Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvornår kan man kalde sig selv serieiværksætter?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 10. Dec 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 09:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvornår er man serieiværksætter? Er det når man har startet ? virksomheder op, som alle er succesfulde, eller er det ok også at have været gået konkurs med en. Tæller en virksomhed med, hvis man har overtaget en igangværende virksomhed og gjort det til sin egen? Tæller en virksomhed med hvis man er forpagter?

Jeg kan ikke finde nogen klare definitioner på begrebet - endnu :-)

Det kunne være fint at få diskussionen her, og jeg tænker at det hører under kategorien Jante-Tæskeren, fordi det åbenbart er op til en selv om man "tør" kalde sig det. 

Jeg spørger fordi jeg tænker om selv hører under kategorien...eller om det ville være uholdbar pral :)

Min første virksomhed var en detailbutik med tøj, som jeg købte efter et halvt år ansættelse. Jeg var ansat fra butikkens start. Det var en form for et franchice koncept. 

Min ex starter firma hvor han exporterer de samme varer. Jeg går med i firmaet (samtidig med jeg styrer butikken). Der designer jeg kollektioner, som produceres rundt i DK og Polen. Vi sælger og eksporterer varerne til hans kunder. Vi lukker den del efter et par år, og jeg åbner en butik mere.

Jeg sælger butikken, skifter branche og er ansat i fem år. Derefter bliver jeg forpagter af en større turist virksomhed (brancheskift igen) hvor jeg kan bruge de nylærte kompetencer og udvider forretningen til det dobbelte over en femårig periode.

Jeg opsiger kontrakten og starter et nyt og nytænkende detailkoncept - i 2008!!!! Smider en million kroner i og går konkurs efter mindre end et år. Konceptet var rigtigt, men tiden var forkert og jeg begik nogle fatale fejl.

Nu er jeg ansat som iværksætterkonsulent og leger med retro i min fritid. Jeg kan se at jeg kunne gøre det til en ny forretning, men vælger bevidst at holde det som en hobbyvirksomhed.

Personligt har jeg det sådan, at jeg føler mig som iværksætter til jeg dør - hvis jeg ikke dør af det ;-)

Er jeg serieiværksætter i jeres øjne? 

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 09:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Vi har krig i verden, folk der sulter... og vi vælger at bruge vores energi på, at diskutere dette? Sikke en sørgelig udvikling :-)

Serieiværksætter er ikke en beskyttet titel, så folk kan kalde sig dét, når de har lyst. Lidt ligesom CEO eller MD i enkeltmandsvirksomheder er helt legitime titler, hvis man føler for det. 

Du har også en definition på google:
http://www.amino.dk/wikis/erhverv/hvad-er-en-serieivaerksaetter.aspx

http://www.businessdictionary.com/definition/serial-entrepreneur.html

http://financial-dictionary.thefreedictionary.com/Serial+Entrepreneur

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.. 

Serieiværksætter indbefatter ikke mig bekendt at alle skal være successer.. 

Så dem der har startet 5-10 virksomheder, hvor mindst et par af dem har været en rimelig forretning - så vil jeg mene at man der fra har fortjent titlen. 

Jeg har startet 6 selskaber i mit liv, og kun 2-3 af dem har været rimelige.. Men de andre 3-4 virksomheder, tæller jo stadig med - det er en indsats der har taget adskillige år - og været en hård kamp. Success eller ej, der har stadig en virksomhed. 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 101
Fra  Amino.dk Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jacob - hvis det er krig og sult man gerne vil diskutere, kan man altid lave en profil på Nationen! - her er ordet frit hvad angår iværksætteri :)

dog godt svar efterfølgende...

//Z

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jacob:
Vi har krig i verden, folk der sulter... og vi vælger at bruge vores energi på, at diskutere dette? Sikke en sørgelig udvikling :-)

Haha kanon pointe!! Dog skader det aldrig at klappe sig selv lidt på skulderen, tro på det - og knokle videre... FAKE IT TILL YOU MAKE IT ;-)

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Laila B:
Er jeg serieiværksætter i jeres øjne? 

Der er ingen klar definition, så jeg kan ikke rigtigt sige det.

Jeg har igennem tiden startet ganske mange projekter op (sammen med min faste forretningspartner), og en del projekter er solgt fra igen, men jeg betragter mig selv som selvstændig erhvervsdrivende.

"Iværksætter" er ofte et mærkat især unge gerne vil sætte på sig selv for at få en identitet, men hvornår man er iværksætter, serie-iværksætter eller bare selvstændig, er for mig ret lige gyldigt.

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Frost:
"Iværksætter" er ofte et mærkat især unge gerne vil sætte på sig selv for at få en identitet, men hvornår man er iværksætter, serie-iværksætter eller bare selvstændig, er for mig ret lige gyldigt.

Jeg er ikke "helt" enig i det. Iværksætter har en lidt anden betydning i mit hovede - så prøvede lige at google det bare for at se om jeg var helt ved siden af - og fandt denne på Wikipedia

:-)

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 19:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

  I min verden er en serieiværksætter en iværksætter som primært opstarter virksomheder, for så derefter at overdrage den daglige drift eller sælge virksomheden til andre.

Det vil sige at det er en person som primært brænder for det at starte virksomheder op, men ikke har den store interesse i at lede eller drive en etableret virksomhed.
Det er typisk disse person man netop også ser opstarte noget og så efter en årrække, sælge virksomheden, eller i hvert fald indsætte en ledelse, og så selv starte noget nyt op igen.

Thorborg er f.eks. et eksempel der ligger lige til højrebenet.

Jeg har for et stykke tid tilbage skrevet et blogindlæg her på Amino om selvsamme emne:

http://www.amino.dk/blogs/jespernorboll/archive/2013/01/14/modeltogbanen.aspx

/Jesper

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Altså i princippet er du jo serie iværksætter da du har "sat i værk" flere gange så jeg vil mene du kan sige det uden og skal føle du puster dig op til mere end du er. 

min egen holdning om hvad en iværksætter er, er en person som sætter noget i værk som er nyt, innovativt og som personen kan få anerkendelse for som "ham der startede denne branche/niche whatever". En håndværker, vinduespudser, revisor og generelt andre som starter firma i velkendte rammer betragter jeg som selvstændige erhvervsdrivende og ikke som iværksættere, men det naturligvis kun min holdning til iværksætteri.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)