Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Summasummarum dobbeltbilag / årsafslutning

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 8. Aug 07
Indlæg ialt: 217
Fra  Techmaster Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har i Summasummarum oprettet 2015 regnskabsår uden at afslutte 2014. Derefter har jeg dummet mig og bogført kreditorbilag i begge regnskaber hvilket bevirker (har jeg så opdaget) at jeg har udgiftsbilag i både 2014 og 2015 med samme bilagsnumre. Når bilagene fra 2014 overføres til 2015 har jeg så i 2015 to bilag med samme numre og det er IKKE godt for når jeg så forsøger at udligne bilagene enkeltvis kan Summasummarum ikke finde ud af det og jeg får nogle forkerte saldo beløb på de bilag som er udlignet.

F.eks. har jeg to bilag begge med bilagsnummer 13524 med oprindelige saldi på hhv. 1712,50 og 45,00 begge er betalt og udlignet som normalt på bankkontoen men det bilag der oprindeligt havde en saldo på 1712,50 har nu en saldo på -45,00 og tilsvarende har det andet bilag en saldo på -1712,50

Nogle der har et godt råd til hvordan jeg manuelt får dette rod ud af verden ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ikke at jeg helt forstår problemet - Udgiftsbilag overføres ikke - men status overføres når du afslutter

Du må ha to muligheder

Gå i posteringsjournal og se hvad posteringen du lavede var, og lav en helt modsat, samme konti bare modsat

Eller - gå ind i dine sikkerhedskopier som jo laves automatisk og hent sikkerhedskopien fra lige inden du lavede rod, og sikkerhedskopier begge regnskaber. Afslut 2014 (du kan sagtens efter postere) og bogfør så korrekt

Et tredie lidt dyrere men mere sikkert forslag er at gi www.regnskabsskolen.dk opgaven sammen med dine sikkerhedskopier og lille beskrivelse af problemet

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 8. Aug 07
Indlæg ialt: 217
Fra  Techmaster Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Ikke at jeg helt forstår problemet - Udgiftsbilag overføres ikke - men status overføres når du afslutter

Hej John

Tak for din indsats, jeg har endnu ikke gjort mig ulejlighed med at gå nærmere ind i det du skriver, men det vil jeg gøre snarest. Først og fremmest vil jeg dog for evt. andre læseres skyld lige udrede en evt. misforståelse. Det er muligt mit ordvalg er forkert når jeg skriver at udgiftsbilaget overføres, men det der sker er ihvertfald at jeg opretter en købsfaktura i mit 2014 regnskab som tildeles et bilagsnummer og når jeg siger ja til at overføre posteringer til 2015 regnskabet optræder samme bilagsnummer på samme ubetalte købsfaktura i 2015, sådan skal det jo sådan set også være da de ubetalte købsfakturaer jo helst ikke skulle forsvinde fordi vi starter et nyt regnskabs år, selvom det ville være dejligt hvis kreditorerne tilsvarende accepterede det :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:42
Hvor mange stjerner giver du? :

helt forstået - og så skal du jo bare udligne dem ved betaling i 2015 hvorfor du må skulle i 2014 og modpostere de ting du måske har booket dobbelt der (se posterings journal så kan du se hvad du gjorde og så bare bogføre lige modsat kredit/debet - på samme konti (om jeg nu har forstået dig :))

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 8. Aug 07
Indlæg ialt: 217
Fra  Techmaster Skrevet kl. 19:21
Hvor mange stjerner giver du? :

John, det er altså ikke så simpelt som du gør det til. Jeg ved ikke om du selv er Summasummarum bruger, men jeg har brugt systemet siden 2003 og føler mig rimeligt godt hjemme i alle gængse posteringer, som udligning af fakturaer ved betaling osv. Dette problem har indtil for et par år siden ikke været muligt at skabe da man ikke tidligere har kunnet arbejde i det nye regnskab før det gamle var afsluttet, derfor er jeg ikke før sidste år løbet ind i det. Jeg har haft nogle af den her slags "fejl bilag" hængende hele 2014 uden at vide hvor de kom fra, men nu er det så gået op for mig. Dermed er det også gået op for mig hvordan jeg forhindrer problemet i at opstå, så efter 2015 vil det ikke ske for mig igen, jeg vil bare gerne have bilagene udlignet nu. Det er desværre ikke bare at modpostere for Summasummarum kan ikke finde ud af det når der er to udgiftbilag med samme nummer og der sker helt forkerte ting, det er svært for mig at forklare helt til bunds, men selvom det ene bilag er udlignet bliver det ved med at "spøge". Det samme så jeg i 2014, men de dobbeltbilag hvor det ene blev udlignet i 2014 kan jeg nu modpostere da det i 2014 udlignede bilag ikke følger med over i 2015. Så hvis jeg lader de uudlignede bilag stå og gå med over i 2016 forsvinder det bilag som er udlignet og jeg kan dermed udligne dets "navnebror" i 2016.

Mit håb er at der her på Amino er en Summasummarum ekspert som på egen krop og med egne øjne har set, oplevet og løst lige præcis den problematik jeg her står med, tror det er svært for andre at sætte sig ind i da det ikke er en rent regnskabsteknisk ting, men for mig at se en uhensigtsmæssighed i Summasummarum som ikke burde kunne lade sig gøre.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

jo jeg bruger summa og jeg ville da bare oprette et nyt bilag (og jeg kan da sagtens gi summa samme bilagsnummer hvis jeg vil men skidt med det - giv det et nyt nummer) Skriv modposteret bilag xxxxxx - fejl rettet

begge bilag ligger der naturligvis men i både drift og status er de jo så udlignet.

