasing selskabet skriver at 1050 kr er fradragsberretiget hver måned.

Så vil det sige.... at hvis vores leasing er operationel leaset, kan vi få 1050 kr tilbage i moms hver måned???

Er der nogen specielle krav/regler der skal opfyldes for at kunne sige den er operationel leaset?? for ikke at få problemer??

Takker

Fra København Ø
Tilmeldt 28. Nov 12
Indlæg ialt: 33
Fra  Tasteriet ApS Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Ja, det betyder, at du kan få refunderet 1.050 kr i moms pr måned.

Det skal fremgå af leasingkontrakten, hvorvidt det er operationel eller finansiel leasing. Hvis det ikke direkte står, skal man kigge efter, om man eks. har pligt til at købe bilen for x kr. efter endt leasingperiode osv. Jeg har ikke så forfærdelig meget erfaring med leasing, men du kan prøve at spørge leasingselskabet, om de kan bekræfte, hvilken type leasing det er?

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jákup Martin, er der aldrig delvis momsfradrag på en finansiel leasingkontrakt vedr hvidpladebil?

Tilmeldt 17. Nov 12
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 17:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak Jákup

Jeg snakker lige med leasing selskab

Fra København Ø
Tilmeldt 28. Nov 12
Indlæg ialt: 33
Fra  Tasteriet ApS Skrevet kl. 18:13
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:

Jákup Martin, er der aldrig delvis momsfradrag på en finansiel leasingkontrakt vedr hvidpladebil?

Nej :)

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)