Som jeg læser dig er det ikke en fejl i summa - men dig der bruger det forkert desvære. Det er korrekt, at for nogle år siden kunne man ikke bogføre i et nyt år uden videre og at man kan det siden ?? 2014 eller 2013 - men du kan givet løse det ved modposteringer i ret år.

Du skal modpostere det som var galt i 2014 under 2014 og afslutte det - og det som var galt i 2015 under 2015 - og du kan bare la det få nyt bilagsnummer (selv om summa da tillader dig manuelt at skrive det gamle nummer ind uden summa som sådan protesterer over det- men la være med det)

Så længe bilaget referer til rettelse af en ældre fejlpostering, så bliver både drift og status korrekt og du kan sagtens la det ha nyt nummer når det jo er en klar rettelse. Det afgørende er at du starter med at få 2014 rettet så de berørte konti viser korrekt samlet debet/kredit og så afslut 2014 og gør samme i 2015

ved forsat bogføring - efterposteringer - i 2014 skal du så i filer trykke overfør efterposteringer. Betaling af 2014 fakturaer til leverandører og kunder - gøres i 2015 regnskabet KUN men den er du med på fornemmer jeg

Som nævnt, hvis det brænder på, så lad regnskabsskolen eller en summa bogholder/revisor se på problemet

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 8. Aug 07
Indlæg ialt: 217
Fra  Techmaster Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Respekt for dig john, du er en tålmodig og hjælpsom mand Smile Jeg tror dog ikke helt du er med på hvad det er der sker her. Nu har jeg rodet lidt videre og prøver lige en sidste gang. Tror måske misforståelse os imellem opstår ved at det jeg kalder købsBilagsnummer måske retteligt hedder Købsfakturanummer (KF), ikke at forveksle med min leverandørs fakturanummer.

Et eksempel herunder

Jeg har åbnet nyt regnskab(2015) uden at afslutte det gamle sammenhængende regnskab.

Det sidste købs bilag i 2014 har KF 1000.

Jeg bogfører nyt købsbilag på kr. 100,- i 2015 og det får KF 1001.

Så får jeg en 2014 faktura på kr. 500,- som skal bogføres i 2014 regnskabet og når jeg gør det får den OGSÅ KF 1001

Når jeg lukker 2014 regnskabet spørger summa om jeg ønsker at overføre posteringer, jeg svarer JA

Nu bliver 2014 købsfaktura overført til 2015 og der er nu i 2015 regnskabet to forskellige købsfaktura fra to forskellige leverandører med to forskellige beløb, begge med bilagsnummer KF 1001.

2014 fakturaen har forfald d. 10-01-2015 så der betaler jeg den og når jeg bogfører ifølge kontoudskrift fra banken højreklikker jeg på 2014 fakturaen og vælger indsæt i kladde. i kladdeteksten står nu KF1001......, kontonr. 65100 debet kr. 500,00 afstemningskonto Bank, Faktura 1001

Jeg klikker på bogfør og kladden bogføres uden fejl, MEN når jeg så går ind i ubetalte fakturaer finder jeg at beløbet er bogført på begge KF1001 dvs. jeg har nu KF1001 (2014) med en saldo på 0,00 som er korrekt, men samtidig er de 500,00 blevet bogført på min KF1001 (2015) som nu har en saldo på -400,00

Og uanset hvad pokker jeg finder på kan jeg ikke skille de to fakturaer ad, alt hvad jeg gør på den ene KF1001 bliver også ført på den anden, og når jeg forsøger at modpostere på en af dem bliver det bogført på begge! Så jeg mener stadig det er en uhensigtsmæssighed i Summasummarum at man kan oprette og overføre købsfaktura med samme nummer (KF) som allerede eksisterer i det nye regnskab.

Nå, medmindre der går et lys op for dig med det jeg skriver herover synes jeg ikke du skal bruge mere krudt på sagen John, du har givet nogle indspark, det sætter jeg pris på og måske kommer det til at hjælpe mig, men lige nu tror jeg der skal noget andet til og sætter min lid til at andre ligeså venlige sjæle kommer på banen, med alternative forslag.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :

ok det er købsfaktura du kører køb under og ikke alm bilagsnr. Sidste indput bliver samme sag som foreslået før da jeg godt forstår problemet med samme nr i 2 forskellige år og så udligning af begge samtidigt

Udskriv posteringsjournal for begge år - Gå tilbage og brug sikkerhedskopien fra inden du oprettede 2015 - afslut 2014 - opret 2015 - og poster nu de ting du har haft siden vel formentlig sent december - efter bilag og posteringsjournal 

ellers håb på andre 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 8. Aug 07
Indlæg ialt: 217
Fra  Techmaster Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har allerede bogført rigtig meget i år, så det er meget svært at overskue opgaven med brug af backup og starte forfra, selvom det klart ville være det bedste. Håber på at en eller anden redder mig med en workaround Smile

Endnu engang tak for indsatsen

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg går ud fra, at du har prøvet at udligne det i 2014 og se, om overførslen til 2015 så bliver korrekt og/eller du kan bógføre dig ud af det herfra.. Ellers kunne du måske prøve at eksportere de posteringer, du har lavet indtil nu, indlæse din seneste backup, få styr på det, f.eks. ved IKKE at overføre købsbilag, men blot udligne dem over kreditorer. Herefter kan du afslutte 2014 uden så mange dikkedarer, og så importere dine posteringer fra før. Bare lidt ud af posen...

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)